7.9.2010 - Protesty lidí mají svou váhu. A to je dobře!

Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 36
Strana: 10
Autor: Břetislav Petr

Rád bych vám nabídl svůj názor na problematiku diskutovaného zastavení dopravních staveb na severu Moravy.
Šokem pro veřejnost v ostravské aglomeraci bylo rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty z 13. srpna, kdy oznámil, které dopravní stavby budou zastaveny pro nedostatek finančních prostředků. V  Moravskoslezském kraji se jednalo o stavby s vysokou rozestavěností, tj. komunikaci I/11 v Mokrých Lazcích spojující Ostravu s Opavou, komunikaci Ostrava - prodloužená Místecká (II. stavba) spojující dálnici D1 s Frýdkem - Místkem a  výstavbu mostu na silnici I/67 Skřečoň -Bohumín, které jsou životně důležité nejen z dopravního hlediska, ale i pro snížení imisí poletavého prachu. Ten přitom počátkem roku v okresech Ostrava, Karviná a  Frýdek-Místek po dobu 33 dnů překračoval povolené normy až desetkrát. Odborné posudky konstatovaly, že automobilová doprava se na tomto stavu podílí prakticky stejně jako emise ze stacionárních zdrojů, které může kraj regulovat. Kraj však není schopen účinně regulovat emise z dopravy. Navíc výstavba uvedených komunikací, které by odvedly intenzivní dopravu z center měst, je plně v kompetenci vlády. Uvedená smogová situace vyvolala maximální nespokojenost občanů, město Ostrava dokonce v této záležitosti podalo žalobu na  stát. Problém řešila vláda i Poslanecká sněmovna. S navrženými opatřeními, jejichž součástí byla i výstavba komunikací, které mají být dle rozhodnutí ministra zastaveny, sněmovna nevyslovila souhlas, protože opatření nebyla komplexní. Následující vláda měla dopracovat zejména opatření na úseku životního prostředí a týkající se zajištění zdravotní péče pro děti a mládež. Odchodem Fischerovy vlády se na tato opatření zapomnělo, neboť zlepšené rozptylové podmínky problém na jistou dobu vyřešily. Obdobná nespokojenost občanů vznikla i proti rozhodnutí ministra Bárty, které naprosto odporuje logice. Protestoval kraj, jednotlivé obce, vznikly podpisové akce, které v případě trvání na zastavení uvedených staveb hrozily občanskou neposlušností. Naproti tomu je třeba ocenit iniciativu ministra životního prostředí Pavla Drobila, který přislíbil kraji na zlepšení životního prostředí sumu čtyř miliard korun. Situaci není možno hodnotit jinak, než že ve vládě neví pravá ruka, co dělá levá. Odpor kraje, měst a lidí donutil ministra Bártu změnit a  přehodnotit svá původní rozhodnutí. Aby se sám obhájil, viníka si ministr našel v šéfovi Ředitelství silnic a dálnic Alfrédu Brunclíkovi. Je otázkou, jak často budou při takto chybných rozhodnutích ministra odvolávání další vedoucí činitele ministerstva dopravy. Z uvedeného příkladu je zřejmé, že občané by si měli uvědomit svou odpovědnost a zároveň i sílu, kterou mají v jednotném postoji proti nesmyslným rozhodnutím ministrů Nečasovy vlády.
Břetislav PETR, Havířov

(Břetislav PETR)

---

Příspěvky dopisovatelů v  rubrice Listárna nemusí vždy vyjadřovat názor redakce týdeníku. Nepodepsané příspěvky zásadně neotiskujeme. Stručné příspěvky mají přednost, jinak si vyhrazujeme právo příspěvky krátit. REDAKCE


Počet zhlédnutí: 1 892

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

22 °C