Zpravodajství
2.4.2012 - České dálnice aneb Bez kontroverzí to nejde
Zdroj: Týden
Ročník a číslo: 14
Strana: 13
Autor: redakce
Patří k nejdražším v Evropě. Jako by to ale nestačilo, k tradici českých dálničních projektů už neodmyslitelně patří i to, že je provází podezření z korupce či alespoň hodně odbytá práce a prodražování.
Zvlněná dálnice: Nejnovějším hitem je zpackaný devítikilometrový úsek dálnice D47 mezi Bohumínem a Ostravou. Nová dálnice měla řidičům ušetřit čas, jenže se začala vlnit a je na ní tolik boulí, že se po ní nesmí jezdit rychleji než šedesátkou. A dlouho to tak patrně zůstane, neboš mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD je správcem komunikace) a společností Eurovia, která úsek zbudovala, padají vzájemná obvinění. Podle ŘSD je příčinou 901 vad použití nekvalitního podkladového materiálu. Podle Eurovie naopak způsobilo většinu vad samo ŘSD špatnou údržbou. Shoda nepanuje, ani pokud jde o výši škod. ŘSD: jsou v řádech stamilionů korun. Eurovia: dosahují nejvýše 125 milionů korun, což představuje tři procenta z celkových nákladů, tedy obvyklé riziko. Mýtné brány: Aférám a kontroverzím se nevyhnul ani projekt zavedení mýtného.
Bezmála 1000 km českých dálnic a rychlostních silnic se mělo zpoplatnit od ledna 2007. Dalších asi 1200 km silnic 1. třídy mělo následovat o půl roku později. To se nestihlo a 1. ledna 2008 se platilo jen na 200 km silnic 1. třídy. Samotné výběrové řízení (vítězem byla rakouská firma Kapsch) provázelo podezření z korupce už proto, že tři ze čtyř firem, které se do tendru přihlásily, vypadly z čistě formálních důvodů. Kapsch (druhý nejdražší) měl tak vítězství jisté. Pražský okruh: Vnější obchvat hlavního města se začal plánovat už v 80. letech minulého století. Hotov měl být v roce 2008, ale dodnes není. A neustále roste jeho cena. Před deseti lety se počítalo, že se náklady budou pohybovat kolem 30 miliard korun. Dnes, v době, kdy ještě není zdaleka hotov, už ŘSD připouští, že na dobudování bude potřeba minimálně ještě dalších 70 miliard.