Město Bohumín

16.12.2011 - Jízda z Prahy do Hranic nezabere ani tři hodiny

Zdroj: Hranický deník
Ročník a číslo: 293
Strana: 2
Autor: ROTREKL, Jan

zjistili jsme

Hranicko – Druhá prosincová neděle je datum, kdy se v celé Evropě radikálně mění vlakové jízdní řády, a ani Česká republika není výjimkou. Deník se u obou železničních dopravců, kteří provozují vlaky jedoucí přes Hranice, zajímal o novinky a další změny, které na cestující od prosince čekají. Důležitou změnu učinily České dráhy v otázce zastavování dálkových expresů v Hranicích. V létě se mluvilo o tom, že v souvislosti se zkracováním jízdních dob mezi Prahou a Ostravou u nás nebudou rychlíky zastavovat. Cestující by si museli přestoupit na jiný vlak v Olomouci, ten už by pak obsloužil Lipník nad Bečvou i stanici Hranice na Moravě. Z tohoto plánu nakonec sešlo.
Nová rychlíková linka z Olomouce do Bohumína zavedena nebyla, a tak Hraničané i nadále můžou nastupovat do přímých vlaků do Prahy každou hodinu. První denní vlak dopraví cestující z Moravy do hlavního města ještě před osmou hodinou ranní.
Cesta z Prahy do Hranic přitom zabere jen 2 hodiny a 56 minut, tedy asi o čtvrt hodiny méně než doposud. Dráhy toho chtějí docílit zvýšením rychlosti všech lokomotiv i souprav na 160 kilometrů v hodině, což doposud neumožňovalo řazení starých typů vagonů. "Na této lince budou nasazovány modernizované nebo nové vozy, samozřejmostí bude podle typu vozu klimatizace i zásuvky ve druhé třídě, v první třídě servis až na místo," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle jeho slov staré jídelní vozy, které mohou jet jen stočtyřicetikilometrovou rychlostí,už prý nebudou mezi Prahou a Moravou jezdit.
Jak to s rychlostí vlaků skutečně bude, to je otázkou, neboť konkurenční Regiojet, který víc než 140 kvůli starým lokomotivám jet nemůže, zvládne stejnou trasu z Prahy do Hranic jen o dvě minuty déle. Od prosince žluté vlaky nabídnou jednou denně nové mezinárodní spojení až do slovenské Žiliny. Nevýhodou pro klientelu z Hranicka však stále zůstane fakt, že na hranickém nádraží nelze jízdenky na tyto spoje koupit.
"Nemáme tam vhodného partnera. České dráhy nás prodávat nechtějí a jednání se společností provozující trafiku kvůli jejich smlouvě s ČD taky nedopadla. Chceme ale hledat provizního prodejce mimo nádraží. Například v Ústí nad Orlicí je jím městské informační středisko," sdělil tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Zároveň podotkl, že Regiojet eviduje řadu zákazníků z Hranic, Valašského Meziříčí nebo Hustopeč nad Bečvou, kteří ukazují, že nákup jízdenek přes internet pro ně není problém.
Černý puntík si i nadále zaslouží spojení osobními vlaky na trase mezi Hranicemi a Valašským Meziříčím. Nejvíce jsou ochuzeni lidé z Teplic nad Bečvou, Černotína nebo Milotic a Hustopeč nad Bečvou o víkendu. Pokud v sobotu nestihnou odjet z Hranic před pátou odpoledne, další vlak je domů dopraví až po osmé večer. Ještě horší je situace v opačném směru dopoledne, kdy vlak z Hustopeč do Hranic odjede v 8.47 a další ve stejném směru v Hustopečích zastaví až po dlouhých čtyřech hodinách. Nový jízdní řád ale jinak mnoho změn nepřináší. Prakticky na minutu stejně v hodinovém taktu zůstane jezdit rychlíková linka Brno – Bohumín, která při cestě obsluhuje také Přerov a Hranice. Osobní vlaky mezi dvěma největšími městy okresu ale v pravidelných hodinových intervalech jezdit nebudou.
Pravidlem je, že osobní vlak z Hranic do Přerova jede okolo půl a v opačném směru zhruba v celou hodinu,to se ale v průběhu celého dne mění a minuty odjezdů se liší. Vyhledat spojení s využitím nového grafikonu už v těchto dnech není problém, internetové vyhledávače již s novou databází odjezdů i příjezdů pracují.



    Městský úřad