Zpravodajství
30.5.2011 - Na úhradu zakázek chybí ŘSD 30 miliard
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 126
Strana: 15
Musí se proto zastavit či odložit realizace 28 dálničních a silničních projektů
Stát nemá peníze na 28 zakázek, které Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) nasmlouvalo se stavebními firmami. Jak teď upřesnil ministr dopravy Radek Šmerda, chybí celkem 30 miliard korun.
V čele resortu dopravy vystřídal Šmerda (bezp.) 21. dubna Víta Bártu (VV). "Po nástupu do funkce mne zaskočil kostlivec v podobě 23 miliard Kč, který vypadl ze skříně. Jde o nakumulované zakázky na výstavbu dopravní infrastruktury, jež nelze vypovědět. V rozpočtu na ně přitom není ani koruna," řekl Šmerda začátkem května Právu.
Od té doby ovšem kostlivec ve skříni povyrostl o dalších sedm miliard. Ani těch 30 miliard korun tedy ještě nemusí být konečná suma.
Ohroženy také peníze z EU
Mezi 28 stavbami, které musejí být kvůli chybějícím penězům zastaveny nebo odloženy, je například rekonstrukce mostu Šmejkalka na dálnici D1 a vozovky mezi 16. a 19. kilometrem dálnice D2, výstavba rychlostní komunikace R35 z Hradce Králové do Opatovic a R49 z Hulína do Fryštáku, silnice I/14 Harrachov–Valteřice, i silnice I/37 Trutnov–Jaroměř.
Smlouvy byly Ředitelstvím silnic a dálnic uzavřeny s dodavateli v letech 2007 až 2009. "Naštěstí obsahují doložku, že pokud na tyto zakázky nebudou peníze, jejich realizace se odloží. Nicméně jde o platné závazky, které budu muset vyřešit buď já, nebo někdo z mých následovníků," řekl v televizi Šmerda. Za ještě větší průšvih ministr dopravy označil, že ČR může přijít o nemalé peníze z unijního Operačního programu Doprava. Audit, provedený Evropským účetním dvorem, totiž v českých projektech odhalil řadu pochybení. Šmerda v reakci na výsledky auditu stáhl z Bruselu žádosti o proplácení některých staveb a nechá je důkladně prověřit.
Miliardy ovšem letos ŘSD chybějí i na opravy komunikací po zimě. "Nemáme za co opravovat a v tuto chvíli s tím nic dělat nejde. Některé úseky se proto opraví jen provizorně, bude tam třeba snížena rychlost," prohlásil Šmerda.
Nové dálnice jsou málo vytíženy
Dálniční síť ČR svou hustotou výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi. Dokončení prioritních komunikací se přitom stále více oddaluje. Například průchod dálnice D8 Českým středohořím, další výstavba dálnice D11 nebo propojení D1 v Bohumíně s Polskem.
Důsledkem je absurdní stav, kdy teprve nedávno otevřené úseky, třeba na dálnici D1 mezi Bohumínem a Vrbicemi, nejsou dostatečně vytíženy, ale nejstarší česká dálnice mezi Prahem a Brnem je naopak přeplněna vozidly. Ukázalo to Celostátní sčítání dopravy, které loni proběhlo na všech dálnicích, komunikacích první a druhé třídy i na vybraných úsecích silnic třetí třídy.
Jak ze sčítání vyplynulo, průměrná intenzita provozu na dálnicích je 27 555 vozidel za 24 hodin. Zatímco ale prvním kilometrem dálnice D1 u pražského Chodova projede denně 88 460 vozidel, mezi Vrbicí a Bohumínem pouze 5875.
Na silnicích první třídy je průměrná denní intenzita provozu 7565 vozidel, na dvojkách 2315 vozů a na silnicích třetí třídy 598 aut/24 h.