Zpravodajství
20.5.2011 - Savo, Kofola, Biolit. Staré značky procitají
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 118
Strana: 1
Autor: ŠTALMACH, Darek
Vedle nepřehlédnutelného podnikatelského úspěchu se značkou Kofola se po starých známých značkách poohlížejí i jiné firmy z kraje. Nedávno se to povedlo bohumínské Bochemii, koupila značku Lybar.
BOHUMÍN Každý, komu je přes třicet, si tu značku pamatuje. Komu nestačily proslulé "živé květy" a neměl šanci sehnat kosmetiku západních výrobců, ten musel sáhnout po značce Lybar. A právě tu nedávno koupili majitelé bohumínské Bochemie, firmy známé dosud hlavně výrobou Sava.
Hlavním důvodem, proč bohumínská Bochemie značku Lybar kupovala, je další známý přípravek z dob před rokem 1989 – prostředek proti hmyzu Biolit, jehož značku firma Lybar vlastní. "Značky Savo a Biolit se výborně doplňují z hlediska marketingových charakteristik. Proto jsem velmi potěšen, že se nám Biolit podařilo získat do našeho portfolia," komentoval akvizici generální ředitel skupiny Bochemie Francois Vleugels. Bochemie si tak chce upevnit svou pozici jednoho z nejdůležitějších středoevropských výrobců ve svém oboru. Jen za prodej výrobků pod značkou Savo v loňském roce utržila více než 850 milionů korun a dominuje nejen českému a slovenskému trhu, značka Biolit pak patří mezi nejprodávanější přípravky na poli insekticidů.
"Lybar je se značkou Biolit lídrem trhu v kategorii insekticidů jak v České republice, tak i na Slovensku. Současně se jedná o druhou nejsilnější insekticidní značku v celém regionu střední a jihovýchodní Evropy," vysvětlil Marek Hlavica z mediálního zastoupení firmy Bochemie.
Úspěch při koupi značky Lybar není jediným obdobným krokem firem z Moravskoslezského kraje. Značky známé ze sedmdesátých a osmdesátých let už přitáhly zájem více firem, které je dostaly zpátky na výsluní.
Oživení zažila například značka Ostraváček, pro generaci dnešních třicátníků a čtyřicátníků pevná součást jídelníčku v době jejich dospívání. Po revoluci Ostraváček zmizel ze scény, na pultech je ale opět vidět. "Značku Ostraváček oživila firma Mlékárna Kunín a je o ni velký zájem," řekla mluvčí mlékárny Eva Kijonková.
Ještě větší úspěch má ale značka Kofola.
" Pokračování na str. B2
" Pokračování ze str. B1
Už samotné zmrtvýchvstání vlajkové lodi společnosti Kofola, stejnojmenného nápoje, který v současnosti úspěšně konkuruje i desítky let celosvětově zavedeným značkám, by vydal za samostatný příběh, firma Kofola ale vrací na pulty i další dříve velice oblíbené značky. "Vedle kofoly prodáváme například velmi oblíbený nápoj TopTopic, naší poslední akvizicí pak bylo zakoupení ochranné značky a kompletního receptu pro výrobu nápoje Vinea. Ten, ačkoliv nikdy nebyl do českých zemí nikdy ve výraznějším množství dovážen, má u našich zákazníků hodně dobrý zvuk a jeho prodejům se daří," přibližuje snahu o obnovení slávy dříve velmi oblíbeného nápoje mluvčí společnosti KofolaMartin Klofanda.
Pro Kofolu ale není cílem jen obnovování starších značek, firma sídlící původně v Krnově už pod svá křídla získala i výrobky známé spíše z posledních let.
"Od firmy Pineli jsme koupili značky Semtex a Erectus, které doplňují naše obchodní portfolio, něco podobného jako je kofola u nás je i výrobek HoopCola, který jsme získali v okamžiku, kdy jsme koupili polského výrobce nealkoholických nápojů společnost Hoop.
Mezi známé značky, které se v kraji vyrábějí, patří například i slavné automatické zavírače dveří stejnojmenné společnosti Brano, sídlící v Brance u Opavy, ani ne tak značkový výrobek, jako spíše známou firmu koupily například Třinecké železárny, do jejichž majetku se dostal Výzkumný ústav hutnictví železa v Dobré.
(Darek Štalmach)
---
Oceňujete snahu výrobců udržet či oživit "staré" značky?
Pište na: redova@mfdnes.cz
---
FAKTA
Zajímavé značky
Celosvětově jsou proslulé například automobily firmy Tatra, v rámci republiky zná snad každý automatické zavírače firmy Brano. Savo bohumínské Bochemie je nejprodávanějším přípravkem ve své kategorii hned v několika zemích střední Evropy.