6.2.2012 - Můj vlak pojede za polovinu

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 26
Strana: 27
Autor: Petra Horáková

Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express

PAN CTIŽÁDOSTIVÝ. Jeho otec prodával potravinářské impérium Hamé, když Leoš Novotný mladší dělal investičního bankéře v bance v Londýně. Tvrdí, že v Hamé se sice důkladně naučil, co je to byznys, ale stejně by ve firmě nezůstal. Baví ho objevovat nové projekty, u jednoho jediného by život strávit nechtěl.

V pátek převzal od švýcarské firmy Stadler první z pěti souprav černých vlaků, které by měly od letošního prosince začít jezdit na trase Praha-Ostrava. Šéf společnosti Leo Express Leoš Novotný za ně zaplatil miliardu a půl. "Ale v ceně je celý rozjezd projektu, od prvních studií až po vyjetí na koleje. Ještě letos navíc chceme objednat dalších dvanáct souprav. Naše vlaky by měly Prahu postupně propojit s Brnem, Českými Budějovicemi a také s Vídní. Zajímavá je i trasa Břeclav-Ostrava," tvrdí Novotný. Zatím zůstanou vlaky za českými hranicemi, do depa v Bohumíně přijedou v dubnu a testovat se budou na okruhu ve Velimi.

Do světa byznysu přišel v patnácti
Šestadvacetiletý muž má s byznysem zkušenosti od patnácti let, kdy začínal pracovat pro svého otce - bývalého majitele potravinářského kolosu Hamé. Vlakový projekt je částečně financován i z peněz Novotného staršího, zčásti dalšími investory pod firmou Aakon Capital, kterou Novotný mladší založil po studiích na britské univerzitě Warwick a několikaleté praxi v investičních bankách v Londýně, Vídni a v Moskvě. On je šéfem představenstva, jeho otec je v dozorčí radě.

"V osmnácti jsem už byl manažerem v Hamé, měl jsem na starosti zahraniční příležitosti. Po maturitě na gymnáziu jsem udělal přijímací zkoušky na britskou univerzitu, kde jsem vystudoval teoretickou ekonomii a finance," vypráví rodák z Uherského Hradiště, který sám sebe označuje za ex investičního bankéře. "Prostě jsem po pár letech v bankách usoudil, že je výhodnější vyhledávat investiční příležitosti pro svou vlastní firmu," vysvětluje.

Černé vlaky jsou jednou z investic. Už v roce 2009 usoudil, že železniční doprava v Česku zdaleka nemusí být ztrátovým byznysem. S kolegy spočítali, že když koupí úplně nové, nízkonákladové vlaky a investují do nových technologií, dostanou se na polovinu provozních nákladů Českých drah. "Hlavně díky tomu, že vlaky mají poloviční hmotnost. Nejsou železné, ale aluminiové. Takže například za průjezd po kolejích budeme platit mnohem méně než vlaky z devadesátých let minulého století," vysvětluje. Rychlejší než Pendolino Českých drah nebudou. "To ale ani nebyl cíl."

Internetové připojení na celé trase
Je si jistý, že černé vlaky budou v jízdních řádech. "V tom nám hodně pomohla nařízení o liberalizaci trhu z dílny Evropské unie," říká. Na hlavním nádraží už buduje prodejny, hned naproti hlavním pokladnám Českých drah. Novotný ale bude jízdenky prodávat i přes internet a mobilní aplikace, využije například QR kódy. "A můžu slíbit, že internetové připojení bude na celé trase bez problému k dispozici ve všech třech třídách - od ekonomické po prémiovou."

Původně chtěl studovat literaturu
Odmala miloval knížky. Hlavně ruské klasiky. I když teď říká, že přesedlal na biografie. "Nejraději bych přečetl jednu knížku denně," říká mladík, který o sobě tvrdí, že studuje sedm jazyků včetně čínštiny a arabštiny. Dlouho si myslel, že bude studovat literaturu, pak ale zvítězila ekonomie. "Už během gymnázia jsem složil mezinárodní zkoušky z němčiny a původně jsem mířil za studiem do Německa, ale pak jsem se rozhodl pro Warwick. Je to v teoretické ekonomii druhá nejlepší škola po Oxfordu," vysvětluje. Učení mu do hlavy lezlo vždy snadno.

"V patnácti jsem začínal na balicí lince kečupů v Hamé. Ale pak jsem si samozřejmě vyzkoušel manažerské pozice. Dokonce jsem na rok střední školu přerušil, protože jsem dělal byznys Hamé v Rumunsku a v Moskvě. Bylo to důležité," vysvětluje.

Rozhodně se nepovažuje za rychlokvašku, protože díky podniku svého otce poznal, co podnikání, řízení a rozhodování skutečně znamenají. "Šéfové v bance ve Vídni byli spokojeni, že dokážu s majiteli firem mluvit, odpovídat jim na jejich otázky, že je chápu, což mí kolegové analytici, kteří znali jen teorii, většinou nedokázali," říká.

Když se ho zeptáte na soukromý život, přizná, že zatím zadaný není, ale rozhodně o rodinu stojí. "Mám jedinou sestru, která je pro mě nejvíc na světě. A pokud bych chtěl dát svým dětem něco opravdu super, tak bych jim chtěl dopřát více než jednoho sourozence," směje se.




Můj vlak pojede za polovinu - Zvětąit
Velikost: 600 x 332 bodů - 66 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 2 934

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

11 °C