Město Bohumín

10.4.2012 - Transevropský koridor u nás?

Zdroj: Region Krnovské noviny
Ročník a číslo: 15
Strana: 2
Autor: frk

KRNOV – Podaří se postavit obchvat Krnova? Podaří se zabránit zrušení železniční trati Krnov – Glucholazy – Jeseník? To záleží hlavně na tom, zda se podaří přesvědčit Evropskou komisi, že dopravní koridor na ose Ostrava – Opava – Krnov – Prudnik – Opole by měl být zařazen do do globální transevropské dopravní sítě TEN­T.

Ve hře je nejen zmíněná železnice a obchvat Krnova, ale také Opavy a dopravní stavba známá jako Prodloužená Rudná, to vše v objemu řádově šest až sedm miliard. Pokud se nepodaří přesvědřit Evropskou komisi do roku 2014, můžeme nejméně na deset let na evropské dotace a tedy i na obchvaty, zapomenout. Bez nich nebudou tyto projekty ufinancovatelné jen z prostředků kraje a státu. Zkoordinovat společný postup, to byl hlavní cíl setkání zástupců polského Sejmu, Parlamentu ČR, Moravskoslezského kraje, Opolského vojvodství, Sdružení pro výstavbu komunikace I/11­I/57 i měst a obcí na trase, k němuž došlo 4. dubna v Krnově. "Účastníci podpořili záměr zařazení takzvaného Slezského kříže do globální transevropské dopravní sítě. Žádají ministerstva dopravy České i Polské republiky, všechny poslance a senátory, včetně vlád obou zemí, aby podpořili začlenění silničního a železničního koridoru Ostrava – Opava–Krnov–Prudnik– Opoledo sítě TEN­T," oznámil výsledek jednání tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11­I/57 Martin Dostál.

Jaké má tato iniciativa šanci na úspěch, zhodnotil náměstek ministra dopravy Jiří Žák z Bruntálu: "Základní síť preferovaných a podporovaných dopravních cest už Evropská komise odsouhlasila. Parametry, jež musí dopravní cesty splňovat, jsou dány také rozlohou území i hustotou osídlení. Obávám se, že v tomto případě bude problém některé parametry naplnit. Navíc velmi kvalitní dopravní napojení na Polsko bude zanedlouho přes Ostravu a Bohumín. Spoléhám na to, že z okresu Bruntál je to do Ostravy daleko, a takže je nutné hledat další možnosti, jak propojit obě území a zlepšit jejich dopravní obslužnost. Ta má zásadní vliv i na podnikatelské prostředí a zaměstnanost. Řešení existuje v pozměňovacím návrhu na úrovni Evropského parlamentu. Kněmumůževést jedině cílená koordinovaná snaha obou zemí i krajů," uvedl Jiří Žák.

Mezi parametry, které musí dopravní cesta zařazená do TEN­T splňovat, patří i kombinace několika druhů dopravy. V případě západní části Slezského kříže to je kombinace silniční a železniční dopravy. Aby tato podmínka byla splněna, musí být zachován provoz na železniční trati mezi městy Krnov – Głuchołazy – Jeseník, jíž už delší dobu hrozí kvůli špatnému technickému stavu uzavření. "Děláme vše pro to, abychom zajistili finance na opravu sedmnácti kilometrového železničního úseku a jednáme s polskými drahami o rekonstrukci nádraží v Głuchołazech," uvedla poslankyně polského Sejmu Janina Okragły. Hlavní dopravní síť v Evropě TEN­T má být vytvořena do roku 2030 amáplnit funkci dopravní páteře jednotného trhu. Jejich výstavba a modernizace by měla být financována z peněz EU. Cílem je zajistit, aby se do roku 2050 převážná většina evropských občanů a podniků nacházela nejdále 30 minut cesty od hlavní sítě. V případě Moravskoslezského kraje se jedná o silnici I/11­I/57.



    Městský úřad