Zpravodajství
12.5.2011 - Nebude-li státní dotace, cestující v kraji to nepocítí
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 111
Strana: 10
Autor: KARBAN, Pavel
Asi tři varianty, jak se vyrovnat s případným zastavením státní dotace ve výši 198 miliónů korun ročně na regionální železniční dopravu, má Moravskoslezský kraj.
Při včerejší propagační akci Českých drah (ČD), v rámci které mohli lidé cestovat za desetikorunu z Ostravy-střed do Opavy a zpět, to řekl vedoucí krajského odboru dopravy Ivo Muras.
"Pořád ale věříme, že vláda rozhodne moudře," dodal s tím, že jinak by dopad na regionální dopravu na železnici byl vážný. "Protože u nás činí státní dotace 25 procent, nebylo by to likvidační. K omezení by však došlo, a to u tratí s nejmenšími počty přepravených cestujících," naznačil Muras, podle jakého klíče by se vybíraly spoje určené k rušení. Hned ale upozornil na to, že i kdyby k tomu došlo, cestující to nepocítí.
"Vlaková doprava by byla nahrazena autobusy. Lidé by se i nadále dostali do práce a na úřady a děti do škol," ujistil.
Propagační jízdy se mimo jiné účastnil i ředitel krajského centra ČD Ostrava Miroslav Klich. Připomněl blížící se 5. výročí elektrifikace trati Ostrava-Svinov– Opava. "Tento úsek je nyní velice dobrý, jízdní doba je zhruba 20 minut, čímž může vlak konkurovat silniční dopravě," popsal s tím, že spojení do centra Ostravy zajišťuje zastávka Stodolní a zrekonstruované nádraží Ostrava střed.
Podle Klicha postupuje pomalu rekonstrukce zastávky Ostrava hlavní nádraží, kde se v současnosti dělají nové střechy nad nástupišti. "Chystá se oprava nádraží v Havířově, která by měla stát zhruba 150 miliónů korun. Dluh máme i v Třinci, kde ale nyní stavíme novou zastávku v Lyžbicích," uvedl ředitel krajského centra ČD a dodal, že pokračují i práce na železničním napojení letiště Mošnov.
Kromě modernizací nádraží plánují pro rok 2012 ČD v kraji i obnovu vozového parku. "Z Regionálního operačního programu budou pořízeny čtyři soupravy Elefant, které by měly být nasazeny na trati z Bohumína, přes Karvinou do Mostů u Jablunkova. Jedna souprava bude možná pokračovat až do Žiliny, ale to záleží na jednáních se slovenskou stranou. Počítáme také se soupravou Regionova, a to na trati Český Těšín–Frýdek-Místek," objasnil Klich.