Zpravodajství
24.8.2010 - Zlín vyhrává: silnice poroste dál
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 196
Strana: 5
Autor: Miloš Šenkýř
Premiér Petr Nečas přesvědčil ministra dopravy, aby zlínská silnice zmizela ze seznamu staveb určených k zakonzervování. Tvrdí to zástupci ODS - sám Nečas se vyjádří až v září. ZLÍN Silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi je zřejmě první, která vypadla z pověstného krizového seznamu ministra Víta Bárty (VV). Stalo se tak po sérii telefonátů mezi zlínskou primátorka Irenou Ondrovou a premiérem Petrem Nečasem. Oba jsou členy ODS a Nečas právě ve Zlínském kraji vedl stranu v poslaneckých volbách. Ondrová oznámila, že po rozhovoru mezi Nečasem a Bártou zaznělo, že rozšiřování přetížené komunikace bude pokračovat. Silnice je totiž mimo asi dvoukilometrového úseku rozšířená na čtyři pruhy -a právě zbývající část tvoří trychtýř, kde vznikají kolony aut.
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka vyjádření zmírnil: podle něj hledají peníze na dostavbu silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi, stejně jako na most u Bohumína. "Most je prioritou číslo jedna. A na druhém místě je Zlín. Pro letošek je tam naplánováno asi sto milionů, podstatné je najít, kde je vzít," řekl LN. Primátorka včera pokračování stavby označila za jisté. "Úspěšný výsledek jednání mi pan premiér zavolal dnes krátce po poledni," uvedla včera s tím, že podrobněji se ale Nečas vyjádří 2. září při návštěvě Zlína. Tam míří v době kampaně před komunálními volbami. Ještě dnes se má Ondrová sejít s Bártou - nejde totiž jen o peníze na letošek, ale i o ty na příští období. Stavba má trvat několik let a je otázka, jak ji rozvrstvit, zda například neupřednostnit protihlukové zábrany u sídliště Malenovice.
Ve stejné době zástupci kandidátky M. O. R. - za Morální Očistu Zlína oznámili, že zahájili petiční akci. Chtějí ministra Bártu kvůli průjezdu Zlínem přesvědčit argumenty, takže lidé mohou kromě podpisu připojit i svůj vzkaz pro ministra. Podpisy chtějí sbírat jak pomocí "pevných" míst, tak přímo u silnice, například na zastávkách městské dopravy. Po silnici jezdí trolejbusy, které také pravidelně v úzkém místě nabírají zpoždění. Petice nevznikla náhodou - v podobném případě už na ministerstvo jednou zabrala. To ve chvíli, kdy se kvůli intenzivní kamionové dopravě ozvali obyvatelé obcí z Třinecka. Právě tam směřoval ministr Bárta na svou první služební cestu. Neslíbil stavební úpravy, ale minimálně jednání o změnách dopravního značení, které by přetížené silnici ulevilo od kamionů alespoň v době, kdy obyvatelé míří do škol a do zaměstnaní. To ve Zlíně nepřipadá v úvahu. Silnice I/49 je hlavní a do jisté míry i jedinou spojnicí částí aglomerace. Silnice I/49 je jednou z nejzatíženějších v kraji. Jejímu zlínskému úseku by měla odlehčit souběžná rychlostní komunikace vedoucí po severním okraji města, ale také další budování silnic ve městě. Tyto stavby ale také stojí. Celkově si poslední etapa rozšíření I/49 má vyžádat bez daně přibližně 585 milionů korun. Stavba zahájená v červenci měla být hotova do roku 2012.
***
NADĚJE V BOHUMÍNĚ Ministerstvo možná škrtne, co škrtlo Ministerstvo dopravy poprvé připustilo, že ze seznamu zastavených dopravních staveb by mohly vypadnout dva projekty. Ještě před zlínskou silnicí ale uvádí jako důležitější most v Bohumíně na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou. Výměna a rekonstrukce mostu v části Skřečoň totiž odřízla strategicky důležitý přístup do centra města. Zhruba kilometr a půl dlouhá cesta teď některým lidem trvá po objížďkách i půl hodiny. Také v Bohumíně proto začali obyvatelé podepisovat protestní petici.