Zpravodajství
7.3.2012 - Nová generace budoucích profesionálů se utkala v regionálním kole
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 57
Strana: 8
Autor: Pavlína Blažková
Prvním březnovým dnem vyvrcholilo dlouho připravované regionální klání nejlepších studentů oboru mechanik opravář motorových vozidel v areálu dílen Střední školy v Bohumíně. Snad více napoví název tohoto kola celostátní soutěže – Autoopravář Junior 2012. Jedenáctka nejlepších z celého kraje se poprala o vítězství i postup do celostátního kola a samozřejmě také o hodnotné ceny. Samotná soutěž byla rozdělena do tří částí, které v konečném výsledku znamenaly vítězství, či porážku. První překážkou byl hodinový test o sto dvaceti otázkách. A že to byl skutečně profesní oříšek, napověděly samotné testové otázky. No posuďte sami.
Víte, že označení bezdušové pneumatiky je tubeless? Nebo co tvoří vzdálenost rozchodu kol? Že nevíte? Je to buď: a) vzdálenost středů kol mezi nápravami, b) vzdálenost středů kol na téže straně vozidla, c) vzdálenost středů otisku pneumatik na téže nápravě. Běžný motorista jako já se pozastavil už nad zněním otázek, že vám také nic neříkají? Pánové od "fochu" prominou, odpověď c) je správná. Že je to snadné? Tak ještě jedna perlička na závěr. Feromagnetické látky původní magnetické pole zeslabují, zesilují nebo neovlivní? V tomto případě ponechám správnou odpověď stranou. Není pro nás laiky podstatná. Chci jen ukázat, že samotná soutěž už ve svém počátku dala soutěžícím pořádně zabrat.
Ve druhé poznávací části se museli mechanici prokousat mnoha součástkami automobilů a co víc, museli projevit jejich bezchybnou znalost. Ztráta byť jen jediného bodu totiž znamenala posun v žebříčku dolů z vítězných pozic. V klání se studenti prodírali hromadou měřidel, brzdových soustav, převodovkou a rozvodovkou, popřípadě pojmenovávali jednotlivé části motoru. Následující fotografie jsou pro zasvěcence dobře rozpoznatelné, laik jen úpí. V poslední, praktické části se projevila naplno nejen znalost problematiky, ale také manuální zručnost našich protagonistů. Dívčí oko by zajásalo, s jakou rychlostí dokázali zkontrolovat stav akumulátoru, provést montáž bezdušové pneumatiky či vyměnit rozvodový řemen a napínací kladku motoru. Vítěz mohl na všech stanovištích a v testu získat dohromady čtyři stovky bodů. Tento ideální stav sice nenastal, přesto si vavřín vysloužil student třetího ročníku Střední školy v BohumíněTomáš Wrožyna.