3.2.2012 - Silný mráz rozlámal koleje

Zdroj: Vyškovský deník
Ročník a číslo: 29
Strana: 1
Autor: Markéta Forró

Silný mráz potrápil včera dopoledne železničáře. Na vytížené trati mezi Brnem a Bohumínem na dvou místech Vyškovska praskly koleje. Mráz ztěžoval práci i hasičům.

Vyškovsko – Několik zpožděných vlaků a výlukové autobusy si včera ráno vyžádal na Vyškovsku silný mráz. Krátce po deváté hodině ráno totiž vlivem zimy praskla kolej na železniční trati mezi Lulčí a Vyškovem, následovala kolej mezi Holubicemi a Rousínovem. První prasklá kolej pouze zpozdila tři rychlíky. "Kolej pracovníci během několika minut opravili, vlaky nabraly maximálně půlhodinová zpoždění," uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Například rychlík, který vyjel v devět hodin z Brna směrem doBohumína, stál v Lulči dvacet minut.

Krátce po zprovoznění trati však praskla vlivem mrazu kolej mezi Holubicemi a Rousínovem. "V tomto případě byla oprava rozsáhlejší. Cestující museli přesednout na náhradní autobusovou dopravu, vlaky část dne po trati nejezdily," řekla Šubová.

Trať mezi Brnem aBohumínempřitom patří mezi nejvytíženější v republice. Problémy se na ní navíc objevily už loni v létě, kdy kvůli povoleným šroubům na trati vykolejil na Vyškovsku nákladní vlak. Od té doby tam vlaky jezdily značně sníženou rychlostí, dokud železničáři závadu neodstranili.

Správa železniční dopravní cesty kvůli silným mrazům sleduje situaci po celé České republice. "Bohužel v případě počasí, kdy teploty klesají pod dvacet stupňů Celsia, se takovýmto událostem nevyhneme. Vsouvislosti s tím jsme však o osmdesát procent navýšili bezpečnostní hlídky," ujistil Tomáš Drvota z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty.

Železničáři tak mají plné ruce práce. V tuhých mrazech totiž hrozí kromě praskání kolejí také poškození výhybek a trakčního vedení. "Ve chvíli, kdy hlídky dostanou informaci o prasklé koleji, prakticky okamžitě vyjíždějí na místo. Tratě se nám daří udržovat průjezdné, přesto se vlaky zpožděním samozřejmě nevyhnou," dodal Drvota.

U praskání kolejí hraje roli několik faktorů. Je to hlavně stáří koleje, vytíženost trati a kvalita materiálu. Prasknutí hrozí hlavně u kolejí, které jsou vedené v delším svařovaném pásmu, takže se při příliš nízkých teplotách smršťují.
Silné mrazy zkomplikovaly práci i hasičům, kteří včera nad ránem vyjeli k požáru skládky v Šaraticích. "Na skládce vzplanuly dřevěné odkorky. Požár hasilo devět jednotek, požár se totiž ve větru rychle rozšířil," uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.

K doplňování vody hasiči zřídili kyvadlovou dopravu od hydrantu v obci. "Opakovaně však zamrzalo čerpací stanoviště a mráz kolem mínus patnácti stupňů Celsia vyřazoval z provozu i armatury cisternových aut. Zamrzlé cisterny hasiči postupně rozmrazovali v hale sousedního zemědělského podniku," popsal vážnost situace Haid.
Požár nakonec hasiči dostali pod kontrolu dřív, než stihl ohrozit okolí. "Přes den ještě hasiči požár dohašovali. Majitel areálu zatím nevyčíslil žádnou škodu na majetku," uzavřel mluvčí.



Počet zhlédnutí: 2 353

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

28 °C