Město Bohumín

3.12.2010 - 115. výročí vzniku železniční dráhy Kojetín - Tovačov

Zdroj: Nové Přerovsko
Ročník a číslo: 48
Strana: 12
Autor: Miroslav Pořízek

Na letošní rok připadá mezi jinými i významné výročí místní železniční dráhy Kojetín - Tovačov. Před 115 lety byl na této trati zahájen pravidelný provoz, který přetrval i v následujících desetiletích. Původně měla trať sloužit především nákladní dopravě, a to zejména zemědělských produktů a uhlí, až později došlo ve větším rozsahu i na dopravu cestujících osob a v průběhu druhé poloviny 20.století i na dopravu produkce štěrkoven u tovačovských jezer. Ačkoliv v současné době je trať využívána jen málo, představovala v době vzniku a následujících desetiletích prakticky až do 90. let minulého století důležitou dopravní spojnici Tovačova s okolními regiony. Také proto je jistě na místě připomenout historii vzniku této trati a provozu na ní. Důležitým železničním uzlem regionu střední Moravy se v polovině 19. století stalo město Přerov. Od vzniku tratě Vídeň - Přerov (rok 1841) se odvíjel rychlý rozvoj železničního spojení v dalších směrech, a to postupně na Prahu, Bohumín, a v roce 1869 i na Brno. V našem regionu potom ve druhé polovině 19.století vznikly i další důležité tratě jako Nezamyslice - Prostějov - Olomouc (r. 1870), Kroměříž - Hulín (r. 1880) nebo Kojetín - Kroměříž (r. 1888). Právě se vznikem železničního uzlu v Kojetíně následně souvisely i úvahy vybudovat spojení do Tovačova či s výhledem stavby této dráhy až do stanice Blatec u Olomouce. Přičemž delší plánovaná varianta, tedy spojení dráhy z Tovačova až do Blatce, zůstalo jen ve stádiu úvah bez praktické realizace. Zcela první návrh železničního spojení přes Tovačov však nepočítal s vedením trati z Kojetína, ale napojení na uvažovanou variantu železnice spojující dvě významná průmyslová města regionu Přerov a Prostějov. Tato varianta ale nakonec nebyla uskutečněna. O napojení města Tovačova na  železnici se uvažovalo i v jiných projektech ze 70. let 19. století.
Prvním byl návrh na vedení trati po trase Jihlava - Velké Meziříčí - Křižanov - Plumlov - Prostějov - Tovačov - Přerov z roku 1871. Druhým projektem byla v roce 1872 uvažovaná stavba železnice spojující Litovel - Drahanovice - Olšany - Dub nad Moravou - Tovačov - Kroměříž - Zdounky - Kyjov - Hodonín. V 80. letech potom přišlo město Přerov s plánem stavby tratě přes Troubky a Tovačov a dále přes Kralice na Hané do Prostějova. Všechny uvedené návrhy ovšem skončily jen ve fázi počátečních dílčích příprav. Praktické realizace se tak nikdy nedočkaly. Roku 1887 zakoupil tovačovský velkostatek a zámek za 2 700 000 zlatých David Guttmann, spolumajitel dolů a železáren na Ostravsku a zdejší zámek učinil svým novým venkovským sídlem. V této souvislosti zkoumal možnosti železničního připojení do města, kde byly soustředěny jeho nové obchodní aktivity. Guttmannovým prvotním záměrem bylo zbudování železnice z Přerova do Tovačova a dále do Prostějova a Boskovic. Tento návrh sice vzbudil kladný veřejný ohlas i  ze strany měst a obcí na nově uvažované trati, ovšem ani tento návrh nebyl realizován.

(MIROSLAV POŘÍZEK)



    Městský úřad