Město Bohumín

3.5.2012 - Drogerie Schlecker kupuje Teta, do konce roku se přejmenují

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 104
Strana: 2
Autor: Martina Patočková

Nový majitel, česká firma PK Solvent, musí vyřešit, co se ztrátovými obchody. Těch je minimálně dvacet. Polepšit si může s cenami u dodavatelů.

PRAHA Českou společnost PK Solvent, nového majitele drogerií Schlecker, čeká velké počítání, které převzaté obchody se jí ještě vyplatí a které už ne. V balíku 145 prodejen německého řetězce Schlecker, který v Německu spadl do konkurzu, jsou jak ty výjimečně dobré, tak ty opravdu prodělečné. Z materiálů od insolvenčního správce, které má MF DNES k dispozici, vyplývá, že dvacítka prodejen je rovnou na zavření. A to z toho pohledu, že jejich tržby nepokrývají ani takzvané fixní náklady, jako jsou třeba nájmy, mzdy či elektřina. Sem patří většinou prodejny v malých městech, jako jsou například Klatovy, Milevsko či Varnsdorf.

Propadákem však mohou být i obchody v Praze či Brně. Konkrétně prodejna Schlecker na letišti Ruzyně v obchodním centru Europort je v tomto srovnání vůbec druhá nejztrátovější. Problém zde je zřejmě celé nákupní centrum, které je umístěno pro běžného turistu neholdujícímu procházkám po okolí letiště trochu z ruky naproti odletové hale. Z obchodů je tam k nalezení jen Billa a stále je v něm spousta volných prostor k pronájmu. Schlecker loni sám desítku podobných prodejen v Česku zavřel, za poslední tři roky se zbavil třiceti takových. Nový majitel zatím konkrétní kroky nechce předjímat.

"Věříme, že jsme schopni zlepšit efektivitu prodejen," říká mluvčí PK Solventu David Vejtruba. Majitelé firmy s téměř pětimiliardovými tržbami Martin Moravec a Radko Graclík včera k zastižení nebyli. Podobných sporných prodejen je však v balíčku získaném společností PK Solvent více. Zahraniční sítě drogerií, jako jsou Rossmann či DM, mimo jiné i proto o českého Schleckera zájem neměly a z jeho koupě vycouvala i finanční skupina Penta. Konkurenci nevyhovoval ani menší rozměr prodejen. Schleckery mají zpravidla 200 až 300 metrů prodejní plochy. A jak minulý týden MF DNES řekl jednatel Rossmanna František Wagner, jeho slabou stránkou je i to, že dlouhá léta neivestoval do modernizace a prodejny zastarávají.

Vznikne další značka?

Nový majitel si musí dobře spočítat i to, zda se mu na některých místech vyplatí mít kousek od sebe dvě své prodejny, zvláště na menším městě. Například v Brandýse nad Labem jsou dnes od sebe Teta a Schlecker vzdáleny zhruba šest set metrů. Podle Vejtruby bude PK Solvent zastřešovat více formátů, a tak mohou podle něj existovat vedle sebe jak prodejna Teta, tak bývalý Schlecker. Ten by se měl podle smlouvy o prodeji přejmenovat do konce roku. Nemusí jít ale vždy o Tetu, záležet bude právě na tom, zda firma přijde s nějakým novým formátem, případně i značkou. Už dnes má PK Solvent složitou strukturu. Zahrnuje jak vlastní prodejny, kterých se pod značkou Teta Family seskupilo 200, dále 300 prodejen spojených úzkou franšízou a dalších zhruba 200 drogérií propojených s Tetou jen letákem a nákupem přes jejich velkoobchod.

Se Schleckerem jim nově přibude ještě devět lékáren, z nichž se většina nachází v Praze. I ty chce Teta s původním odborným personálem provozovat dále, ačkoli jde pro ni o zcela nový a specifický byznys. I přes svoji velikost, která nákupem Schleckeru značně posílí, nedosáhly podle lidí z oboru drogerie Teta na takové nákupní podmínky jako sice menší, ale v jednání drsný německý Schlecker. "Až si v PK Solvent projdou obchodní podmínky, jaké měl Schlecker, a budou agresivně vyjednávat, mohou zpátky získat pěkné peníze," popisuje jeden z dodavatelů do obou řetězců. Schlecker totiž přes německou matku dovedl přitlačit ke zdi i mezinárodní firmy, které drogistickému sortimentu většinou dominují. "Když jsme mu tady nechtěli dát dvouprocentní bonus, zavolal Schlecker do Německa a tam si došlápli na naši mateřskou firmu a ta nám nařídila zaplatit," popisuje dodavatel, jak to probíhalo.

Otázkou zůstává, zda PK Solvent, pokud dosáhne na lepší obchodní podmínky, zlevní, anebo si vylepší hospodaření. Minimálně volní franšízanti napojení na českou firmu bývají často dražší než jejich nový bratr Schlecker. Prodejní cenu českého Schleckera nechtěla ani jedna ze stran zveřejnit, ačkoli v Německu je Schlecker v konkurzu a tamní věřitele by mělo zajímat, na pokrytí jakých dluhů bude prodej české části stačit. Podle propočtů MF DNES na základě zisku před započtením úroků, daní a odpisů by se však mohla cena pohybovat mezi 500 až 750 miliony korun. Když Schlecker přebíral v roce 2006 Droxi, cena za 130 obchodů se dle odhadů pohybovala pod miliardou korun.


Drogerie Schlecker kupuje Teta, do konce roku se přejmenují - Zvětąit
Velikost: 600 x 715 bodů - 155 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad