Zpravodajství
16.11.2011 - Rozkope se znovu dálnice? Zřejmě ano, odpad musí pryč
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 268
Strana: 2
Autor: HAVLÍČKOVÁ, Iva
Ostrava – "S problémy v takovém rozsahu jsme se ještě nesetkali," říká Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Mluví o dálničním průtahu Ostravou, v jehož základech stavební firmy nahromadily odpad namísto kvalitního materiálu. Průzkumné vrty, které nechalo udělat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), také ukazují na to, že některé konstrukční vrstvy na vozovce buď zcela chybějí, nebo nebyla dodržena jejich mocnost. Problémy na dálnici se objevily záhy po jejím otevření. Povrch dálnice se zdeformoval, kvůli boulím je tam v některých úsecích omezená rychlost a dálnice se v rámci reklamačního řízení už několikrát opravovala. Oslovení řidiči nad "kvalitou" dálnice kroutí hlavou. "To je jako ve špatné snu. Část dálnice se sice opravila, ale kdo jede až do Bohumína, tak od nájezdu Slovenská v Ostravě je opět umístěna značka nerovnost vozovky. Dálnice se tam zvedá, jsou tam hrboly, při cestě opačným směrem je to ještě horší," vyjádřil se Lumír Běloun, který dálnicí jezdí několikrát týdně. Vedoucí firmou stavby byla Eurovia, největší česká stavební společnost, která měla řadu subdodavatelů. Eurovia ale chyby prozatím odmítá. "Oficiálně víme pouze o skutečnosti, že je v podloží struska, která byla v zadávacích podmínkách Ředitelství silnic a dálnic uvedena jako certifikovaný materiál a která začala bobtnat. O tom, že by chyběly konstrukční vrstvy, nemáme žádné informace," sdělila její mluvčí Petra Kučerová. Ředitelství silnic a dálnic si je ale nekvalitní prací Eurovie jisto. "Pochybnosti máme také o kvalitě práce na straně technického dozoru investora stavby. Nasmlouvaný dozor od společnosti Dopravoprojekt Brno nezafungoval," konstatoval René Poruba, který je pověřený vedením ŘSD. Jak je možné, že stavebnímu dozoru uniklo, jaký materiál se naváží do základů dálnice? Že tam jsou kusy cihel, železné trubky či části kmenů? Ředitel Dopravoprojektu Brno chtěl zaslat otázky písemně, na odpověď redakce Deníku čeká. Dlouho oddalovaná stavba ostravského úseku začala v roce 1999. Na základní kámen přijel do Ostravy poklepat i tehdejší premiér Miloš Zeman. Na konci roku 2007 byla první část otevřena a podle tehdejšího vyjádření Ředitelství silnic a dálnic měla řadu nej, protože byla technicky velice náročná. I kvůli tomu přišla výstavba sedmnáctikilometrového úseku na 14 miliard korun. Největší problémy jsou nyní v osmi a půlkilometrovém úseku mezi mosty přes řeku Opavici a Odru. Záruka na tento úsek končí příští rok v prosinci.