Zpravodajství
15.3.2012 - Školní psycholog? Ředitelé škol tuto možnost vítají
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 64
Strana: 1
Autor: David Gorgol
Specialisté pomáhají s prevencí negativních jevů a pomáhají pracovat s problémovými dětmi.
Karvinsko – Chceme, aby naše škola byla místem, kde se nejen zajišťuje kvalitní výuka, ale kde se také nezapomíná na dětskou duši. To stojí na webových stránkách ZŠ Cihelní v Karviné. Také proto škola zaměstnala školní psycholožku, která se bude o "dětskou duši" starat. A v základních školách není specializovaný psycholog určitě ojedinělý případ. "Domnívali jsme se, že by bylo dobré tímto způsobem předcházet negativním jevům a pracovat s problémovými dětmi," sdělil ředitel školy Jaromír Spáčil. Tam už nějakou dobu pracuje psycholožka Alžběta Al Seify. S dětmi řeší nejčastěji problémy s učením. Pracuje kolektivně ve třídách, ale věnuje se i jednotlivcům. "Individuálně se zabývám integrovanými žáky, ale především těmi jednotlivými žáky, na které upozorní rodiče nebo učitelé nebo spolužáci," říká Alžběta Al Seify.
Zvýšený zájem o školní psychology dokumentuje také fakt, že se nedávno objevil v novinách inzerát na školního psychologa, který podali na Masarykově základní a mateřské škole v Bohumíně. "Nedávno jsme měli takový projekt, kdy jsme testovali šestileté děti, co se týká zrakového a sluchového vnímání nebo správné řeči," řekla ředitelka školy Dagmar Šostoková. Podle ní došlo k určitému zhoršení. Děti prý dnes hůře mluví, jejich vnímání není rozvinuté. "Rodiče to bohužel nemají čas rozvíjet," dodala ředitelka. Proto jim škola chce v tomto případě pomoci a připravila projekt s názvem Škola bez rizik, který se bude zabývat rizikem přestupu z mateřské školy na základní. A právě s tímto problémem by jim měl pomoci i školní psycholog, který povede šetření v jednotlivých ročnících prvního stupně školy. Na škole má působit rok a půl. "Myslím si, že je to dobrá věc a v dnešní době snad i nutnost," dodala ředitelka školy.
Podle svých slov by uvítala, kdyby psycholog na škole působil i delší dobu, než jen rok a půl. Několik let už pracuje školní psycholog na karvinské ZŠ Družba,která se nachází v problémové lokalitě Nové Město a chodí do ní děti ze sociokulturně znevýhodněných rodin. A právě školní psycholog v tomto případě hraje nezastupitelnou roli. "Pomáhá nám jednat s rodiči a někteří z nich jsou bohužel agresivní," řekl ředitel školy Jan Pavelka s tím, že děti se pak mohou chovat podobně, jako rodiče. Slyší, jak doma mluví jejich rodiče doma a podle toho mluví i ony. "Některé osobnosti jsou dominantnější a živější, z toho důvodu tak mohou vznikat konflikty mezi dětmi," dodal Jan Pavelka. Psycholog tak pomáhá řešit problémy ve třídách."Ale pracuje nejen s dětmi, ale i učiteli, aby věděli, jak se zachovat v určitých situacích," vysvětlil ředitel. Do školy prý dochází třikrát týdně. "Ale určitě bychom ho využili každý den," zdůraznil Pavelka.