Zpravodajství
27.2.2012 - Český cestující polským rukojmím
Zdroj: Týden
Ročník a číslo: 9
Strana: 12
Autor: Ivan Motýl
Vlaková doprava
Vlakové spojení s Polskem je ohroženo. Pod kolejnicemi se bortí podloží a pražce hnijí. Přesto polská strana příkře žádá: "Za koleje plaťte miliony!"
Železniční trati z Hrádku nad Nisou do Varnsdorfu a z Krnova do Jeseníku jsou raritou: vedou přes Polsko. Je to turistická atrakce, ovšem domorodci žijí v obavách, že v příštích týdnech na hojně využívanou trať nevyjede žádná mašina. "Na polské straně na koleje snad nikdo nesáhl od konce války. Jezdí se tam krokem a vidíte, jak se pod vlakem bortí koleje do podloží," popisuje jízdu po tříkilometrové trase Polskem starosta Hrádku Martin Půta. Kdyby prý taková trať jako Polskem vedla po českém území, drážní inspekce by na ní z bezpečnostních důvodů dávno zakázala provoz. "Na polském úseku už ani nevidíte pražce, natož nějaký štěrk, takže v létě máte pocit, že vlak jede po louce," potvrzuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Pro kraj je ale polský úsek páteřní spojnicí z Liberce do Žitavy a odtud stejným spojem do Varnsdorfu či Drážďan. Denně tudy projede 18 párů osobních vlaků a čtyři rychlíky. "Nevíme dne ani hodiny, kdy se na vytížené trati něco stane a doprava se trvale zastaví," přemítá starosta. Sám se zúčastnil několika jednání s polskou protistranou, ta prý ale není schopna ani definovat, komu koleje patří: "Polské vlaky tudy nejezdí, tak to nikoho nezajímá." Jedno si však Poláci umějí ohlídat - po české straně žádají nekřesťanský poplatek na údržbu trati. Půta říká, že přes milion ročně.
Za průjezd po sedmnáctikilometrové trase Polskem mezi Krnovem a Jeseníkem se podle železničářského serveru ŽelPage platí 1566 korun za soupravu. Denně jich tudy projede 14, takže za rok vyskočí poplatek na osm milionů korun. Ministerstvo dopravy proto rozhodlo, že za takovou cenu nebude na této trase objednávat u Českých drah rychlíky (osobní vlaky tu projedou jen dva za den). Olomoucký kraj ale na udržení dopravy nemá peníze, a i když hejtman Martin Tesařík jedná s maršálkem sousedního vojvodství, Polsko zatím odmítá jak zrušení poplatku, tak údržbu trati. "Pro Jesenicko je to důležitá spojnice s Opavou a Ostravou," upozorňuje místostarosta Jeseníku Libor Halas.
Z Opavy do Jeseníku to rychlík jedoucí přes Polsko zvládne za dvě hodiny, objízdná vlaková trasa přes Olomouc by trvala pět a půl hodiny. "Spousta studentů z Jesenicka jezdí na Slezskou univerzitu v Opavě. Polské železnice jsou ale v rozkladu a oprava této trati není na pořadu dne," říká Halas. Stačí pohled do jízdního řádu: mezinárodní expres Silesia na hlavní polské trati z Krakova na Prahu překonává 136 kilometrů do hraničního Bohumína neuvěřitelných šest hodin (průměrná rychlost 22 km/h). Dalších 364 kilometrů do Prahy přitom stejný rychlík ujede za necelé čtyři hodiny (91 km/h). V tomto kontextu jsou České dráhy výjimečně zázrakem techniky.