Zpravodajství
20.1.2012 - Dráhy přepsaly maximální rychlost
Zdroj: Hranický týden
Ročník a číslo: 3
Strana: 1
Autor: jr
Hranice – Některé dálkové expresní vlaky Českých drah mezi Prahou a Ostravou, které zastavují v Hranicích, mohou mít problém. Od prosince kvůli konkurenci zavedli železničáři až stošedesátikilometrovou rychlost, kterou ale ještě před několika týdny nemohly některé vozy jezdit. Jak zjistil Deník, dráhy rychlost vybraných vagonů zvýšily jednoduše tím, že přepsaly původní číslo označující rychlost 140 na 160.
V Hranicích každý den zastavuje osmnáct expresů ve směru z Prahy do Ostravy i opačně. U třetiny z nich jsou v soupravě zařazeny jídelní vozy, které ještě vloni, podle fotografií dostupných na internetu, jezdily nejvýše stočtyřicítkou. Jedná se o vlaky s názvy Beskyd, Hutník a Leoš Janáček. Podle tiskového mluvčího Českých drah se však jedná o vozy, které už kdysi rychleji jezdily na území jiných států, nicméně v Česku až doposud nebylo zapotřebí jejich maximální rychlost využívat.
"V minulosti na lince z Prahy do Curychu tyto jídelní vozy už stošedesátikilometrovou rychlostí jezdily. Nyní lze tento typ restauračních vozů využívat při maximální rychlosti buď 140, nebo 160, u vámi zmíněných vlaků je to právě ta vyšší rychlost," vysvětlil Petr Šťáhlavský.
Železniční servery, jako třeba zelpage.cz, ale stále uvádějí, že vlak může jet nejvýše sto čtyřicet kilometrů za hodinu. Při vyšší rychlosti je cesta uvnitř navíc velmi hlučná a nepohodlná a na vysoký standard kvality služeb například při servírování horkých nápojů mohou cestující prakticky zapomenout, protože se vše třese ze strany na stranu. "Údaje na webech nejsou zcela přesné," upozornil Šťáhlavský a zároveň dodal, že železniční vozidla mohou mít stanovenu jen takovou rychlost, jaká je umožněna jejich technickou způsobilostí, stupněm prováděné údržby a dalšími parametry. "Reálný jízdní řád funguje v reálném a nikoli ideálním světě, a tak dochází v provozu k mimořádnostem, kterými může být nasazení pomalejších vozidel. V praxi se před odjezdem každého vlaku zpracovává dokumentace, ze které se především strojvedoucí dozví hmotnost, délku, maximální rychlost a brzdící účinek své soupravy," dodal mluvčí.
Zda je bezpečné cestovat uvnitř vozů, které letos "oslaví své šestatřicáté narozeniny" při nejvyšší rychlosti a u nichž prokazatelně došlo na sklonku loňského roku k přepsání rychlosti na venkovní stěně každého vagonu, to už musí posoudit cestující sami. V přerovském regionu to lze vyzkoušet například mezi Přerovem a Olomoucí. Stošedesátikilometrovou rychlost využívají zmíněné vlaky při průjezdu Grygova, Brodku a Rokytnice. Na první pohled jinou šestku uprostřed čísla 160 mohou cestující zahlédnout i na vozech 1. třídy rychlíků mezi Brnem a Bohumínem. Ty zastavují kromě Hranic také v Přerově. Na této trati ale nejvyšší tuzemská železniční rychlost není prozatím využívána.