Zpravodajství
22.11.2011 - Méne vlaku, dražší jízdné
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 272
Strana: 1
Autor: ng
České dráhy (CD) od nového jízdního řádu omezí některé dálkové spoje. Redukce vychází z nižšího objemu objednávky, kterou v dálkové dopravě určuje ministerstvo dopravy.
Snížení se dotkne méně vytížených spojů zkraje dne nebo méně vytížených částí tras. Včera to řekl náměstek generálního ředitele CD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Nový jízdní rád začne platit od 11. prosince. Krácení rozsahu dopravy se podle CD dotkne například trati mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde bude zrušen poslední večerní spoj z Prahy do Březnice a první ranní spoj v opačném směru. Výrazná redukce nastane na trati z Prahy do Tanvaldu, kde se v úseku mezi Turnovem a Tanvaldem omezí počet dálkových vlaku na dva páry spojů ve všední den a čtyři o víkendech. Další omezení potkají tratě mezi Bohumínem a Brnem, Šumperkem a Olomoucí, Brnem a Šumperkem a Brnem a Hodonínem. "České dráhy jsou od roku 1990 podfinancované," řekl včera Haló novinám poslanec Karel Šidlo (KSCM). "Vláda, resp. ministerstvo dopravy, opakovaně nenabízejí za prováděné služby takové úhrady, které odpovídají závazku veřejné služby. CD se po letech, kdy se jim podařilo vyrovnat hospodaření po oddělení nákladní dopravy, dostaly kromě Pendolina Praha–Ostrava do vyrovnaného, nebo mírně ziskového výsledku hospodaření. Toto opatření jednoznačně nemá za cíl nic jiného než to, že vláda, potažmo ministerstvo dopravy, chce na určité tratě vypisovat výběrová řízení. Proto CD dostaly nižší úhrady. Rostou ceny energií, bude se zdražovat dopravní cesta a další vstupy, všechny tyto objektivní vlivy působí na národního dopravce. Snížení rozsahu dálkové dopravy je logický krok a očekávám to i v regionální dopravě. Je to likvidace národního dopravce pomalými krůčky, " řekl Šidlo.
(Pokračování na str. 2)
(Dokončení ze str. 1)
"Rozsah spojů, které objednává ministerstvo dopravy, od změny jízdního rádu poklesne zhruba o 7 %, jak dopředu avizovalo ministerstvo, " řekl CTK vedoucí tiskového oddělení CD Radek Joklík. Přesné hodnoty zatím k dispozici nejsou, protože smlouva mezi dopravcem a ministerstvem zatím není podepsaná. Podle Joklíka se ale celkový rozsah přepravy o celých 7 % nesníží, protože dopravce některé kapacity převede na trat do Ostravy, kterou provozuje na své podnikatelské riziko bez státních dotací.
Zdražení jízdného Plošné zvýšení DPH se od 11. prosince odrazí také v cenách vlakových jízdenek. Dopravce je nucen zohlednit loňské zvýšení daně z přidané hodnoty o 1 a letošní o 4 %, celkově tedy jízdenky průměrně podraží o 5 %. První zvýšení DPH o 1 % CD od zákazníku nevybíraly a od roku 2010 odváděly státu zvýšenou daň z vlastních tržeb. Vzhledem k růstu cen vstupu a zásadním úsporám však nadále nedokážou zákazníky od zvýšení daně uchránit, uvádějí CD na svém webu. Obyčejné jízdné tak od 11. prosince podraží v průměru o 5 %, z něho se budou jako doposud standardním způsobem vypočítávat ceny dalších produktu. Došlo k úpravě cen obyčejného jízdného, kdy ceny jízdenek na vzdálenosti 1 až 20 km jsou vyšší o 1 Kč, u jízdného na vzdálenost nad 20 km se vychází z principu zvýšení ceny z 1,20 Kč/km na hodnotu 1,26 Kč/km. Nijak se nemění způsob výpočtu (vzorce, koeficienty) ostatních nabídek, které vycházejí z obyčejného jízdného (např. zákaznické, traťové jízdenky), vyjma skupinové slevy. U mezinárodních jízdních dokladu dochází v současnosti ke zvýšení ceny v důsledku poklesu kurzu české koruny vůči euru, od srpna tento pokles činí 6 %, přičemž ceny mezinárodních jízdních dokladu jsou stanoveny v eurech. Až do 10. prosince prodávají CD jízdenky podle aktuálně platných ceníku, a to včetne předprodeje 60 dní. Ještě na začátku února tak zákazníci mohou jezdit za staré ceny.
( (ng)
---
Přehled změn v tarifu CD v důsledku zvýšení DPH r Nová In-karta IN 25 START opravňující ke slevě 25 %, stojí 150 korun na tři měsíce.
- O polovinu levněji nabídnou CD všem cestujícím místenky, budou stát 35 korun, při nákupu na eShopu CD bude místenka poskytována zdarma k nákupu jízdenky.
- Na vybraných regionálních tratích bude i nadále poskytována sleva IN 25 nebo IN 50 bez prokazování nároku na slevu.
- Nezmění se cena místenek u vlaku SC Pendolino bez In-karty, se zákaznickou aplikací na In-kartě vzroste cena zlevněné místenky o 20 korun (ze 100 na 120 Kč), současně však dojde ke snížení ceny místenek na vybraných spojích SC Pendolino mimo období přepravní špičky.
- Místenka z Prahy do Pardubic bude stát 35 Kč, z Prahy do Olomouce 70 Kč a z Prahy do Ostravy 100 Kč, snížená cena místenky bude uplatňována i pro spoj Praha – Františkovy Lázně a zpět.
- Nezmění se cena slevových aplikací IN 25 a IN 50.
- Nezmění se cena jízdního dokladu pro psa.
- Nezmění se ceny většiny sítových jízdenek SONE+ a jízdenek CD Net (s výjimkou celostátní víkendové jízdenky SONE+, která bude nově stát 600 Kč).
- CD budou odškodňovat nově i cestující ve vnitrostátní přepravě v případě zpoždění vlaku v souladu s nařízením 1371/2007 (i přesto, že vnitrostátní právo CR tuto povinnost nestanoví). Další změny
- o 2 % se zvýší cena roční aplikace IN 100 na 22 990 Kč r o 5 % v průměru podraží tarifní (kilometrické) jízdné
- o 5 % se zvýší cena Kilometrické banky, za 2000 kilometru zaplatí zákazník 2100 korun r o 5 % v průměru vzrostou ceny akčních jízdenek SporoTiket Cesko
- o 8 % se zvýší cena celostátní varianty SONE+, která přijde na 600 korun
- o 10 % se zvýší cena roční aplikace IN Senior, která bude stát 1090 korun, cena aplikace IN Senior na tři roky bude nově 2990 Kč
- zavádí se nová konstrukce slevy pro skupinu – první cestující platí obyčejné jízdné, druhý cestující má slevu 40 % z obyčejného jízdného a 3. – 30. cestující má slevu 50 % z obyčejného jízdného.