Zpravodajství
12.7.2011 - Dálnice je delší. O kousek
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 161
Strana: 5
Autor: Miloš Šenkýř
ŘÍKOVICE/HULÍN Největší tuzemská dálnice D1 se prodloužila na 346 kilometrů. Stalo se tak symbolicky den před čtyřicátým výročím otevření jejího prvního úseku. Současně však oficiálně zaznělo: celá bude zřejmě hotova až před rokem 2020. Zbývá postavit 24 kilometrů u Přerova a asi 7 kilometrů u polských hranic.
Nový 6,9 kilometru dlouhý úsek dálnice mezi Hulínem a Říkovicemi se měl otevřít už loni, ale kvůli problémům s podzemní vodou se tak stalo až nyní. A stále není jasné, kdy budou moci motoristé jet dál. Trasa Říkovice – Přerov – Lipník nad Bečvou vyroste zřejmě až za několik let. "U severní části předpokládáme placení z Operačního programu Doprava 2 v následujícím plánovacím období, tedy po roce 2014," uvedl včera na místě ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Podle něj ale D1 jako celek bude pro ministerstvo prioritou. Ministr odhadl, že celá dálnice D1 by tak mohla být v provozu v roce 2020. "Zbývá ještě sedmikilometrový úsek mezi Bohumínem a státními hranicemi s Polskem, ten ale zprovozníme příští rok," dodala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Politici připouštějí, že stavba se protahuje: například klíčová studie vlivu na životní prostředí pro včera otevřenou část byla hotova již v roce 1999. Zlínský hejtman Stanislav Mišák rovnou připomněl, že právě investice do moravských dálnic se v poslední době oddalují. Své o tom vědí i v Přerově, jehož silnicím by měl odlehčit právě chybějící úsek. Rozpočtové škrty tamní radní dokonce přiměly zorganizovat petici, která už má tisíce podpisů. Chtějí, aby dálnice u města vznikla co nejdříve. Jejím dobudováním se uleví i dalším městům – mezi dokončenými částmi dálnice D1 jezdí auta po přetížené silnici R46 přes Prostějov a Olomouc. To, že je potřeba pokračovat v přípravě dálnice přes Přerov, potvrdil na místě i premiér Petr Nečas.
Pravděpodobnější je však zahájení stavby od severu, kde je lépe připravena. Jižní část navíc vede přes slavná archeologická naleziště, a tak již nyní silničáři předpokládají, že jen archeologické průzkumy si tam vyžádají nejméně rok a půl, možná až dva roky práce. Samozřejmě za základní podmínky: budou-li na stavbu peníze.
(MILOŠ ŠENKÝŘ)
---
Nový úsek dálnice D1 u Hulína
- Nový úsek dálnice D1 měří 6,9 kilometru a spojuje prostor u obce Říkovice na Přerovsku s tzv. Moravskou křižovatkou u Hulína.
- V Moravské křižovatce se stýká dálnice D1 se silnicí R55 směr Otrokovice, v budoucnu z ní do čtvrtého směru má vycházet silnice R49 směr Holešov, sever Zlína a slovenské hranice.
- Původně měl být i tento úsek otevřen už loni v prosinci, ale loňské prudké deště podmáčely část svahů a silnice nebylo možné otevřít bez rizika velkých škod.
- Celkové náklady na celý asi čtrnáctikilometrový úsek dálnice D1 a silnice R55 u Hulína včetně Moravské křižovatky dosáhly přibližně 4,78 miliardy korun.