Zpravodajství
4.11.2011 - Tvoří se dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji pro následujících pět let
Zdroj: Moravskoslezský kraj
Ročník a číslo: 258
Strana: 3
Autor: redakce
V Moravskoslezském kraji, stejně jako v jiných krajích, vrcholí práce na přípravě krajského dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy pro následující období let 2012 až 2016. Tento návrh obsahuje osm základních cílů. Patří k nim mimo jiné podpora kvality vzdělávání a rovných příležitostí v přístupu ke vzdělávání, rozvoj poradenských služeb, odborné a jazykové vzdělávání, vzdělávání v rámci celoživotního učení, informační a komunikační technologie, podpora pedagogických pracovníků a optimalizace vzdělávací nabídky. Rámcem pro zpracování krajské koncepce vzdělávání je národní dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (2011 až 2015), připravovaný ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, který vymezuje strategické cíle a rozvojové směry vzdělávání na celorepublikové úrovni. "Přestože definitivní podoba dlouhodobého záměru ČR dosud nebyla vládou schválena, hlavní kritéria rozvoje regionálního školství byla ministerstvem však definována, a kraje tak mohly alespoň v rámci těchto parametrů zahájit práci na přípravě svých koncepcí vzdělávání," informovala náměstkyně hejtmana pro školství Věra Palková (ČSSD). Krajský plán umožní prostřednictvím souboru kvantitativních a kvalitativních opatření ovlivňovat vzdělávací soustavu a vzdělávání na regionální úrovni.
Podle náměstkyně to v praxi vyžaduje především důraz na zvyšování kvality vzdělávání a zlepšování výsledků vzdělávání, například plošné konání přijímací zkoušky nebo pravidelné testování žáků. Nutná je také racionalizace vynakládaných prostředků s cílem průběžného přizpůsobování kapacit vzdělávací soustavy a struktury oborové nabídky měnícímu se demografickému vývoji a změnám na trhu práce.
- V oblasti parametrického nastavení vzdělávací soustavy je navrženo mírné navýšení poměru maturitních oborů (sedmdesát procent) k učebním oborům (třicet procent).
- Záměrem je udržení poměru mezi počty nově přijatých do oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného vzdělávání a oborů vzdělání s maturitní zkouškou odborného vzdělávání. Dále snížení podílu počtu žáků nově přijatých do denní formy nástavbového studia k počtu absolventů oborů vzdělání s výučním listem na maximálně dvacet procent (nyní je to 35,28 procenta).
- Oblast předškolního vzdělávání se zabývá úpravou kapacit mateřských škol v závislosti na populačním vývoji.
Počet mateřských škol je dostačující, k podpoře vzniku nových mateřských škol může dojít pouze za předpokladu nedostatečných volných kapacit stávajících mateřských škol v dané lokalitě.
- V oblasti základního vzdělávání se také nepředpokládá vznik nové školy. Spíše se bude jednat o úpravu kapacit v závislosti na populačním vývoji. V rámci stávající sítě základních škol zřizovaných obcemi bude podporováno zvyšování podílu škol se skupinovou integrací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Střední vzdělávání a vzdělávání na konzervatoři také nepředpokládá vznik nových škol ani míst poskytovaného vzdělávání, pouze zcela výjimečně, na základě jednoznačně prokazatelné společenské potřeby. Nebude se zvyšovat kapacita stávajících středních škol v kraji, spíše v souladu s demografickým vývojem se budou průběžně racionalizovat stávající kapacity a oborová nabídka škol.
Definitivní verze dlouhodobého záměru vzdělávání bude po zapracování připomínek MŠMT a schválení v orgánech kraje zveřejněna na jaře 2012.