Zpravodajství
25.11.2010 - Chcete zboží rychle? Tak si připlaťte
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 273
Strana: 14
Autor: Kamila Jušková
Dostat kamionovou přepravu na železnici se ještě žádnému státu příliš nepovedlo. Ministr dopravy Vít Bárta však věří, že jemu se to podaří. I za cenu, že by měl změnit zákon spotřebitelského trhu, kdy si zákazník žádá rychlé dodání zboží.
* LN Ještě pořád si myslíte, že omezování investic do dopravní infrastruktury je dobrá cesta, jak ušetřit?
Tehdy byla diskuse o tom, jestli se sáhne na mzdy učitelů, policistů a na sociální výdaje, nebo jestli seříznutí deseti miliard uděláme na straně investic. A já jsem přesvědčen, že v krátkodobém horizontu sahat na jakékoli mzdy by bylo špatně. Sáhnout na investice bylo správnější. Některé stavby by se navíc stejně musely do konce roku zastavit, protože by na ně v roce 2011 nebyly peníze.
* LN Nemyslíte, že se vám to v budoucnosti vrátí? Infrastruktura je přece nezbytnou podmínkou hospodářského rozvoje.
Politicky, nebo ekonomicky?
* LN Bavíme se o ekonomice.
Já jako ministr dopravy bych vám měl říci ano. Jako ministr politik však musím říci, že nejprve je potřeba provádět krizová opatření, která mají efekt krátkodobý, a ve druhém kroku provedu zásadní restrukturalizační opatření, která mají dlouhodobý efekt. Ten mi vydělá na to, abych se vrátil k nějakému investičnímu rámci. Jinými slovy nejprve zabrzdím další propad, zvednu rating republiky, v dalším kroku provedeme všechny zásadní reformy. Teprve až narovnám všechny tyto parametry, vrátím se zpátky k investicím.
* LN Když se však podíváte třeba na sousední Německo, tam naopak kancléřka Merkelová v rámci protikrizových opatření investiční výstavbu podpořila, s tím, že to ekonomiku nastartuje.
Mě strašně irituje, že ministerstvo dopravy má rozpočet o více než polovinu menší než to, co každý rok dá stát na umořování dluhu. Příští rok dáme na umořování dluhu 70 miliard korun. Když se podíváte do Irska, do Španělska nebo Portugalska, jak zásadním způsobem se státní dluh prodražuje, tak rozpočtová zodpovědnost musí být výchozí parametr vlády. Uznávám, že to nemůže být jediný parametr.
* LN Ale zatím to tak vypadá. Co kdyby vláda šetřila místo na platech a investicích nejdřív u sebe?
To s vámi souhlasím. Když se podíváte na konstrukci rozpočtu 2011, tak tento parametr striktně držíme.
* LN Některé vaše kroky nicméně působí poněkud zbrkle, například zastavování staveb a jejich opětovné spuštění.
To, že jsme museli zastavit nějaké množství staveb, a to, že jsme to spojili s tématem diskuse se stavebními firmami o úsporách, přiznávám, bylo řešení kovbojské, ale já se za něj nijak nestydím. Myslím, že přineslo svoje ovoce. Jde o stovky smluvních vztahů a máte dvě organizace, které to domlouvají, a obrovský stres z toho, jak rychle to musíte dohodnout, co zastavit, a co ne. Takhle dohromady se zdá, že naše rozhodnutí byla velmi nekoncepční. Ale ona byla koncepční. Jediná nekoncepčnost v celém procesu je bohumínský most a ulice Místecká v Ostravě. Za to jsem se veřejnosti omluvil. To byla prostě mina.
* LN Kdybyste si to lépe časově rozložil a vyhodnotil důsledky...
Tak se to samozřejmě nestane. A to já nijak nezapírám. Ale nemohl jsem to rozložit. Každý den, kdy stavby pokračují a vy přitom víte, že je zastavíte, je neuvážený a prohlubujete schodek. A pak je mnohem férovější to teď zastavit, začít jednat o úsporách a ten, kdo uspoří, bude mít zelenou. Čím víc uspořím, tím více toho potom můžu postavit. To je logické.
* LN Zní to logicky. Ale problém je, že v budoucnu nebude co stavět, protože jste pozastavil projektovou přípravu. Dopravní inženýři si stěžují, že nemají co projektovat.
Oni nemají co dělat, ale z jiného důvodu. České dálnice se staví se značnou velkorysostí, nejen jednotlivých prvků, jako jsou sjezdy a obchvaty, ale i hmoty. A to jsou proměnné, které neovlivňují stavební firmy, ale politické zadání. Projektanti naopak budou mít od příštího roku daleko víc práce než dosud. Maximum staveb se bude přeprojektovávat, aby byly levnější. Ale až v momentu, kdy bude politická shoda, jak projekty mají vypadat.
* LN Jak k té shodě přispěje výměna politiků po komunálních volbách?
Faktem je, že změna na radnicích je po volbách tak dramatická, že musím počkat až na první kvartál příštího roku.
