Zpravodajství
7.3.2011 - V díře asi zmizím i s autem
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 55
Strana: 2
Autor: Martin Vokáč
Kráter jak po meteoritu u Havlíčkova Brodu, rozorané pole v Mrákotíně, studánka v Pocoucově nebo odstřelené minové pole u Velkého Meziříčí? Která trasa na Vysočině je po zimě ta nejhorší?
Najít silnici, která silnici připomíná co nejméně, přesto po ní jezdí denně stovky či tisíce aut, není na Vysočině vůbec jednoduché. Ne proto, že by rozbitých úseků bylo málo. Naopak. Je jich tolik, že vybrat ten nejhorší snad není možné.
"Silnice jsou v daleko horším stavu, než tomu bylo po loňské zimě," tvrdí i ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Míka.
A hned vysvětluje proč. "Už v prosinci byl krutý mráz a tvořily se výtluky. Obvykle se výtluky objevují v lednu nebo v únoru, tentokrát to bylo ještě před koncem roku," říká.
Právě kombinace teplot nad nulou a mrazu je pro silnice nejhorší. Přes den, kdy je tepleji, sníh roztaje a nateče do všech puklin. V noci a nad ránem zmrzne a pukliny roztrhá. A pokud přes to přejede několik těžkých aut, "obdivovaný" výtluk je na světě.
V hitparádě výtluků si Vysočina vede skvěle
Řidiči už si ze stavu silnic dělají legraci i na internetu. Založili webovou stránku www.vymoly.cz, kde se dokonce hlasuje o největší díru v silnici. A vysočina má v soutěži mnoho perliček, jedna díra dokonce bojuje o celorepublikovou špičku. Se severomoravskou silnicí u Bohumína plnou kráterů úspěšně bojuje obrovská vana, které se řidiči bezmocně snaží vyhýbat u Havlíčkova Brodu. Leží přímo uprostřed silnice číslo 34 ve směru na Pardubice, asi dvě stě metrů nad sídlem sekaček Dvořák. Do včerejška ji návštěvníci serveru hodnotili jako vůbec nejhorší výmol v republice. "Jezdím tudy hodně často a celý úsek je v katastrofálním stavu. Tahle díra je ale určitě největší. Začínám mít strach, že tam jednou zmizím s celým autem," komentuje na stránkách Jiří Ondrák. "Tomu říkám povrchový důl uprostřed silnice," dodává Karel Matějka.
Impozantní jámu o šířce 2,5 metru, délce necelých dvou metrů a hloubce až 25 centimetrů, z níž ještě před časem koukala hlína a kameny, se silničáři snažili alespoň provizorně zalepit. Nepomohlo to. Jáma je sice o něco nižší, ale odstranit se ji nepodařilo ani náhodou. A takových úseků je na silnicích na Vysočině mnoho. Katastrofální je třeba průjezd Mrákotínem na Telčsku, raritou je výtluk u Pocoucova na Třebíčsku, z kterého podle několika řidičů dokonce vyvěrá voda. "Nejela jsem ani třicet a měla jsem strach, že neurazím kolo, ale rovnou celou nápravu," popisovala svou páteční cestu po silnici z Velkého Meziříčí na Velkou Bíteš fotoreportérka MF DNES Anna Vavríková. Další "rozorané pole" je například na silnici 602 od Velké Bíteše k hranicím Jihomoravského kraje, v Nové Vsi u Chotěboře, v Mostištích nebo na cestě z Havlíčkova Brodu do Přibyslavi. "Tím, že byly v minulých letech podhodnocovány rozpočty na opravy na úkor výstavby, je situace už i na silnicích první třídy horší než v minulých letech," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková. "Silnice, u kterých probíhala řadu let pouze údržba a nebyly finanční prostředky na souvislé opravy, v letošní zimě dostaly opravdu zabrat a jejich stav je mnohdy až havarijní," dodala.
Vyjednají u ministra na opravy víc peněz?
Jenže peníze na opravy možná nebudou ani v letošním roce. "Jen ty nejnutnější opravy po zimních škodách "spolykají" zhruba 200 milionů korun," sečetl krajský náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl. "Ročně můžeme do krajských silnic dávat jen asi 280 milionů. To znamená, že bez státní pomoci by nezbylo na souvislejší rekonstrukce," doplnil.
Právě včera odpoledne o tom jel jednat na ministerstvo dopravy. To v loňském roce uvolnilo všem krajům peníze, Vysočina dostala asi 71 milionů. Letos by podle Jana Míky potřebovala minimálně dvojnásobek. "Je to i zavedením mýta, které část dopravy poslalo na krajské silnice," vysvětluje, proč by mělo ministerstvo krajům vyhovět. "Aby se silnice dostaly na přijatelnou úroveň, museli bychom po deseti let do nich investovat ročně 850 milionů korun," poodhalil něco z krajských výpočtů Libor Joukl. A to jsou jen silnice krajské, státní "jedničky" jsou jiná kategorie.
Už je jasné, kde se bude jezdit lépe
"Na škody po zimě bylo kraji Vysočina přiděleno 94 milionů," vyčíslila Vápeníková. Ředitelství silnic a dálnic už ví, kde je použije. Schválena byla první vlna oprav. Dostane se do ní silnice 38 mezi Štokami a Zvonějovem a Květnovem a Skřivánkem, 23 od Červené Hospody po Třebíč a z Vícenic do Náměště nad Oslavou nebo 34 mezi Michalovicemi a Šmolovy. Řidiči, kteří při svých cestách narazí na výtluky, mohou silničářům dát vědět a ti je alespoň provizorně rychle opraví. "Stále je platné číslo na zimní dispečink. Stačí tam zavolat a cestmistr na místo pošle partu," popisuje Jan Míka. Denně podle něho silničáři dostanou dva až tři nové podněty.
(Martin Vokáč)
---
Napište nám. Kde je podle vás ta nejhorší silnice na Vysočině? Popište redaktoru Martinu Vokáčovi své zážitky z cest.
Pište na e-mail: martin.vokac@mfdnes.cz.
---
FAKTA
Výtluky na Vysočině umístěné v Top 100
na www.vymoly.cz
1. místo: silnice I/34 z Havlíčkova Brodu na Pohled
13. místo: výmol se studánkou na silnici II/360 v Pocoucově
35., 77. a 96. místo: trasa z Velké Bíteše na Brno
40. místo: celý průjezd Mrákotínem
43. místo: výmol v Pocoucově na silnici II/360
52. místo: silnice I/34 před Šmolovami u Havlíčkova Brodu
78. místo: křižovatka v Nové Vsi u Chotěboře
Kam kvůli výmolům volat: Dispečink krajských silničářů – tel. 567 117 100
REGIONÁLNÍ MUTACE VYSOČINA