18.11.2010 - Problém dopravní infrastruktury je systémový

Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 267
Strana: 3
Autor: Milan Rokyta

PRAHA - Ministr dopravy Vít Bárta na tradičním Žofínském fóru hájil před zástupci stavebních firem nápad zapojit do výstavby českých dálnic čínské firmy. Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví je však takzvaná čínská cesta nesmyslná ve chvíli, kdy mají české stavební firmy kapacitu na prostavění 100 miliard korun ročně.

Bárta si za svým postupem ale stojí. Podle něj ministerstvo musí vyzkoušet a využít všechny možnosti, které povedou ke snížení cen výstavby dopravní infrastruktury. »To je politická otázka,«uvedl Bárta. Podle něj je jednání s Číňany teprve na začátku, zatím vznikla pouze pracovní skupina ministerstva a čínského velvyslanectví. Celá diskuse se následně točila kolem nedostatku peněz na dopravní stavby. K řadě plánovaných staveb se přitom podle Bárty musejí vytvořit nové projekty; díky tomu se prý nyní například pro obchvat Českých Budějovic počítá s osmi miliardami místo navržených 12 miliard korun. Nepočítá se již s tunelem pod fotbalovým hřištěm za dvě miliardy korun, ilustroval změnu Bárta. Stavebníci jsou přitom vesměs k plánům státu skeptičtí, nevěří například současným slibům, že se od roku 2012 navýší rozpočet fondu dopravy o 14 miliard korun. Z toho čtyři miliardy navíc má přinést mýtné, o čemž přitom pochybuje i šéf SFDI Gustav Slamečka. Problém je ale hlubší, dá se říci systémový, shodují se oslovení analytici. Při dopravních stavbách fungují čtyři velké dodavatelské firmy rovněž jako zprostředkovatelé, protože značnou část konkrétní stavby předají subdodavatelům, kteří stavějí za menší peníze. Co se pak stane s marží, která může dosáhnout třeba sta procent, je otázkou pro protikorupční policii. Třeba si celý výnos nechá dodavatelská firma a odvede jako zisk svým zpravidla zahraničním vlastníkům, anebo část výnosu obdrží státní úředník či politik, který zdárný, či spíše nezdárný průběh zakázky zajistil. Z větší části takové zakázky nepřinesou společnosti ani žádný užitek, ačkoliv každý projekt dálnice okamžitě získá silnou regionální lobby, která chce moderní silnicí spojit právě ta města, kdy bydlí její zástupci. Jak ale svědčí příklad D47, nová dálnice se pak nedokončí, a ještě zhorší dopravní situaci, protože přivede auta do městských ulic, konkrétně v Bohumíně a Ostravě. Některé veřejné zakázky jsou tedy nejen předražené nebo zbytečné, ale dokonce škodlivé. Řešení navrhuje člen sněmovního hospodářského výboru Pavel Hojda (KSČM). Nechat čínské firmy postavit nad rámec existujících projektů pilotní stavbu a tím nastavit zrcadlo současným praktikám. Uvidíme, zda se ministr Bárta nápadu pružně chopí.

Milan ROKYTKA



Počet zhlédnutí: 2 087

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C