Zpravodajství
7.3.2012 - D47: Za měsíc až k hranicím
Zdroj: Pražský deník
Ročník a číslo: 57
Strana: 15
Autor: ČTK
Dálnice otevře poslední šestikilometrový úsek vedoucí do Polska. Součástí bude 21 mostů
Praha – Již příští měsíc budete moci po dálnici dojet z Bohumína až k hranici s Polskem. O otevření posledního úseku D47 dnes bude vládu informovat ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Zprovozněním úseku, který se staví od roku 2008, bude dokončena stavba dálnice spojující Ostravsko s polskou dálnicí A1. S dostavbou českého dálničního spojení je sladěno i dokončení polské části dálnice. Stavba D47 meziBohumínem a hraničním přechodem je dlouhá přes šest kilometrů, její součástí je 21 mostů a jedna mimoúrovňová křižovatka. Ministerstvo dopravy jako D47 označuje dálniční spojení mezi Lipníkem nad Bečvou a polskými hranicemi. Po jejím dokončení se ale stavba stane součástí dálnice D1.
"Ke kompletnímu dálničnímu propojení D1 mezi Prahou a Polskem chybí dostavba dvou úseků od Říkovic po Lipník nad Bečvou," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Chybějící úseky se teď objíždějí po rychlostních silnicích R46 a R35 přes Olomouc. Stavbu Přerov – Lipník ŘSD zahájí v letošním roce. V případě úseku Říkovice – Přerov není zatím dokončené vykupování pozemků. Centrem zájmu je v poslední době úsek mezi Ostravou a Bohumínem. ŘSD tu totiž nalezlo 901 vad a chce po společnosti Eurovia, která měla stavbu na starosti, aby závady odstranila. Podle ŘSD totiž použila nevhodný materiál, kvůli kterému se povrch vozovky na několika místech zvlnil. Eurovia pochybení odmítá.
---
Odpad i gumy
V násypu zvlněného úseku dálnice D47 není jen odpad, ale také pneumatiky. Odhalila je sonda Ředitelství silnic a dálnic. Podle místopředsedy Věcí veřejných Tomáše Jarolíma byla při posledních kontrolních výkopech nalezena vrstva uložených pneumatik již v hloubce 1,2 metru pod terénem. "Jen v jednom výkopu o rozměrech čtyři krát tři metry bylo odkopáno šest pneumatik," uvedl Tomáš Jarolím. Další sonda prokázala využití různorodého odpadu v násypové vrstvě.
Společnost Eurovia, která dálnici postavila, pochybení odmítá. Podle ní se sondy dělaly v místech dočasných záborů, které leží mimo hlavní dálnici a v nichž Eurovia zajišťovala rekultivaci ploch po dokončení vlastní stavby. Na Tomáše Jarolíma chce proto kvůli jeho výrokům podat trestní oznámení pro křivá obvinění.