12.5.2011 - Po dálnici až do Polska? Podle plánu již do roka

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 111
Strana: 1 a 3
Autor: ŠTALMACH, Darek
Citovaný: Lucie Balcarová - mluvčí bohumínské radnice


Poslední metry betonového povrchu včera položili stavebníci na posledním chybějícím úseku dálnice do Polska. Stavba by měla být zprovozněna v dubnu příštího roku.

BOHUMÍN Je to jako v  animovaném filmu. Z jedné strany se do toho sype beton, na druhé straně je hotová silnice. Jen zaschnout.
Na posledním chybějícím úseku dálnice D1 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem včera položili stavební dělníci poslední metry betonového povrchu dálnice. Ta je tak již dnes, pokud nebudeme počítat mosty, průjezdná až k polské hranici.
"Finišery, tedy stroje pokládající beton na dálnici, včera položily poslední zhruba dvě stovky metrů betonové vozovky. Tento povrch je v současnosti všude, výjimku tvoří pouze mosty, kde bude asfaltový povrch," vysvětlil Leoš Verner ze společnosti Skanska, která stavbu realizuje.
Dokončení pokládání vozovky ale neznamená, že by se stavba dálnice chýlila ke konci. "Je to, jako bychom postavili hrubou stavbu domu, každý ale ví, že je potřeba dodělat spoustu dalších věcí, dokončit terénní úpravy, dodělat mosty, nainstalovat svodidla, bezpečnostní prvky, značky, únikové zóny. Dálnice by tedy měla být hotová podle plánu v dubnu příštího roku, její otevření se bude korigovat také podle postupu prací na polské straně, která k hranici staví autostrádu A1," dodal Leoš Verner.
Posun při stavbě dálnice vítá i bohumínská radnice. Pro celé město je totiž celý projekt velkou zátěží.
"Pro Bohumín zatím přinesla stavba dálnice jen negativa," vysvětluje mluvčí radnice Lucie Balcarová. "Výrazně se zvýšila prašnost, dopravu ve městě zkomplikovaly výluky kvůli stavbě skřečoňského mostu a zvýšila se i hustota nákladní dopravy, přes město se totiž vozí i zemina a kamení pro polskou stavbu dálnice," popsala hlavní negativa mluvčí.
Dopravní zatížení Bohumína mohlo být podstatně nižší, nebýt nesmyslných kroků bývalého ministra dopravy Víta Bárty, který loni zastavil stavbu skřečoňského mostu. Ten byl stržen aby ustoupil svému nástupci a než jej stačili stavebníci postavit, přišel z ministerstva příkaz stavební práce přerušit. Bohumín tak byl bez mostu, který sloužil jako jeden z přivaděčů do města a kamiony se musely i nadále proplétat úzkými uličkami. Na zastavení stavby nakonec doplatil svým postem dřívější ředitel ŘSD.

Pokračování na str. B3
Pokračování ze str. B1

"Stavba dálničního přivaděče ze skřečoňského mostu stojí už devět měsíců. Po našich protestech povolilo ministerstvo dopravy dokončit pouze skřečoňský most, který je jeho součástí. Ten by měl být hotový letos v říjnu," popisuje aktuální stav v Bohumíně Lucie Balcarová.
"Teď jsme dostali informaci z ŘSD, že od července se opět bude pokračovat v dostavbě 2,5 kilometrového napojení na  dálnici, které zároveň zastane funkci obchvatu. Pro město je tento dálniční přivaděč ze skřečoňského mostu nesmírně důležitý, protože teprve po jeho dostavbě dostaneme nákladní dopravu z centra Bohumína," dodala mluvčí.
Vedle skřečoňského mostu trápí bohumínské paradoxně i stavba polské části dálnice, část materiálu se na ni přepravuje z bohumínského nádraží. Celkem má jít o padesát tisíc tun kameniva, které se vykládá v Bohumíně-Pudlově, odkud se převáží nákladními automobily do Polska. Celá akce by měla být ukončena v červnu.
Otevření bohumínské části dálnice je vázáno na postup polské strany. Dokud Poláci neotevřou svůj úsek, nemá velká část bohumínské části smysl, vedla by do polí. Poláci chtějí svůj úsek otevřít příští rok na jaře, pořádají totiž fotbalové mistrovství Evropy.
Bohumínský úsek je posledním, který chybí na hlavní české dálnici D1, vedoucí z Prahy přes Brno do Ostravy, vybudovat. Další části stavby už jsou v provozu, na některých místech se už ale objevily první komplikace.
"Závažnější závady jsou především mezi ostravskou Rudnou aHrušovem, kde jsou příčné deformace vyvolány pravděpodobně nevhodnými vlastnostmi materiálů použitých při stavbě násypu," vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
"Tyto úseky se v současnosti zkoumají tak, aby mohly být ve druhé polovině roku provedeny v rámci záruky opravy," dodala mluvčí.

(Darek Štalmach)

---

FAKTA

Co se v Bohumíně staví?

Na posledním, šestikilometrovém úseku dálnice D1, za jehož stavbu Ředitelství silnic a dálnic zaplatí celkem 2,67 miliardy korun, bude 12 mostů, jedna lávka pro pěší a jedna mimoúrovňová křižovatka.



Po dálnici až do Polska? Podle plánu již do roka - Zvětąit
Velikost: 700 x 432 bodů - 67 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 3 296

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C