Zpravodajství
23.8.2010 - České dráhy zavedou nové spoje, RegioJet rychlíky
Zdroj: E15
Ročník a číslo: 695
Strana: 6
Autor: čtk
Praha l Nový jízdní řád na železnici, který začne platit 12. prosince, přinese několik novinek. České dráhy například zavedou nová přímá spojení do polského Štětína a bulharského Burgasu. Společnost RegioJet zase připravuje první soukromé rychlíky. Jasné obrysy má nový jízdní řád především v mezinárodní dopravě, vnitrostátní grafikon má uzávěrku až na přelomu září a října. Do Štětína bude jezdit celoročně vlak EuroCity přes Berlín, rychlík s názvem Nesebar z Prahy do Burgasu bude jezdit jednou týdně v letní sezoně. Novinkou je obnovení přímého spojení Ostravska s Budapeští prodloužením jízdy vlaku EuroCity Moravia do maďarské metropole. Naopak trasu si zkrátí tradiční rychlíky Silesia z Krakova a Vltava z Moskvy. V současné době jezdí až do Prahy, od prosince budou končit v Bohumíně. Změny čekají i pendolino. Dráhy přestanou rychlovlaky posílat do Vídně, naopak pod názvem Slovenská strela budou pendolina po roční pauze jezdit opět do Bratislavy. První soukromé rychlíky v České republice se společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury chystá zavést od poloviny příštího roku na trase Praha- Ostrava. Společnost by chtěla začít vypravovat vlaky s první změnou jízdního řádu 3. června. "Jeden pár vlaků bude zajíždět až do Žiliny. Tarif bude srovnatelný s jízdným Českých drah," říká provozní ředitel RegioJetu Jan Paroubek. Podle Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty, která jízdní řád pro českou železnici připravuje, bude příští rok české koleje brázdit na 20 dopravců včetně těch nákladních. Například dopravu na frekventované trati z Liberce přes Žitavu a dál do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji bude nově zajišťovat společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která zvítězila ve veřejné soutěži vypsané Libereckým a Ústeckým krajem. Na Karlovarsku a Sokolovsku jezdí už delší dobu společnost Viamont, na šumavský Špičák zajíždějí motoráky společnosti Waldbahn. Dominantním železničním dopravcem jsou ovšem České dráhy, kterým za objednané vlaky platí ministerstvo dopravy a kraje celkem dvanáct miliard korun ročně.
čtk