Zpravodajství
22.5.2010 - Proti dálnici se bouří obce i ekologové
Zdroj: Lidové noviny
Strana: 4
OSTRAVA/PRAHA Dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou k polským hranicím sice patří mezi nejhezčí české dopravní tepny, ale asi nikdy se nezbaví nepříjemných nálepek. Kvůli několikrát navyšovanému rozpočtu se zapsala mezi nejproblematičtější dopravní stavby české historie. Tady je hitparáda dalších zádrhelů. Tím nejviditelnějším, a pro české stavitelství nejběžnějším, je protáhnutí plánované výstavby. V roce 2002 vznikla mezistátní dohoda, podle které měla být česká D47 propojena s polskou A1 v roce 2008. Ovšem k tomu nedošlo, podle zatím posledních ministerských jednání je reálný termín 2012. Dlužno dodat, že Varšava má s výstavbou svého tahu také obtíže. Nekvalitní povrch i výhrady ekologů Ostraváky v létě roku 2008, necelý půlrok po zahájení částečného provozu, pořádně rozzuřila rozvlněná vozovka mezi krajským městem a Bohumínem. Na úseku dlouhém 300 metrů vznikly na povrchu velké nerovnosti. Jak ukázalo reklamační řízení, za problém mohla stavební společnost ODS-DOS. "Opravili jsme to na vlastní náklady," vzpomíná mluvčí firmy Jindřich Vaněk. Opakované práce vyšly společnost na 20 milionů. Via Moravica, jak se úsek tahu mezi Lipníkem nad Bečvou a hraničním přechodem v Bohumíně jmenuje, se dostala do střetu i s ochránci životního prostředí. Dálnice rozkouskovala biologicky cenné území Poodří a Moravské brány. Stavitelé tak sice vybudovali dlouhá přemostění a ekodukty, i přesto je však biologové kritizují za přehrazení přírodního migračního tahu mezi Jeseníky a Beskydy. Nesouhlas se stavbou vyjádřily i okolní obce, které navíc narušuje hlavní železniční koridor mezi Ostravou a Prahou. Proti D47 vydaly petici.