Zpravodajství
17.8.2010 - Chyběly tři měsíce a jezdilo se. Ministr vystavil silnici stopku
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 190
Strana: 3
Ostravské napojení dálnice na výpadovku na Frýdek-Místek mělo být hotovo do tří měsíců. Rozhodnutí ministerstva dopravy ale dokončení přivaděče může odložit i o několik let.
OSTRAVA Hledat logiku v důvodech, proč se ministerstvo dopravy rozhodlo zastavit výstavbu hned několika důležitých silnic, nelze.
Kvůli známému nedostatku peněz se sice dá pochopit, že ministerstvo odmítlo například financování přípravy stavby obchvatu Frýdku-Místku, která je navíc brzděna hned několika soudními spory. Zastavení prací na výstavbě dálničního přivaděče Prodloužená Místecká - zajišťujícího spojení Frýdku-Místku s dálnicí D1 - ale nechápe prakticky nikdo. Do ukončení stavby úseku totiž schází pouhé tři měsíce.
"Je tady hotovo prakticky vše důležité, na většině úseku chybí jen položit svrchní asfaltovou vrstvu a dodělat dokončovací práce a bylo by hotovo," popisuje aktuální stav výstavby dálničního přivaděče Prodloužená Místecká stavební mistr Robert Machala ze společnosti Strabag, která se na stavbě podílí.
Nad rozhodnutím ministra Víta Bárty kroutí hlavou a rozhodně si nebere servítky. "Doplatili jsme na to, že jsme tak daleko od Prahy. Vsadil bych docela hodně peněz na to, že kolem Prahy se zas tak moc silničních staveb zastavovat nebude. Zato my jsme tady na tom hodně špatně, po zásahu zministerstva musíme odejít ze tří staveb. A lidé jsou hodně nervózní. Neví, jaké to bude mít dopady na jejich zaměstnání, jestli nepřijdou o práci. A netýká se to jen jich. Vždyť ti dělníci musí někde spát, někde se stravovat, platí daně. Zastavení stavby v takovém stadiu navíc podle mne vyjde dráž, než kdyby se dodělala," dodal Robert Machala.
"Není to konečné," věří ředitel
Hlavní představitel ostravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Lubomír Hýbl nechce rozhodnutí ministra přímo komentovat.
Alespoň část chystaného úseku se ale podle něj dostavět stihne. "Stavba dálničního přivaděče mezi Přívozem a Mariánskohorskou ulicí se dostaví, stop stav se týká hlavně navazujícího úseku k Cihelní ulici a také třetího úseku v okolí bývalé haly Tatran, kde se měla silnice rozšířit. Zde ale ještě nebylo vydáno ani územní rozhodnutí. Doufám ale, že se rozhodnutí ministra ještě podaří zvrátit, že se i druhý úsek podaří dostavět," doufá ředitel ve změnu ministerského rozhodnutí.
Pravděpodobně ale marně. "Toto je konečný stav, všechny zastavené stavby nebudou minimálně letos obnovovány, ke změnám by mohlo dojít nejdříve v roce 2011," předchází možným spekulacím Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
FAKTA Co všechno se v kraji nebude stavět
Zastavené stavby Mokré Lazce-hranice okresů Opava, Ostrava Téměř desetikilometrový úsek za 3,6 miliardy korun by měl urychlit spojení mezi Ostravou a Opavou. Díky němu by se dopravní zátěže zbavily i obce Hrabyně a Velká Polom.
Ostrava-Prodloužená Rudná Úsek silnice, navazující na jedné straně na ostravskou Rudnou a na druhé straně na úsek z Mokrých Lazců měl urychlit spojení mezi Ostravou a Opavou.
Skřečoň-Bohumín Obchvat Bohumína a zároveň dálniční přivaděč už nyní výrazně komplikuje dopravu v Bohumíně. Přerušení stavby problémy prodlouží.
Ostrava-Prodloužená Místecká K dokončení stavby propojující dálnici s výpadovkou na Frýdek-Místek schází pouhé tři měsíce.
Zpomalené stavby Bohumín-státní hranice Zpomalení výstavby strategického úseku dálnice D1, spojující českou dálniční sít s polskou autostrádou A1, který měl být dohotoven na jaře roku 2012, může zkomplikovat dopravu při chystaném mistrovství Evropy ve fotbale, které Polsko v roce 2012 pořádá.
Zastavení přípravy stavby Obchvat Frýdku-Místku Dopravní cesta, na kterou čeká šedesát tisíc obyvatel Frýdku-Místku už od začátku devadesátých let, hned tak nevznikne. Kvůli odložení příprav bude i nadále projíždět okolo čtyřiceti tisíc automobilů denně centrem města.
Foto popis| Končíme Jedním z úseků, které včera stavbaři opouštěli, byla Prodloužená Místecká v Ostravě.
Foto autor| Foto - Alexandr Satinský, MF DNES