Zpravodajství
9.5.2012 - Vlaky na Ostravu zpomalí
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 108
Strana: 11
Autor: Jan Sůra
Za rok se rozběhne dlouho blokovaná rekonstrukce tratě mezi Prahou a Kolínem. Cestující stráví ve vlacích v průměru o deset minut více
PRAHA - Cestování vlakem po nejfrekventovanější železniční trati v tuzemsku mezi Prahou a Kolínem od prosince zpomalí. Důvodem je modernizace kolejiště v úseku mezi Prahou-Běchovicemi a stanicí Úvaly. Vlaky mezi Prahou a Ostravou a v dalších směrech po hlavním železničním koridoru budou oproti současnému jízdnímu řádu jezdit zhruba o čtyři až deset minut pomaleji, v některé dny se čekají ještě delší prostoje. Omezení potrvá tři roky. "Stavba začne příští rok na jaře, už od prosince však budou vlaky jezdit pomaleji. Nemůžeme měnit celý jízdní řád, až začnou samotná omezení," řekl Miloš Houska, ředitel odboru jízdního řádu a kapacity dráhy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Vlaky tak pojedou pomaleji pár měsíců i v době, kdy k pomalé jízdě nebude důvod.
Spor o protihlukovou stěnu
Železničáři se pustí příští rok do modernizace jednoho ze dvou posledních úseků tratě mezi Prahou a Českou Třebovou, která ještě neprošla rozsáhlými úpravami. Úsek Klánovickým lesem, kde denně projede každým směrem přes 130 osobních vlaků různých kategorií, má omezenou rychlost na maximálně 120 kilometrů v hodině, po modernizaci tu budou vlaky jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí. Stavbu blokoval spor mezi SŽDC, hygieniky a Lubošem Brzákem, kterému měla před domem u trati kvůli modernizaci vyrůst pětimetrová protihluková stěna. Nesouhlasil s ní, a tak celou záležitost dvanáct let řešily úřady a soudy. Nakonec stěna vznikne, ale pouze dvoumetrová.
Pro tvůrce jízdního řádu přinášejí úpravy desetikilometrového úseku nemalé komplikace. "V případě komplikací to může být pohřebiště dopravy," připouští Houska. Půjde zejména o dny, kdy se bude doprava převádět z jedné koleje na druhou. Už teď je tříkolejná trať velmi vytížená, od prosince na ní ještě přibudou nové vlaky společnosti Leo Express a k tomu kvůli omezení bude provoz omezen jen na dvě koleje. Správci kolejí se však podařilo najít řešení, jak se většina vlaků na trať vejde i přes omezení. Vlaky budou muset daným úsekem jet pomaleji, navíc se změní mírně i dosavadní časy odjezdů z Prahy. Upraví se i odjezdy návazných vlaků, aby nedošlo ke ztrátě přípojů.
Například pendolina vyjíždějící dosud z Prahy dvanáct minut po celé, pojedou až minutu před půl. V průměru by měly vlaky nabrat v jízdním řádu oproti současnému stavu na úseku mezi Prahou a Kolínem od čtyř do deseti minut navíc. Velké změny čeká noční provoz -SŽDC bude chtít, aby stavaři trať opravovali i přes noc, kdy se trať zcela uzavře. Noční dálkové vlaky pojedou odklonem přes Lysou nad Labem. Osobní příměstské vlaky nahradí v noci autobusy. SŽDC počítá s náklady na modernizaci kolem dvou miliard korun, většinu peněz má zaplatit Evropská unie.
Oproti jízdnímu řádu se i mírně zpomalí průjezd Ústím nad Orlicí, kde má začít oprava nádraží. Právě údolí Orlice zůstane posledním úsekem koridoru, který neprošel modernizací. Kdy úpravy začnou, není zatím jasné. I přes zpomalení mezi Prahou a Kolínem začnou od prosince jezdit rychleji rychlíky na trase Brno -Svitavy - Praha, měly by přijíždět zhruba o deset minut dříve než dosud. SŽDC přestane soupravy mezi Svitavami a Brnem uměle zpomalovat. Na tuto operaci doplatí cestující ve vlacích mezi Bohumínem a Brnem - důvodem je malá kapacita brněnského nádraží.