Zpravodajství
19.8.2010 - Kleštění dopravy
Zdroj: Instinkt
Ročník a číslo: 33
Strana: 8
Uspořené miliardy na jedné straně, na té druhé zdrcující kritika regionálních politiků. Úsporné vize ministra dopravy Víta Bárty jsou kontroverzně přijímány od chvíle, co je představil veřejnosti. Dokáže je někdejší šéf bezpečnostní agentury obhájit, nebo podlehne silnému tlaku stavební lobby a krajských reprezentací?
Spořit, spořit, spořit - realizaci hesla Nečasovy vlády rozpočtové odpovědnosti vzal ministr Bárta (VV) opravdu od podlahy. "Za ukvapená rozhodnutí předchůdců", po nichž rezort dopravy zdědil, odmítl nést odpovědnost. Stav, v němž má ministerstvo víc závazků než peněz na jejich realizaci, rozhodl řešit radikálně: stavební firmy pracující na silničních a železničních stavbách buďto poskytnou státu slevy, anebo budou realizace "jejich" akcí zastaveny. Ač silniční firmy zprvu prohlašovaly takové požadavky za zhola nereálné, netrvalo dlouho a ministrovi vyšly vstříc. "Jde hlavně o to, nestavět nesmysly, jako jsou například protihlukové stěny v polích nebo přechody přes dálnici pro 'medvědy'," naznačil šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš možné úspory.
Návrh, který ministrovi předložilo vedení Ředitelství silnic a dálnic, naznačuje, že by se takovými opatřeními dalo ušetřit až šest miliard korun.
Neúspěšná delegace
Ministr Bárta takový přístup ocenil "určitou spokojeností" a původní seznam, který počítal se zastavením jedenapadesáti silničních projektů, se smrskl na "pouhých" patnáct.
I přesto krajské reprezentace sesílají na ministerstvo dopravy hromy a blesky. Silnice je důležitá pro podniky v kraji a pro turismus, upozorňuje Josef Novotný (ČSSD), hejtman Karlovarského kraje, v němž byla zastavena stavba rychlostní silnice u Lubence. "Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat," ozval se neméně hlasitě i náměstek opavského primátora Pavel Mališ.
Politici v Moravskoslezském kraji projevují nespokojenost s Bártovými úsporami asi nejsilněji. Nejvíce akcí ve vysokém stupni rozestavěnosti má být přerušeno právě na severu Moravy. "Zastavili tři stavby v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší," zlobí se náměstek tamního hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Vedl dokonce krajskou delegaci, která si k ministrovi přišla stěžovat. Neúspěšně.
"S výsledkem jednání nesouhlasím a budu hledat další kroky, jak rozhodnutí o pozastavení tří významných silničních projektů zvrátit," nevzdává se náměstek Novák.
Vězni na dálnicích
Dokázaly-li silniční společnosti pokračování některých staveb uhájit, firmám působícím na železnici se nic takového nepovedlo. Ministrem požadované slevy vyčíslily v řádu promile, maximálně jednotek procent. Zásadnější okleštění stavebních prací na železnici není podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) možné. "Na rozdíl od silnice či dálnice nemůžeme opravit jen jednu kolej. Za předpokladu legislativní změny můžeme výrazně ušetřit například nestavěním protihlukových stěn při tratích. K tomu nás v současné době nutí zákon ministerstva zdravotnictví. Pokud bychom stěny nepostavili a takto 'ušetřili', nikdo by za současných právních podmínek takovou stavbu nezkolaudoval," tvrdí Pavel Halla, mluvčí SŽDC.
Nespokojený ministr Bárta označil úsporné návrhy SŽDC za "titěrné" a stavbám na železnici vyhlásil stop stav. Ten se netýká pouze odstraňování povodňových škod. Odpovědi na otázku, zda je přístup ministerstva korektní, se představitelé SŽDC vyhýbají. "Bez komentáře," reagoval stroze mluvčí.
Ještě o jednom - v tuzemsku dlouho neviděném - úsporném opatření ministr Bárta uvažuje. Stavby silnic a dálnic by mohla zlevnit práce vězňů. V dobách socialismu sice vězni na stavbách běžně pracovali, v dnešních právních podmínkách však nebude snadné je do výstavby zapojit. "Silnice stavějí soukromé firmy, ale podle mezinárodních úmluv nemůže stát nařídit, aby vězni pracovali pro soukromníky, pouze pro stát," naznačil možná úskalí ministr spravedlnosti Pospíšil.
Úsporné ministrovy řezy jsou nepochybně rázné. Zda rozpočet dopravy dokážou vyléčit, nebo skončí pod asfaltovou záplatou, ukážou až další najeté kilometry Bártova služebního vozu.
(MILOŠ KOZUMPLÍK)