* LN Už máte jasno v obsahu dopravní superkoncepce, kterou v lednu předložíte vládě?
My si nejdřív musíme definovat roli České republiky v rámci evropské dopravní infrastruktury. Snažíme se vnímat nákladní, osobní, železniční, silniční dopravu dohromady. V první fázi je nezbytné dobudovat silniční síť a až ve druhé fázi železniční.
* LN Takže prioritou bude nejdřív propojit Česko s Evropou?
Ano. Když někam nevede železnice, tak aspoň silnice. U nákladní dopravy považujeme i z mezinárodního hlediska za důležité bavit se o lodní dopravě. Dnes třeba severní železniční koridor je hodně kapacitně zatížen. A vodní cesta by tomu mohla pomoct. Aspoň do Děčína.
* LN Jsou v koncepci nějaké sporné body?
Tam jich bude. Jeden z vážných rozměrů tam je. Když jsem řešil nedostatek peněz na investice, přiznávám, že byly věci, které šly trochu stranou. Tím je otázka podfinancovanosti údržby a oprav silnic. Jak se staví, měly by se peníze na údržbu zvyšovat. Rostly však výrazně pomaleji než peníze na investice. Teď nejenže nejsou peníze na investice, ale nejsou ani na údržbu.
* LN Jak to chcete řešit?
Je nejdříve nutné prozkoumat, v jakém stavu silnice jsou, a pak udělat komplexní plán obnovy. Budu se teď seznamovat s několika analýzami. Tak jako tak to bude špatné, ať se rozhodneme jakkoli. Jestli peníze na investice ještě víc ubereme ve prospěch údržby, o to méně toho postavíme. Jestli naopak budeme za každou cenu stavět něco nového, tak bude o to víc děr v silnicích. Obojí není hezká vize.
* LN Prý se budete v superkoncepci zabývat i tím, jak kamionovou dopravu dostanete na železnici.
Moje snaha je dostat na železnici maximum nákladní dopravy. Kde na to vezmeme a jak to nastavíme, bude podstatnou součástí superkoncepce. Už teď se nám povedlo, jak zvyšujeme mýto a snižujeme cenu železniční dopravní cesty pro nákladní přepravu, tento efekt stimulovat.
* LN Dopravci však tvrdí, že to není otázka ceny, ale času. Zákazník si prostě žádá své zboží co nejrychleji.
Je potřeba to vnímat v kontextu celého byznysu. Jsou věci, které počkají za cenu, že budou levnější, a co nepočká, to bude dražší.
* LN Nemůžete přece změnit zákon spotřebitelského trhu. Lidé nebudou chtít na zboží čekat jako před rokem 89.
A já jako zákon spotřebitelského trhu říkám, že když někdo něco chce rychle, tak si za to připlatí. To je férová záležitost.
* LN Spíš to bude mít ten efekt, že dopravci plošně zvednou ceny za přepravu.
Já jsem jim dal 300 milionů na zvýšení jejich konkurenceschopnosti, aby ceny zvedat nemuseli.
* LN Prohlásil jste, že když dopravci přesto zdraží, tak jim ty peníze seberete. Není to vydírání?
V zásadě to tak je. Nemám nic proti tomu, když dopravci zvednou ceny za přepravu zboží, kde jde o minuty. Podstatné je, že musí zároveň nabídnout ekonomicky výhodnější podmínky pro časově méně náročné věci. Já budu bedlivě sledovat, jak efektivně těch 300 milionů využijí. Pojedu se podívat do krajů a do továren, jak využívají vlečky.
* LN To je další problém. Většina továren prý podle dopravců nemá vlečky.
Víte, kolik je v Čechách vleček k továrnám? Dva a půl tisíce. Železnice tu má velmi zajímavou infrastrukturu, jen je potřeba ji nastartovat. Úskalí vidím v tom, že ČD Cargo dosud nebylo dostatečně flexibilní z hlediska servisu, který firmy potřebují. Já se teď snažím prostředí na železnici stimulovat, aby bylo flexibilnější.
* LN Na příští rok chcete vzít Českým drahám půl miliardy korun. Myslíte, že je to donutí šetřit?
Ona je to takřka miliarda. Mimo to, že dáme minus 500 milionů Českým drahám na dotacích, tak jim ještě zvyšujeme cenu železniční dopravní cesty o osobní přepravu o nějakých 300 milionů, a k tomu zdražujeme cestu pro nákladní přepravu. Dostávají tak dvojitý zásah.
* LN Co od nich teď čekáte?
Čekám, že nezvednou pro příští rok jízdné. Je to začátek trendu, v podstatě každý rok teď budu chtít snižovat dotace Českým drahám a tím je motivovat k vyšší výkonnosti.
* LN Kde jsou tam největší úniky?
Já za největší problém považuji v Českých drahách těžko kontrolovatelný stav nákladů na takzvané živé dopravní cestě. SŽDC a ČD sdílejí určitý počet pracovníků a vzájemně si je přefakturovávají.
