Zpravodajství
24.5.2011 - Nový koníček řidičů: hlasují o nejhorší díru na silnici
Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 101
Strana: 2
Autor: WEIKERT, Petr
Petr Čaník najezdí po rozbitých silnicích každý měsíc sedm tisíc kilometrů. Nápad, který nyní dotáhl do konce, se v jeho hlavě rodil několik let. Na webové stránce vymoly.cz vyhlásil anketu o největší díru na českých silnicích a z příspěvků, kterých jsou už desítky tisíc, sestavil mapu nejkritičtějších míst.
Svou mapu průběžně mění podle toho, jak silničáři díry opravují. S úpravami ale pospíchat nemusí. Na dálnice a silnice prvních tříd bude letos o tři miliardy méně, takže opravených výmolů je mnohem méně než dřív.
Značka místo asfaltu
"Denně najezdím spoustu kilometrů a se stavem silnic jsem nespokojený asi jako každý řidič. Přemýšlel jsem o jednoduché a účelné formě, jak správce silnic přimět k opravám," popisuje Petr Čaník svoji iniciativu. Ve vyhlašování hitparády o největší výmol se inspiroval obdobnou soutěží, která ukazuje na nesmyslnost bankovních poplatků. Na Facebooku už posbíral 1700 fanoušků.
Letos v jeho žebříčku vede 400 metrů dlouhý úsek silnice druhé třídy číslo 471 mezi Bohumínem a Rychvaldem.
Nárůst respondentů odpovídá tomu, jak v Česku přibývá rozbitých silnic. A po letošní zimě budou rozbité vozovky trápit řidiče ještě víc. Řada úseků se totiž opravy vůbec nedočká. Správci státních silnic mají letos na látání děr jen 1,26 miliardy korun. Vloni byl rozpočet přibližně o tři miliardy větší a ani to nestačilo. Už tehdy s sebou silničáři nesli dluhy z minula. "V ideálním případě bychom letos potřebovali devět miliard korun," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.
V praxi poznají nedostatek peněz řidiči tak, že místo asfaltových směsí budou silničáři k rozbitým úsekům vozit značky omezující rychlost a upozorňující na špatný povrch. Začnou-li někde přece jen silnici opravovat, přikročí pouze k zalátání děr namísto kompletních oprav. Stav silnic po další zimě pak bude o to horší, protože takové opravy vydrží zpravidla jednu sezonu.
"Po letošní zimě jednoznačně roste počet nehod, kterým je možné přičíst právě velmi špatný stav vozovek. Stav českých silnic je v řadě případů pro řidiče nebezpečný, protože je nutí doslova kličkovat mezi výtluky a méně se věnovat situaci na silnici," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota. "Nejčastější poškození vozidel spojené se špatným stavem vozovek se týká prasknutí a roztržení pneumatik. Dále pak dochází k poškození zavěšení kol, případně spodních dílů vozu, jako jsou výfuková potrubí a podobně," dodal.
Letos už peníze došly
Silničáři o miliardy navíc sice bojovali, ale neuspěli. Ministra Kalouska nepřesvědčila ani data, která ředitelství nashromáždilo. Vůbec poprvé ve své historii vytvořilo přesný seznam silnic a poškozených úseků včetně fotografické dokumentace. Zveřejnit jej nechtějí, na seznamu ale prý mají 259 rekonstrukcí.
Letos už peníze došly. "Státní rozpočet na rok 2011 je již schválen a s takovouto částkou se v něm nepočítá," konstatoval mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.
Stavbaři, kterým úbytek státních zakázek dělá velké problémy, přitom varují, že oddalováním se problém jen zvětší.
"Upozorňovali jsme na to, že zastavení veškerých výběrových řízení i na podlimitních stavbách bude znamenat to, že v zimě budeme jezdit po tankodromech a na jaře to bude stát dvakrát tolik. A stalo se přesně to, co jsme předpověděli," prohlašuje Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Látání místo oprav
Silničáři také několik let ignorovali důslednou kontrolu úseků. Od roku 2005 nevyjelo speciální auto, které radarem dokáže nahlédnout i pod povrch silnic a prozradí příčinu vznikání děr.
Díky diagnostice mohli správci silnic ušetřit miliardy korun. "Vygradovala situace z minulých let. V Česku se dlouhodobě podceňuje kvalifikovaná oprava silnic. Dává se do nich pořád stejně, přitom intenzita dopravy se zvýšila o padesát procent," vysvětluje František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.
Dalším dluhem z minula byla pak forma výběrových řízení. Už na podzim tehdejší ministr Vít Bárta poukazoval na to, že silnice opravují stejné firmy stále dokola. Případnou zanedbanou opravou si tak tvoří zakázku na příští rok.
Novou formu tendrů, kdy se obří zakázky rozdělí na malé a zpřístupní i drobným firmám, vyzkoušelo ředitelství alespoň ve Středočeském kraji. Podle ředitele Švorce ale výsledky na stole ještě nemá.
Petr Weikert
S přispěním Zuzany Keményové
bZpomalte, nejsou peníze/b Rozbitých úseků přibývá, ale nikdo je neopravuje. Silničáři místo toho rozmisťují značky s omezenou rychlostí
Upozorňovali jsme na to, že v zimě budeme jezdit po tankodromech a na jaře to bude stát dvakrát tolik. A stalo se přesně to, co jsme předpověděli.
Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví
Řidiči hlasují, kde je třeba zpomalit
9778 hlasů posbírala silnice mezi Bohumínem a Rychvaldem, kterou řidiči vybrali na webu vymoly.cz jako tu nejvíce rozbitou v celé zemi. V mapě je uvedeno celkem dvacet úseků vybraných z první stovky tipů, které na vymoly.cz získaly nejvíce hlasů.
ZDROJ: VYMOLY.CZ
1. Silnice č. 471 mezi Bohumínem a Rychvaldem
10. Huslenky, hlavní tah ze Vsetína do V. Karlovic (č. 487)
19. Silnice č.602 Brno - Velká Bíteš (objízdná trasa D1)
9. Loukov, hlavní tah č. 150
14. Rohlenka, nájezd na D1 směr Vyškov
2. Silnice č. 34 z Havlíčkova Brodu směrem na Ždírec
8. Benešov nad Ploučnicí, silnice č. 262
11. Rynoltice, výjezd od Benziny (silnice č. 13)
16. Silnice č. 602, úsek Ruda - Jabloňov - Roudský kopec
15. Silnice č. 270 Mimoň - č. 278 Stráž p. Ralskem
3. Silnice č. 37 mezi Chrudimí a Ždárem (min. 10 kritických míst)
4. Chrudim, silnice č. 37
13. Pocoucov, silnice č. 360
5. Silnice č. 38 z Havlíčkova Brodu do Jihlavy
7. Vacov, silnice č. 171
17. Dobříš, hlavní křižovatka v centru (č. 114)
6. Rychlostní silnice R6 před Stochovem
12. Silnice č. 224 mezi Pětipsy a křižovatkou s 225
20. Silnice č. 240 mezi Roudnicí a Liběšicemi a dále č. 261 směr Litoměřice
18. Sjezd z mostu do Štětí
Méně peněz...
1,26 mld. Kč
půjde letos na opravy dálnic a silnic prvních tříd. Loni se utratilo 4,1 mld. a předloni 4,2 mld. Ředitelství silnic a dálnic přitom tvrdí, že by jen na opravy potřebovalo devět miliard.
MEZITITULEK:... více nehod
177
nehod bylo letos v prvním čtvrtletí připsáno na vrub nejrůznějším závadám silnic. Loni od ledna do března bylo takových nehod 137 a předloni jen 95.