14.6.2011 - Dál po mizerných kolejích

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 139
Strana: 1
Autor: HOMOLKA, Marek

Mutace: Moravskoslezský

Mezi Vyškovem a Kojetínem opět jezdí vlaky. Trať, kde předminulou neděli vykolejilo 13 vagonů, je ale zřejmě stále nebezpečná

VYŠKOVSKO Devět dní od havárie nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku vyplouvají na povrch nové skutečnosti. Dosavadní vyšetřování Drážní inspekce ukazuje, že hojně využívaná železniční cesta od Brna na Přerov vyžadovala v některých místech opravy. Už v loňském roce totiž žádal vyškovský traťmistr u svých nadřízených přes sedm tisíc metrů nových kolejnic. Obdržel však jen dvě stě metrů. "Máme zaprotokolováno, že dostal pouze zlomek. Na to jsme přišli při analýze dokumentů Správy železniční a dopravní cesty v Brně," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Nové kolejnice měly nahradit kazové. "Záměr byl uvést poškozená místa do provozuschopného stavu," vysvětluje Drápal. Přes upozornění traťmistra však k úplné nápravě nedošlo. "O tomto problému slyším poprvé. Věci bych musel prověřit," reagoval nadřízený traťmistra, ředitel brněnské pobočky Správy železniční dopravní cesty Oldřich Bambula. Více říct nechtěl.
Sdílnější byl mluvčí správy Pavel Halla. "Na základě posouzení stavu byly vyměněny pouze problematické úseky, které nesnesly odkladu," vysvětlil Halla, proč bylo na trati vyměněno pouze dvě stě metrů kolejí.
Že je frekventovaná trať problematická, potvrzuje i bývalý strojvedoucí, který je nyní v důchodu a který jezdil na trase Brno – Bohumín. "Trať z Brna do Přerova je dělaná za první republiky. Je v takovém stavu, že není překvapení, že se tam každou chvíli může něco stát. Do oprav se dává málo peněz. Čeká se totiž, až se postaví dvojkolejná rychlodráha. Největší rychlost je tam devadesát kilometrů v hodině, ale to už je o hubu," potvrdil muž, který si přál zůstat v anonymitě. Redakce jeho jméno zná.
Aby toho nebylo málo, přišla včera inspekce se zprávou, že na trati byly zjištěny další závady. Její pracovníci zaznamenali uvolněné šrouby i mimo kritickou zatáčku, kde vykolejilo třináct vagonů. "Potíže byly odhaleny na sto dvacet metrů dlouhém úseku, který navazuje na trať, na níž vykolejil vlak," doplnil Drápal, podle kterého se tentokrát šrouby povolily vlivem tepla.

Tresty za špatné kontroly

Uvolnění šroubů se podle Drážní inspekce dá předejít jen pravidelnými a důslednými kontrolami.
A ty právě v případě nehody nákladního vlaku podcenili pracovníci Správy železniční dopravní cesty. To přiznala i sama státní firma. Výsledek?
Za podezření na spoluúčasti na vzniku havárie začaly padat první hlavy. O místo přišel v pátek traťmistr a jeden z jeho podřízených.
Hrozba postihu visí i nad pochůzkáři. "Nebyly dostatečně hlášeny a dál převáděny zjištěné závady, které tak nebyly odstraňovány. Naopak byly tolerovány. Z našeho pohledu to bylo na hraně bezpečnosti," popsal důvody k tomuto ráznému kroku Halla.
Tímto však odvolávání nekončí. Jak včera Halla potvrdil, křeslo se houpe i pod Bambulou.
Vedle personálních kroků se nyní bude Správa železniční dopravní cesty snažit opravit všechny problematické úseky na trati. "Byla zadána urychlená oprava úseků, kde byly povolené šrouby," popsal Halla.
V práci pokračují také vyšetřovatelé. "Na vyšetřování máme půl roku. Zaměříme se na výslechy více jak deseti železničářů, rovněž prozkoumáme vagony, zda neměly technickou závadu, a nemohly tak přispět k nedělní nehodě," dodal Drápal.

(Marek Homolka)

---

Považujete cestu po jihomoravských kolejích za bezpečnou?
Pište na marek.homolka@mfdnes.cz

---

FAKTA

Vykolejení vlaku Nehoda se stala v neděli 5. června půl hodiny po poledni.
Z pětadvaceti vagonů jich vykolejilo třináct.
Nákladní vlak s vagony na uhlí mířil do Bohumína. Nehoda se obešla bez zranění. Její příčinou jsou nejspíše nedotažené šrouby. Následky odstraňovali dělníci až do úterní noci a škoda se vyšplhala na půldruhého milionu korun.
Úsek nehody je už opravený a podle železničářů bezpečný. Přesto tudy vlaky v současnosti projíždějí jen třicetikilometrovou rychlostí.


Počet zhlédnutí: 1 791

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C