* LN Jak to tedy bude s jejich slučováním, které jste avizoval?
Nevylučuji, že z toho časem bude dost chaotické jednání ministra dopravy. Má to několik fází. V té poslední by se z toho vytvořil holding typu Deutsche Bahn. Pro České dráhy můžeme definovat něco jako kritickou velikost - kdy jsou ještě konkurenceschopné, a kdy už ne. Dnes nemají dostatečnou velikost pro konkurenční prostředí, které se nám tu tvoří.
* LN Považujete stále smlouvy s firmou Kapsch za nemravné, nebo už jste změnil názor? Na začátku svého mandátu jste je nechal prověřit, ale dosud jste z toho oficiálně nevyvodil žádný závěr.
Oficiálně z toho není závěr proto: tak jako se všemi dodavateli úřadu patřícími z hlediska velikosti kontraktu do úrovně pozornosti jsem jednal i s Kapschem. Jednání v prvních týdnech bylo o tom, že jsem měl určitou představu, čeho chci dosáhnout.
* LN A čeho jste tedy dosáhl?
Já musím říct, že na potřeby ministerstva Kapsch zareagoval flexibilně a první výsledek jednání byl velmi zajímavý. Kdybych si dnes stál za zadáním, které jsem jim tenkrát dal, tak si myslím, že bychom se tím jak Kapsch, tak ministerstvo mohli pochlubit. Problém je, že mezitím proběhla všechna jednání s kraji a s ekology a my nyní zadání revidujeme. Úzce to souvisí s tím, že jsme oslovili všechny další firmy na trhu s určitou poptávkou, kterou si budeme s nabídkou Kapsche porovnávat. Je to určitý průzkum trhu, který budeme muset také promítnout do dopravní superkoncepce. Stanoví nám strategii v otázce mýtného pro další měsíce a roky.
* LN Mám tomu rozumět tak, že se smlouvami s Kapschem do roku 2016, kdy skončí jejich platnost, nehnete?
Jestli se mě ptáte na to, zda teď můžeme vyměnit Kapsch, tak nemůžeme. Má smluvní vztah natolik tvrdý, že s tím nehneme. Už to vypadá jako evergreen, že každý nový ministr si nechá udělat audit smluvního vztahu s Kapschem a pak smutně ustoupí. Já svoji pozici nepovažuji za bezvýchodnou. Podobně jako u stavebních firem míním na toto téma s Kapschem hrát. Ale dokud nevím, co přesně chci, tak ta vyjednávání nemohu dokončit.
* LN Jakých ústupků jste tedy zatím u Kapsche dosáhl?
Až budu přesně vědět, co chceme, tak teprve budu závěrečně sedět s Kapschem, abychom se na něčem dohodli. Jestli se na něčem dohodneme, nebo ne, uvidíme.
* LN Co říkáte na nabídku společnosti SkyToll? Ta nabídla o více než miliardu levnější řešení než Kapsch.
Tohle nechávám na náměstku Sýkorovi a neumím na jednotlivé nabídky reagovat. To není komoditní průzkum trhu, je zde několik proměnných parametrů, které je zapotřebí velmi vážit. A dokud to neuvidím v jednotlivých variantách, tak to nechci hodnotit.
* LN S tím, že nám dálnice postaví Číňani, jste to myslel vážně, nebo je to jen vaše další pokerová hra?
Ta jednání jsem myslel vážně, mám zájem na minimálně velkém pilotním projektu. Nebavíme se o přílivu čínských dělníků, máme zájem o čínské technologie, o inženýry. Samozřejmě při velikosti čínské ekonomiky se bojím pojmu minimální projekt. Kdybych měl zjednodušit, na čem jsme se dohodli, tak na tom, že se budeme bavit.
* LN Co tím sledujete?
Mým cílem je ukázat světu, veřejnosti, že opravdu nepostavím všechno, co si občané České republiky přejí. Musím ukázat, že jsem vyčerpal opravdu všechny nástroje a možnosti, které tu jsou.
* LN Takhle to zní, že to děláte jen pro efekt pro občany.
Vůbec ne. Já se tím jenom snažím vysvětlit, že jsem si vědom určité ambivalentnosti čínského projektu. Nemá jen samá pozitiva. Vyvstává hodně oprávněných otazníků. Ale musím jít i touto cestou.
* LN Už mají nějaké výsledky jednání o PPP projektech?
My se o nich nemůžeme bavit dřív, než uzavřeme problém mýtného. To je naprosto limitní. Zatím nemáme ještě uzavřené ani mýtné. Přesto už musíme otevírat diskusi k PPP. První hmatatelné kroky budeme dělat na začátku prosince.
***
Jak se staví, měly by se peníze na údržbu zvyšovat. Rostly však výrazně pomaleji než peníze na investice. Teď nejsou peníze na investice ani na údržbu.
Každý rok teď budu chtít snižovat dotace Českým drahám a tím je motivovat k vyšší výkonnosti. Je to začátek trendu.