Zpravodajství
30.6.2011 - Léto ve vlaku: zpoždění kvůli špatné údržbě
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 153
Strana: 1
Autor: SŮRA, Jan
Mutace: Moravskoslezský, ekonomika
Pro prázdninové cesty vlakem si s sebou přibalte i ranec trpělivosti. Vlak totiž často pojede výrazně pomaleji než obvykle. Mohou za to uvolněné koleje na řadě tratí. Takových úseků je v Česku 82, a to i na hlavních železničních tazích.
PRAHA Čím chladnější bude léto, tím větší radost mohou mít šéfové Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). V jejich případě totiž bude platit nezvyklá úměra: čím vyšší teplota, tím více zpoždění a tím menší odměny.
SŽDC hasí po mimořádné kontrole problémy na stovkách kilometrů tuzemských tratí: velká část šroubů, kterými jsou kolejnice připevněné, je uvolněných a jízda v plné rychlosti je při zvýšené teplotě nebezpečná. Proto zavádí "pomalé jízdy", na některých místech jen desetikilometrovou rychlostí. Opatření zpozdí řadu vlaků, především naMoravě. Pomalejší jízdy jsou za tepla běžné, letos ale úseků s takovým opatřením výrazně přibylo. Právě po mimořádné kontrole, ke které došlo po nehodě nákladního vlaku u Vyškova. Příčiny ještě nejsou definitivně vyšetřené, jako nejpravděpodobnější se však jeví právě uvolněné koleje. "Odstranění závad nás přijde na 150 milionů korun," říká pověřený ředitel SŽDC Pavel Habarta. Státní správce kolejí nežádá další peníze ze státní kasy, na utažení přesune peníze, které podle něj ušetřil efektivnějšími investicemi.
Jen v úterý musely vlaky zpomalit na 170 kilometrech. Pomaleji jezdí na celkem padesáti tratích, při zvýšené teplotě je navíc dohled nad 32 dalšími úseky. Nejhorší je situace na jihu Moravy: kromě hlavní tratě Brno – Přerov, která je v nejhorším stavu, mají problém i na jiných úsecích. Například na trati na Slovensko u Lanžhota je až 70 procent upevňovadel volných. Špatný stav kolejí se týká hlavně tratí, kde jsou ještě upevňovadla starší než z roku 1996. Mezi závadnými úseky je i například hlavní tah z Prahy do Ostravy, ale jen na jeho dosud nemodernizovaných úsecích. Šrouby bude SŽDC postupně utahovat, aby omezení zmizela.
Kvůli špatné údržbě už skončili někteří zaměstnanci brněnské správy i náměstek pro provozuschopnost Josef Novobilský. SŽDC ale vytrvale tvrdí, že nejde o systémové chyby a zanedbání, ale jen chyby jednotlivců. Podle ředitele pro provozuschopnost Ivana Jágra může za vyšší počet omezení proběhlá mimořádná kontrola. "Tyto práce se obvykle jinak provádějí na jaře a na podzim," dodal. Odmítl i to, že by se na údržbě tratí šetřilo.
Dopravci kvůli zpomalení nemají nárok na žádné slevy za použití železnice, pouze pokud by trvalo déle než půl roku. SŽDC ale i tak dokáže takovou povinnost obejít: traťovou rychlost na daném úseku sníží trvale a už nic platit nemusí. "Někdy nemá smysl na málo vytížených tratích investovat spousty peněz do opravy malého úseku," vysvětlil Jágr. Za zpoždění kvůli špatné trati nemají nárok na kompenzaci ani cestující.
SŽDC připouští, že pomalé úseky zpomalí vlaky, ale prý nedojde k zásadním zpožděním.
Problém je především na jednokolejných tratích. Proto například mezi Brnem a Přerovem už dráhy zvažují, že nasadí místo některých vlaků náhradní autobusy. Podobné to bude i na trati z Frýdlantu do Jindřichovic pod Smrkem na Liberecku: téměř kilometr dlouhý úsek s desetikilometrovou rychlostí zpozdí vlaky až o šest minut. "V ranní a odpolední špičce dochází kumulací až k 15minutovému zpoždění a přirozeně rozpadu jízdního řádu na celém Frýdlantsku s velmi negativním dopadem na cestující a České dráhy," popsal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Dráhy proto jednají o nasazení autobusů. Podle SŽDC zpoždění ale nebudou příliš velká, protože úseky s omezením nejsou obvykle příliš dlouhé a dopravci skluz často doženou nebo alespoň sníží.
Šéfové SŽDC jsou i finančně zainteresováni na tom, aby vlaky jezdily opět co nejdříve plnou rychlostí. Množství pomalých jízd je jedním z kritérií, která dal exministr dopravy Vít Bárta správcům železnice jako východisko pro výpočet osobního ohodnocení.
(Jan Sůra)
---
FAKTA
Kde se čekají zpoždění Lanžhot
– státní hranice 50–70 % uvolněných šroubů Brno
– Přerov 15–65 % uvolněných šroubů Česká Třebová
– Bohumín 35–45 % uvolněných šroubů Uherský Brod
– Újezdec 30 % uvolněných šroubů Kojetín
– Valašské Meziříčí 25–55 % uvolněných šroubů Lysá nad Labem
– Ústí nad Labem 30 % uvolněných šroubů Ústí nad Labem
– Chomutov 30 % uvolněných šroubů