Zpravodajství
14.7.2011 - Jak jsou na tom dálnice v Česku?
Zdroj: Blesk
Ročník a číslo: 163
Strana: 8
Autor: Tereza Hořínková
ČR – Už několikrát se stali Češi terčem kritiky kvůli pomalému tempu výstavby dálnic. Zatímco Japonci stačí opravit zničenou silnici po zemětřesení za šest dní, nám trvá výstavba dálniční sítě desetiletí! Stačí si jen představit plán dálnic v Česku a začít počítat: Dálnice D8 se staví už neskutečných 27 let a její dokončení je v nedohlednu, přitom chybí už jen 16 km. Dálnice D3, kde z původních 172 kilometrů stojí sotva 17. Výsměch? Bohužel ano! Takových příkladů je hodně... Českem zatím vede 690 km dálnic. Ta nejstarší D1 oslavila předevčírem 40 let. Blesk se proto rozhodl zmapovat stav dálniční sítě u nás...
Tereza Hořínková
---
Dálnice D3: Její výstavba je ostudou Česka
JIŽNÍ ČECHY (hra) – První úsek dálnice D3 se na jihu Čech otevíral před dvaceti lety. Důvody k oslavám ale nejsou. Od té doby totiž nebyla dokončena ani desetina plánované trasy z Prahy do Českých Budějovic. V druhém největším kraji v zemi se tak za celou dobu totiž podařilo vybudovat z plánovaných 172 kilometrů dálnice sotva 17 km! Navíc podle původních plánů se po celé D3 mělo už dávno jezdit! V současné době je rozestavěno dalších 25 kilometrů z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Tento úsek má být dokončen v roce 2013. Kdy pak bude výstavba dál pokračovat, nikdo netuší. Pokud by se ale D3 stavěla stejným tempem, nebude podle hejtmana Jiřího Zimoly hotová ani za 80 let...
---
Kudy vedou české dálnice:
- Dálnice D1 Praha – Jihlava – Brno – Vyškov – Kroměříž – Přerov – Lipník n. B. – Hranice – Bílovec – Ostrava – Bohumín – Věřňovice – Polsko (dálnice A1)
- Dálnice D2 Brno – Břeclav – Slovensko (dálnice D2)
- Dálnice D3 Praha – Benešov – Tábor – České Budějovice (– Dolní Dvořiště – Rakousko jako R3, naváže na rakouskou rychlostní silnici)
- Dálnice D5 Praha – Beroun – Rokycany – Plzeň – Rozvadov – Německo (dálnice A6)
- Dálnice D8 Praha – Lovosice – Ústí nad Labem – Krásný Les – Německo (dálnice A17)
- Dálnice D11 Praha – Poděbrady – Hradec Králové – Jaroměř (– Trutnov – Královec – Polsko jako R11, navazuje na silnici č. 5)
---
Dálnice D8: Staví se už 27 let!
LOVOSICE (uá) – Jednou z nejdiskutovanějších dálnic v Česku je D8, která má v budoucnu spojit Prahu s Drážďany. Staví se už neskutečných 27 let. Původně měla být hotova letos, její dokončení je však stále v nedohlednu. Dostavět přitom chybí pouhých 16 kilometrů z Lovosic do Řehlovic. Hlavním problémem jsou ekologičtí aktivisté, kterým se nelíbí, že trasa dálnice vede na Litoměřicku přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Kvůli průtahům navíc hrozí, že stát přijde o osmimiliardovou dotaci z evropských fondů určenou na dostavbu D8. Aby ji mohl čerpat, musí být dálnice hotova do roku 2015.
---
Dálnice D5: Roztéká se vozovka...
TACHOVSKO (zb) – Jako skokanský můstek působila na auta vlna, která loni uzavřela dálnici D5 na Tachovsku. Způsobila ji tropická vedra, která vozovku v úseku mezi sjezdy Bor u Tachova a Benešovicemi ve směru z Německa do Prahy doslova roztekla. Vlna přes všechny tři jízdní pruhy vznikla v místech, kde se stýká asfaltová a betonová vozovka. Po devítikilometrovém úseku dálnice tak řidiči jezdili proti sobě jako po normální silnici několik týdnů, než se dálnice opravila.
---
Evropské koridory: Kříží republiku ze všech stran
PRAHA – Přes Českou republiku vede hned několik evropských silničních dopravních koridorů. Nejznámější je určitě silnice E55, která začíná ve švédském Helsingborgu a končí až v řeckém Kalamata. Její celková délka je 3305 kilometrů. Druhým a méně známým je koridor Paříž – Norimberk – Praha – Vratislav – Moskva. Ten měří 2960 kilometrů a jako jediný spojuje západ a východ Evropy. "Celý soubor dopravních koridorů spadá do politiky transevropských sítí, která zahrnuje hlavní koridory napříč celou EU spolu s přesahem do sousedních zemí," informoval Ján Skovajsa z ceskedalnice.cz.
---
Dálnice D2: Do Vídně nepovede!
BRNO (eis) – Dálnice D2 vede z Brna do Bratislavy. »Pyšní« se podobným povrchem jako dálnice D1, je však méně vytížená. Tankodrom po betonu a svarech musí řidiči absolvovat i tam. České území opouští D2 za Břeclaví v Lanžhotě. V posledních letech dálnice D2 bojovala o napojení na rakouskou dálnici do Vídně. Měla podporu hlavně ekologů, kteří se bojí poškození přírody okolo Pálavy. Právě tudy a přes hraniční přechod Mikulov má totiž po letech dohadů vést rychlostní silnice R52 z Brna na Vídeň.
---
Dálnice D11: V poli ji zastavil spor o pozemky
HRADEC KRÁLOVÉ (jp) – Nejpomaleji stavěnou českou dálnicí je D11 z Prahy do Hradce Králové. I když byl projekt hotov již v roce 1938, první kilometry se kvůli různým problémům mohly začít budovat až v roce 1978. Od té doby se dálnici podařilo dovést těsně před Hradec Králové, kde se stavba zastavila kvůli 20 let trvajícímu sporu o zemědělské pozemky farmářky Ludmily Havránkové. Ten se až letos podařilo vyřešit a podnikatelka je státu konečně prodala za 90 milionů. K dovedení dálnice D11 až do východočeské krajské metropole zbývá jen pár set metrů, na které ministerstvo dopravy nyní shání peníze. Slibuje však, že dálnici do Hradce určitě dokončí.
---
Dálnice D1: Už se těší na opravy!
VYSOČINA (čad) – Před dvěma dny oslavila dálnice D1 kulaté čtyřicátiny a rekonstrukci potřebuje jako sůl. Dostala ji k narozeninám, koncem roku se začne s výběrovým řízením. Dálnici chybí bezpečnostní ploty, přechody pro zvířata a na některých nájezdech jsou zase krátké připojovací pruhy. "Nejnebezpečnější je určitě nájezd u Větrného Jeníkova, kde šofér při vjezdu na dálnici vjíždí přímo pod kola řítících se kamionů ve stoupacím pruhu," potvrdila mluvčí policistů kraje Vysočina Dana Čírtková.