Zpravodajství
22.3.2012 - Propojení D 47 s polskou dálnicí se zpozdí
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 70
Strana: 17
Autor: Jiří Novotný
Na dálnici D 47 již stavbaři dokončili poslední zbývající úsek z Bohumína ke státní hranici s Polskem a v dubnu ho mají předat do užívání. Přesto se D 47 zatím nepropojí s polskou dálniční sítí, protože budovaní tamější dálnice A 1 nabralo zpoždění. Právu to po úterním pražském setkání se svými resortními partnery z visegrádské čtyřky a některých dalších zemí potvrdil ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné).
Na Euro cestujte raději vlakem
"Polského ministra dopravy Slawomira Nowaka jsem se na tuto záležitost samozřejmě zeptal, a on mi odpověděl, že výstavba dálnice A 1 se proti původním předpokladům zpozdila a až k česko-polské hranici bude hotova nejdříve v červenci. Vina za zpoždění je tedy na polské straně," sdělil Dobeš. Zkrátka tak přijdou ti fotbaloví fanoušci, kteří se v červnu chtěli po dálnicích D 47 a A 1 přepravit auty či autobusy do Vratislavi, kde náš národní tým sehraje své zápasy v základní skupině evropského šampionátu. Přednost zřejmě budou muset dát speciálním vlakům, které na Euro v červnu vypraví České dráhy (ČD).
Na každý zápas ve vratislavské základní skupině, v níž se Česko utká s Ruskem, Řeckem a Polskem, pojedou vždy dva speciální vlaky – jeden z Prahy a druhý z Brna. Prodej zpátečních jízdenek, jež stojí 799 korun, byl na internetovém eShopu ČD zahájen 20. března. Cílem úterního pražského setkání, jehož se zúčastnil i komisař pro dopravu Evropské komise Siim Kallas, bylo sblížení názorů na chystanou revizi budování transevropské dopravní sítě TEN-T, kterou budou dnes v Bruselu projednávat ministři dopravy všech členských zemí Evropské unie. Dobeš ocenil vstřícný postoj Evropské komise, která již mezi priority transevropské sítě zařadila 9. nákladní železniční koridor (Praha–Česká Třebová–Hranice nad Moravou–Púchov–Košice– Čierna nad Tisou) i karlovarskou rychlostní silnici R 6 a zlínskou R 49. Obě tyto komunikace navazují na dálnici D 1 a na rychlostní silnice z Prahy do Německa a z Hulína na Slovensko.
Mezi prioritami i nákladní koridor
Opatrně se ale Česko zatím staví k novému finančnímu nástroji, jehož vznik pod označením CEF vehementně prosazuje Evropská komise. CEF má sloužit k financování přeshraničních projektů v oblasti dopravy, energetiky a informačních technologií. "Problémem je, že Evropská komise chce do CEF přesunout na dopravní projekty deset miliard eur (v přepočtu zhruba 250 miliard korun) z kohezních fondů. Česko by tak z nich obdrželo místo 145 miliard jen 100 miliard korun. Chybějících 45 miliard Kč bychom sice mohli dostat zpět z CEF, je ale nutné ještě upřesnit pravidla," řekl novinářům Dobeš.
Vina za zpoždění je na polské straně Pavel Dobeš, ministr dopravy