Zpravodajství
20.9.2010 - Projektanti bez práce
Zdroj: Týden
Ročník a číslo: 38
Strana: 14
Autor: Michal Verner
Škrty v dopravních projektech měly omezit korupci, která předražuje státní zakázky. Místo toho ale začínají přicházet lidé o místa.
Prosperující podniky jsou skutečným motorem hospodářského růstu a zvýšený objem státních zakázek jim může částečně pomoci překlenout krizi. A musejí se stavět silnice a železnice, protože doprava hraje zásadní roli při rozvoji hospodářství. Tím lákaly Věci veřejné voliče při boji o křesla ve sněmovně. Pak ale ministr dopravy za Věci veřejné Vít Bárta dopravní stavby pozastavil. Důvod? Podezření, že většina zakázek je předražená, a že se tak jejich cena sníží na reálnou úroveň. Jenže teď začínají lidé přicházet o místa, jak u některých firem časopis TÝDEN zjistil.
Fatální důsledky
"Zastavení přípravy staveb mělo pro nás fatální důsledky. Propustit jsme museli přibližně desetinu zaměstnanců, a pokud se situace nezlepší, tak nevylučujeme, že přijde o místo až třetina našich pracovníků. V našem případě půjde o desítky lidí," uvedl Václav Hvízdal, ředitel společnosti Pontex, která se zabývá projektováním dopravních staveb. Pracovala například na projektu Pražského okruhu či na plánech dostavby dálnice D1. A nejde o jediný podnik, pro který znamená omezení výstavby cest tvrdou ránu. "My jsme také museli kvůli zmenšení počtu zakázek a poklesu příjmů snížit stavy o více než deset procent. A zbylým zaměstnancům jsme ještě museli zkrátit platy," popisoval aktuální situaci šéf další projektantské firmy, který si nepřál být jmenován. Obává se totiž kritizovat ministerstvo veřejně, neboť je na jeho zakázkách závislý.
Nynější propouštění má být navíc jen lehkým náznakem toho, co může přijít v příštím roce. Zaměstnání by mohly podle odborů ztratit celé desetitisíce pracovníků podniků, které závisejí na výstavbě cest. "Dotknout se to může více než čtyřiceti tisíc zaměstnanců. Každá rozumná vláda se v době hospodářské krize snaží pomocí investic do potřebné dopravní infrastruktury a dalších staveb posílit zaměstnanost," poznamenal předseda Odborového svazu Stavba ČR Stanislav Antoniv.
Ministerstvo: Nemáme radost
Peníze na stavby ale prostě nejsou, s tím nemůžeme nic dělat, brání se ministerstvo dopravy. "My samozřejmě vnímáme dopady omezení dopravních staveb a nemáme z toho radost. Na druhé straně si však musíme všichni uvědomit, že prostředky na výstavbu opravdu nejsou. Objem rozpočtu fondu dopravy má být v příštím roce o třetinu menší než letos," zdůraznil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. "Významné dopravní stavby ale běží dál."
(Michal Verner)
---
Úspora šesti miliard
Okamžitě se zastavují veškeré stavby na železnici, oznámilo ministerstvo dopravy na začátku srpna. O několik dní později šéf resortu Vít Bárta uvedl, že se zastaví také práce na dvanácti rozestavěných silničních stavbách a přeruší se příprava dalších tří projektů.
Pak ale postupně některé z přerušených projektů znovu rozjížděli. Po protestech v Moravskoslezském kraji například Bárta povolil stavbu mostu v Bohumíně a potom ještě "našel" šest set milionů korun, díky kterým mohlo pokračovat dalších pět silničních staveb. Minulý týden pak známil, že se podařilo vyjednat se stavebníky pětiprocentní slevu na dopravní projekty, což znamená úsporu přes šest miliard korun, a tak je možné opět spustit všechny zastavené stavby na železnici. Počet skutečně přerušených staveb tedy bude o něco menší, než se předpokládalo. Bárta připustil, že rozsáhlé zastavování dopravních projektů v polovině léta bylo součástí taktiky, jak přinutit firmy ke zlevnění staveb.