Zpravodajství
7.3.2012 - Dálnice na sever je téměř hotova
Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 57
Strana: 5
Autor: MIloš Šenkýř
Lidé z další části Moravy se už v dubnu dostanou do Německa rychleji přes Polsko než přes Prahu
BOHUMÍN/PRAHA - Už v dubnu získá Česká republika třetí dálniční spojení se světem. S touto zprávou jde dnes na zasedání vlády ministr dopravy Pavel Dobeš. Opřený o sliby Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že v dubnu se otevře závěrečný sedmikilometrový úsek dálnice D1 mezi Bohumínem a hranicí s Polskem. "Zpráva obsahuje i další podrobnosti o projektu původní dálnice D47," dodal mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Mimo jiné tvrdí, že Poláci dokončují svoji dálnici A1 tak, aby na bohumínskou část D1 plynule navázala.
Pro severní Moravu to má zásadní význam při cestách nejen do Polska, ale také do severních částí Německa. Příkladem může být cesta z Frýdku-Místku do Drážďan. Jízda po D1 přes Brno a Prahu zabere podle mapového serveru Google v ideálním případě stejně času jako při alternativě přes Polsko (přibližně 5 hodin a 20minut), je ale o čtyřicet kilometrů delší. Dokončení dálnic na obou stranách hranice jízdu zrychlí – a může hrát ještě více pro možnost, aby doprava do Německa více mířila přes Polsko. "Při stavu nejstarší části dálnice D1 a průjezdnosti dalších dálničních úseků je to rozhodně rozumnější řešení," potvrzuje motorista Radek Urbášek, který do Německa často jezdí. "Nevýhodou je jen nutnost ověřovat, jak se v Polsku mění zpoplatnění dálnic," dodává.
Vláda by dnes měla vzít na vědomí jak dokončení závěrečného úseku D1, tak základní informace o úsecích předchozích. Pokud ministři nenechají materiál projít bez rozpravy, je možné, že se dostanou i k problémovému ostravskému úseku, o který se silničáři přou se stavební firmou. Důležitý je ale také stále chybějící úsek dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Říkovicemi. Jeho 24 kilometrů chybí a řidiči je objíždějí přetíženou nekvalitní komunikací R46 přes Olomouc. Silničáři slibují zahájit severní část chybějícího úseku D1 mezi Přerovem a Lipníkem ještě letos, u jižní části mezi Říkovicemi a Přerovem ani nemají vykoupenou část pozemků. Zástupci ŘSD však již dříve pro LN uvedli, že očekávají zejména složité archeologické průzkumy, dálnice totiž má vést známou krajinou lovců mamutů. Odhady ceny dostavby dálnice mluví o sumě kolem 13 miliard korun.
---
Dálnic z ČR zatím moc nevede, v krátké době se to nezmění
Dálniční síť v České republice získá dokončením dálnice do Polska teprve třetí kompletní dálniční spojení se zahraničím.
- Nejstarší mezinárodní spojnicí je původně vnitrozemská dálnice D2 Brno–Bratislava. Mezinárodní komunikace se z ní stala v roce 1993 rozdělením Československa.
- Sice již v roce 1963 vláda schválila záměr dálnice D5 Praha–Rozvadov jako jediné dálniční spojení do tehdejší kapitalistické ciziny, ale stavba čekala desítky let. Kompletní stavba byla hotova až v roce 2006 otevřením obchvatu Plzně.
- U dálnice D8 sice funguje úsek u německých hranic poblíž Ústí nad Labem, dálnici ale nelze započítávat jako dálniční spojení ČR – není totiž napojena na zbytek tuzemské sítě rychlostních silnic, stále část trasy chybí. Podobně je na tom R48 u Českého Těšína.
- U dalších dálnic a rychlostních silnic existují hlavně plány a mezinárodní smlouvy, případně úseky nejsou propojené. To je příklad R52 (Brno–Vídeň), R49 (spojnice D1 a Slovenska u Zlína), D3 (Praha – České Budějovice – Rakousko) a R11 (od Hradce Králové do Polska).