Zpravodajství
7.1.2011 - Na české mapě se rýsují první silnice na dluh
Zdroj: Hospodářské noviny
Strana: 5
Autor: Petr Weikert
NADTITULEK: Doprava
Stavbaři nabízejí státu: Stopnuté silnice dostavíme za své. Šanci mají silnice v České Lípě nebo na severu Moravy.
V České Lípě čekají desítky let na obchvat města. Centrum totiž zatěžuje těžká kamionová doprava. Sotva se ale stát po řadě urgencí do stavby pustil, ministr dopravy Vít Bárta (VV) stavbu pro nedostatek financí stopl. Nyní mají v České Lípě podobně jako na ostatních místech v zemi šanci, že se stroje na stavbu vrátí. Vůbec poprvé by silnici v tuzemsku platil ze svého soukromník. Paradoxně by to bylo konsorcium firem, jimž za stavbu až dosud platil stát.
"Pokud firmy najdou peníze, tak tomuto řešení tleskám. Protože stát na obchvat peníze nemá, bylo by to v současné době asi nejlepší možné řešení," doufá starostka České Lípy Hana Moudrá.
Dokončení první části obchvatu bude stát 140 milionů korun. Stát chce místo toho silnici za 80 milionů zakonzervovat a dostavět později. Stejně tak budování trasy mezi Ostravou a Opavou a další dva úseky na severní Moravě. Rozhodl o tom již v srpnu ministr dopravy Vít Bárta (VV).
Silnice na dluh
Stavební firmy však nyní přicházejí s nabídkou, k níž je přiměla obava o zakázky. Společnost Skanska a další firmy sdružené v konsorciu nabídly první část obchvatu České Lípy dobudovat za své. "Nabízíme Ředitelství silnic a dálnic, že projekty dofinancujeme," prohlásil generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok. Stát by pak třeba po dobu tří let dlužnou částku firmám splácel.
Eurovia s dalšími firmami chce zase doplatit silnici mezi Ostravou a Opavou plus dálnici D47 z Bohumína do Polska, jež ovšem nepatří ke čtyřce silnic zastavených těsně před dokončením. O podobném kroku uvažuje i další velká firma - Strabag. Žádný konkrétní projekt však ještě státu nenabídla.
Ministerstvu dopravy se plán zatím líbí. "Záleží ale na konkrétních podmínkách smluv," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Ervín Dombrovský. Podrobnosti nechtějí zástupci stavbařů nyní prozradit. "Jsme otevřeni k diskusi, je na ŘSD, aby nám navrhlo podmínky. My sami nechceme říct: To jsou naše podmínky a berte, nebo ne," sdělil Dan Ťok. Nicméně připouští, že by firma byla ochotna počkat se splacením i delší dobu. "Neřeknu vám přesně, na jak dlouho, ale o posunutí financování až o tři roky se dá diskutovat," řekl Hospodářským novinám Ťok.
Ředitelství silnic a dálnic se zatím k návrhům stavbařů staví opatrně. Je to logické, protože ještě neví, kolik mu ministerstvo dá v příštích letech peněz.
Podle mluvčí úřadu Martiny Vápeníkové není možné nechat se úvěrovat dodavateli, když není jistota, že na splácení půjček budou v budoucnu peníze.
Pokud by se stát s firmami dohodl, mohlo by to zachránit pracovní místa. "Když budu mít práci, tak taky budeme mít lidi," řekl šéf Skansky Dan Ťok.
Nabízíme státu, že zastavené dopravní projekty, které jsou v naší režii, dofinancujeme.
Dan Ťok, generální ředitel Skanska