Zpravodajství
26.5.2011 - Stát už má jízdní řád, jak bude pouštět konkurenci k rychlíkům
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 123
Strana: 4
Autor: SŮRA, Jan
Do roku 2028 budou jezdit v Česku rychlíky vzešlé jen ze soutěží. Ty mají přinést lepší kvalitu cestování a možná i úspory peněz.
PRAHA Plán na otevření české železnice a miliardových dotací na ztrátový provoz rychlíků dostal konkrétní podobu. Ministerstvo dopravy dokončilo jízdní řád na otvírání železnice konkurenci, čeká ho už jen schválení vládou.
Podle materiálu by do roku 2027 měly na všech tratích jezdit rychlíky a expresy, jejichž provozovatel vzešel, na rozdíl od současného stavu, z otevřené soutěže. Dosud všechny rychlíky a expresy zajišťují bez soutěže České dráhy.
Nejde o malé částky: ročně stát pošle na rychlíky 4,1 miliardy korun. "Téměř monopolní situace není pro ministerstvo dopravy jako objednatele příznivá," píší úředníci ve své zprávě.
Stát od soutěží čeká především lepší kvalitu cestování. "Předpokládáme, že soutěže jistě povedou k vyšší efektivitě poskytování veřejných služeb," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák.
"Je to dobrý krok, který měl přijít dříve. Přinese to soukromé investice, skončí diskriminace soukromých dopravců," říká železniční odborník Emanuel Šíp. Soukromí dopravci už dříve projevili zájem o vstup na českou železnici.
Ministerstvo zatím nestanovilo požadavky na minimální vybavení či stáří vozů, jaké bude od dopravců požadovat. "Zcela určitě budeme klást vysoké požadavky na vozidlový park. Ať z hlediska komfortu, tak požadavků na částečně přístupná vozidla pro vozíčkáře," dodal Novák. Právě požadavky na vozy mohou cenu, kterou stát zaplatí, kvůli odpisům prodražit. Ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že soutěže mohou přinést zlevnění cen.
K otevření železnice konkurenci se zavázala Nečasova vláda ve svém programovém prohlášení. Už na konci letošního roku čeká železniční dopravce první soutěž na rychlíky mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí a Jeseníkem a vlaky z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem. Vysoutěžené vlaky by tu měly jezdit od roku 2014.
Tratě se budou otevírat postupně, aby nevznikl chaos v návaznosti vlaků jako například ve Velké Británii. U všech soutěží dostane dopravce exkluzivitu na patnáct let.
Stát sice podepsal na sklonku roku 2009 s Českými drahami na rychlíky dlouhodobé smlouvy na deset let, ale jejich znění umožňuje do uplynutí jejich platnosti až 75 procent všech tratí otevřít konkurenci. Dráhy si však ve smlouvě pojistily, že v Česku nejvytíženější tratě, tedy hlavně Praha – Ostrava a Děčín – Břeclav a další, bude možné soutěžit až po roce 2019. Už letos je však i tak čeká konkurence od společnosti RegioJet na trati Praha – Ostrava, kterou přestane ministerstvo stejně dotovat.
Ministerstvo dopravy už před pěti lety soutěžilo pokusně dvě rychlíkové tratě: Pardubice – Liberec a Plzeň – Most. Vyhrály ji České dráhy, které na obou tratích jezdí výrazně levněji než jinde, navíc na trať nasadily lepší vozidla.
Stát také musí vyřešit problém s nádražími, které patří stále Českým drahám. Pokud však nebudou jejich vlaky na trati jezdit, dráhy nemají důvod je využívat. O tom se přesvědčili například cestující ve Varnsdorfu, kde soutěž na regionální vlaky vyhrála Vogtlandbahn a vytlačila z tratě České dráhy. Ty nádraží uzavřely. Ministerský plán počítá i rozšířením expresních vlaků, které na rozdíl od rychlíků nezastavují tak často, i na další tratě, kde dosud jezdí jen rychlíky. Jde především o trať Praha – Plzeň a Praha – České Budějovice.
(Jan Sůra)
---
Konkurence na kolejích
*součet tratí
Pramen: ministerstvo dopravy
Jakých tratí
se otvírání týká
Kdy se linka
otevře
Kolik ujedou
(v mil. km)
R 27 (Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc) 2013/2014 0,5
R 5 (Praha – Ústí n.L. – Karlovy Vary – Cheb) 2014/2015 2,4*
R 20 (Praha – Roudnice n. L. – Ústí n.L. – Děčín) 2014/2015
R 14 (Liberec – Pardubice) 2014/2015 1,6*
R 15 (Liberec – Ústí nad Labem) 2014/2015
R 16 (Plzeň – Most) 2014/2015 0,5
Ex 2 – R 18 (Praha – Olomouc – Vsetín (- Slovensko) / Luhačovice) 2015/2016 3,7
R 6 (Praha – Plzeň – Klatovy) 2016/2017 2,8*
R 10 (Praha – Hradec Králové) 2016/2017
R 9 (Praha – Havlíčkův Brod – Brno) 2017/2018
3,2*
R 19 (Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno) 2017/2018
R 21 (Praha – Turnov – Tanvald) 2018/2019
1,8*
R 24 (Praha – Kladno – Rakovník) 2018/2019
R 6 – část Ex (Praha – Plzeň – Německo/Cheb) 2019/2020 2,4
R 26 (Praha – Písek – České Budějovice) 2020/2021 0,9
R/Ex (Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Polsko/Slovensko) 2021/2022 2,6
R 7/+Ex (Praha – České Budějovice – Rakousko) 2022/2023 1,9/3,0
část R 11 (Plzeň – České Budějovice) 2024/2025
0,7; 1,2*
část R 11 (České Budějovice – Jihlava – Brno) 2024/2025
R 8 (Brno – Ostrava – Bohumín) 2025/2026
R 12 (Brno – Šumperk) 2025/2026 3,5*
R 13 (Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc) 2025/2026
R – nový (Brno – Zlín) 2025/2026
Ex (Brno – Ostrava – Bohumín) 2026/2027
0,7 a víc*
Ex 4 (Rakousko/Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – Polsko) 2026/2027
Ex 3 (Německo – Děčín – Praha – Brno – Břeclav – Rakousko/Slovensko) 2027/2028 4,1