Zpravodajství
29.6.2010 - Prahu minete za 21 minut
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 20
Strana: 4
Autor: ŠVEC, Petr
Trápení řidičů, kteří míří z východu Česka na západ a opačně, skončí 20. září. Bude otevřena nejdůležitější část obchvatu spojující D1 a D5
PRAHA V autě je nesnesitelné horko a kolona na pražské Jižní spojce se ne a ne pohnout. Nepomáhá přepínání rozhlasových stanic ani pozorování stále stejného okolí ucpané silnice. Nuda, vztek - zná to každý, kdo chce ve všední den projet Prahou z brněnské dálnice D1 na plzeňskou D5. Projede tudy v podstatě každý, kdo míří z východu Česka například do Německa.
Redaktoři MF DNES udělali minulý čtvrtek test, kolik času stráví na této trase, která je dnes kvůli chybějícímu dálničnímu obchvatu města pro motoristy zkouškou trpělivosti. V kolonách se kodrcali přes hodinu.
Dlouho už to tak naštěstí nebude. Přesněji do 20. září. Ředitelství silnic a dálnic včera schválilo definitivní harmonogram dokončení třiadvacet kilometrů dlouhé jihozápadní části okruhu kolem Prahy.
Tedy jednoznačně nejdůležitější část budoucího obchvatu.
Jižní spojku znají všichni. Jako peklo
Šoféři jedoucí od Brna na Plzeň nyní stráví na cestě mezi "dé jedničkou" a "dé pětkou" desítky minut. Každý den jich celou tuto trasu absolvuje 25 tisíc. Stejný počet jich pak jede opačným směrem.
V ranní špičce je brněnská dálnice již několik kilometrů před metropolí přeplněná auty. Už deset kilometrů před hranicemi města se ručička tachometru nepřehoupne přes osmdesátku. Naopak často klesá k padesátce.
Před nájezdem na Jižní spojku, šestiproudou silnici, proslavenou dopravním zpravodajstvím po celé zemi, je již kolona prakticky nehybná. Tudy jezdí už 127 tisíc aut denně a je to znát. Poskakování podél šňůry kamionů ploužících se poslušně v pravém pruhu je nekonečné. Přes Vltavu po Barrandovském mostě, prudké stoupání na Barrandov a dál po rozkopané dálnici až k výjezdu na Plzeň. Jedenatřicet kilometrů jsme zdolali za 67 minut. "To jste trefili spíše špatný den. Zpravidla se dá tato trasa projet o dvacet minut rychleji," hlásí Jan Šťastný, který sbírá podklady pro dopravní zpravodajství.
Až bude v září otevřen nový obchvat, stejnou vzdálenost bude možné bez porušení silničních předpisů překonat za 21 minut.
Kolony se zde totiž neočekávají. Okruh mají využívat zejména mimopražští řidiči, kteří se chtějí hlavnímu městu vyhnout, a tak se zde nebudou o jízdní pruhy přetahovat s Pražany.
Dálnice se konečně propojí
Stres za volantem v Praze zná každý, kdo byť jen občas projíždí přes Česko autem. Ať přijedete do Prahy odkudkoli a míříte kamkoli, musíte se proplést zdejšími ucpanými ulicemi.
Česko má totiž paprskovitý systém dálnic -osm z nich se střetává v Praze. Jenže dosud neexistuje valná část dálničního obchvatu města.
To nová dálnice změní. "Otevření této stavby je nejvýznamnějším dopravním počinem posledních let. Úsek příznivě ovlivní dopravní situaci nejen v jižní části Prahy, ale i v celém středočeském regionu," říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.
Chytré značky usměrní provoz
Otevřením nového úseku Pražského okruhu se "kniha rekordů" českých dálnic rozšíří o mnoho nej. Bude zde nejdelší dálniční most měřící 2,5 kilometru, největší křižovatka u Lahovic, nejvyšší most tyčící se nad údolím ve výšce až 65 metrů.
A také zde bude nejmodernější systém řízení dopravy. Co to znamená? Bude zde nainstalováno unikátní zařízení, které bude řídit dopravu tak, aby se na dálnici netvořily kolony. "Budou tu textové tabule s informacemi pro řidiče, značky omezující rychlost a předjíždění nákladních aut, proměnné orientační cedule. Ty doplní meteostanice, sčítače dopravy, hlásky tísňového volání. Celý systém se nazývá liniové řízení dopravy," popisuje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.
Díky digitálním tabulím bude možné řídit rychlost aut. Tu bude snižovat počítač, pokud údaje z detektorů vyhodnotí tak, že vozidel je na silnici příliš a hrozí kolony či nehody. "Po překročení určitého počtu aut, při kterém hrozí kolaps a kolony, postupně omezí rychlost dopravy," vysvětluje Vápeníková.
Žádné podobné zařízení, které znají motoristé třeba od německého Mnichova, nikde jinde v Česku není.
***
FAKTA
Jak obchvat pomůže
1. vznikne dálniční propojení
východu a západu Česka
2. zrychlí se cesta přes Prahu pro
všechny motoristy jedoucí od
západu na východ a obráceně,
odpadne stání v kolonách
3. odlehčení dopravy v Praze
Základní fakta
Trasa: dálnice spojí D1 (sjezd u
Modletic) a D5 (nájezd u Třebonic)
Délka úseku: 23 km
Zprovoznění: 20. září 2010
Náklady: 20 miliard Kč
Rekordy: nejdelší dálniční most v
Česku (2,5 km), největší křižovatka,
dva tunely (dohromady 3,6 km),
automatické řízení dopravy,
nejvyšší most (65 metrů)
Další dokončované dálnice
D1 Kroměříž - Říkovice 14,1 km
D1 Bohumín - st. hranice 6,1 km
R7 Sulec (obchvat) 2,5 km
R7 Postoloprty - Bítozeves 3,8 km
D8 Lovosice - Řehlovice 16,4 km
R55 Skalka - Hulín 10,8 km
67 minut trvala jízda nyní 21 minut má trvat na podzim
Foto popis| Bude to lepší Typický obrázek z Barrandovského mostu. Kolon by mělo v září ubýt.
Foto autor| Foto - Radek Cihla, MF DNES