Zpravodajství
27.7.2010 - Lidé: Chráněné meandry nedáme
Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 30
Strana: 2
Autor: JANUSZEK, Tomáš
BOHUMÍN (toj) - Plány na vybudování vodní cesty Dunaj-Odra-Labe, o kterých se začalo vážně uvažovat už v roce 1873, se vedení města až tak úplně nelíbí. Přesněji řečeno, existují návrhy na odklon trasy vodního kanálu na území Bohumína. Město sice není proti vzniku vodního kanálu, ale nesouhlasí s jeho navrhovanou trasou. Ta počítá, že povede nejen přes zastavěné území Bohumína, ale především přes chráněnou přírodní památku Hraniční meandry Odry a také chráněnou soustavu Natura 2000. "Nejsme proti výstavbě vodního kanálu, vždyť vodní doprava je nejekologičtější způsob dopravy, ale nesouhlasíme s navrhovanou trasou přes zastavěnou část Bohumína a chráněné meandry a Naturu 2000. Plánovaná trasa zasáhne do posledního zbytku volné krajiny v našem městě, které je už teď extrémně průmyslově a dopravně zatížené," tvrdí starosta Bohumína Petr Vícha.
Podle něj se nabízí možnost vést kanál od Starého Bohumína přes Polsko, kde jsou pro něj mnohem ideálnější podmínky. "Jsou tam pole a louky, nestojí tam domy a není tam celoevropsky chráněné území. Budeme proto žádat vládu České republiky, aby přehodnotila tuto původní trasu a posoudila možnost vedení kanálu přes Polsko," řekl Vícha. Současné plány státu, který počítá s vedením vodního kanálu přes území Bohumína, přináší městu jen problémy a komplikace. V cestě kanálu Dunaj-Odra-Labe totiž platí tzv. územní rezerva, která je obdobou stavební uzávěry a znamená dlouhodobou blokaci rozvoje v městských částech Šunychl a Starý Bohumín. Své negativní stanovisko k navrhované trase vodního kanálu přes Bohumín již město mnohokrát deklarovalo. Ato například už v roce 2001, kdy připomínkovalo územní plán velkého územního celku Ostrava-Karviná, v roce 2008 při projednávání politiky územního rozvoje ČR, anebo naposledy v červnu 2010 při jednání o návrhu vydání Zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje.
(toj)