Město Bohumín

25.4.2012 - Odboráři požadují zrušení tendrů na železnici. Hrozí i stávkou

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 82
Strana: 13
Autor: Roman Šitner

Zaměstnanci Českých drah se obávají, že přijdou o práci Nyní probíhá tendr na rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou

Dozorčí rada Českých drah bude zítra řešit neobvyklý požadavek odborářů. Ti chtějí vedení firmy donutit, aby si stěžovalo antimonopolnímu úřadu na probíhající tendr na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. "Budeme chtít,aby podali rozklad antimonopolnímu úřadu. Podle nás jsou v tendru dráhy znevýhodněné," říká šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Kritizuje například, že ministerstvo požaduje nízkopodlažní spoje, když většina zastávek neumožňuje bezbariérový přístup. Odboráři předpokládají, že bude potřeba nádraží upravit, a na dopravu nezbudou peníze. Dráhy si navíc budou muset pořídit nové nízkopodlažní vozy a brzy vyčerpají své finanční možnosti. Většinu rychlíkových tratí tak podle nich ovládnou dopravci, za nimiž stojí velký kapitál – například Veolia Transport či Leo Express Leoše Novotného. Pejša také pochybuje o názoru, že nové vlaky na železnici přitáhnou nové cestující.

"Tlumočit v 21. století názor, že nízkopodlažní vozy jsou zbytečné, je poněkud zarážející," diví se mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák a dodává, že se soutěží smlouva na 15 let, tedy do roku 2029. Odboráře nechápe ani konkurence Českých drah. "Nikdo neříká, že si dráhy musí všechny vozy koupit. Na Slovensku jsme také vyjeli a žádné vozy jsme si kupovat nemuseli," říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Připomíná také, že i České dráhy provozují nízkopodlažní vlaky v místech, kde žádné bezbariérové perony nejsou. Přesto ale tyto vlaky zvyšují komfort cestujících. Odboráři ve svém týdeníku Obzor dokonce píšou o stávce, k níž přistoupí, nebudou-li dráhy dostatečně bojovat, aby si provozování rychlíků mezi Olomoucí a Ostravou udržely. "Pokud bychom měli dojem, že České dráhy k tomuto výběrovému řízení nepřistupují zodpovědně, využijeme všechny možnosti nátlaku včetně stávky," cituje list předsedu olomouckých odborářů Martina Zatloukala.

"Po vyhlášení soutěže jsme si vyzvedli dokumentaci a okamžitě jsme zahájili práce na přípravě nejlepší možné nabídky," uklidňuje situaci mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Odborům to však nestačí. Podle nich je důležité, aby si politici uvědomili, že podobné tendry mohou porušit sociální smír. Ve státní firmě už způsobila paniku nejistota, co bude s lidmi, kteří dané rychlíky zabezpečují, pokud je bude provozovat jiný dopravce. "Ministerstvo by mělo díky tendru dostat lepší cenu i lepší službu. Odboráři tak vnucují občanům, aby zakonzervovali stávající systém, který není výhodný ani pro stát, ani pro občany," říká Ondrůj. Vedení drah má s liberalizací trhu jen drobné problémy, jako jsou sdílení nákladů na nádražní budovy, uznávání jízdného a zaměstnanecké výhody, které dráhy musí poskytovat, ale noví dopravci nikoliv. S ministerstvem dopravy také projednávají, co bude se zaměstnanci, kteří se kvůli tendrům stanou nadbytečnými. Konkurenční dopravci je totiž přijmou, jen pokud projdou výběrovým řízením.


Odboráři požadují zrušení tendrů na železnici. Hrozí i stávkou - Zvětąit
Velikost: 600 x 743 bodů - 163 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad