24.5.2012 - Leo Express dnes ukáže, jak se bude v Česku cestovat

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 101
Strana: 2
Autor: Roman Šitner

Boj o pasažéry

České dráhy, RegioJet a teď se k nim přidá Leo Express. Rostoucí konkurence tlačí ceny dolů, zatímco kvalita dopravy se zvedá

Fokus

Dnes poprvé sveze Leo Express cestující v Česku. Prezentační jízda na velimském testovacím okruhu může působit jako atrakce pro největší fanoušky železnice. Je ale důležitá - ukáže, jak se bude v Česku cestovat v dalších desetiletích. A od toho se bude odvíjet i to, jak moc ucpané budou silnice. Noví hráči na železnici ukazují, co všechno jde. A snaží se dostat lidi z aut a autobusů na koleje. Státní dopravce pak burcují k lepším výkonům. "Je to podobné jako liberalizace leteckého trhu. Když se to uvolnilo, tak se nebe nad námi velmi změnilo," popisuje šéf Leo Expressu Leoš Novotný.

Slovenská inspirace Příklad, co dokáže konkurence na železnici, ukazuje RegioJet Radima Jančury na Slovensku. Trať z Komárna do Bratislavy se mění k nepoznání. Dýchavičné staré a pomalé motoráčky nahradily moderní a výrazně rychlejší soupravy. Nádraží trpící nedostatkem údržby a vandalismem nahrazují jednoduché, ale příjemné zastávky. Kolem nádraží vznikají parkoviště a výrazně se tak usnadňuje přestup z auta na vlak. Zatímco dřív jezdily vlaky na této trati v nepochopitelně nahodilých intervalech, teď mají pravidelný takt. Výsledkem je, že cesta vlakem vypadá rázem výrazně lépe než cesta autobusem. Klimatizovaný vůz a připojení k internetu jsou tahákem i pro ty, kteří dosud preferovali cestu autem. Slovenským drahám se do vlaků podařilo dostat necelé dva tisíce cestujících denně. RegioJet se blíží pěti tisícům. "Vozíme tolik lidí, kolik jsme si naplánovali, že dokážeme do vlaků dostat," říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Šéf Českých drah Petr Žaluda tvrdí, že za peníze, které RegioJet na dotacích na Slovensku dostává, by i on dokázal zázraky. Za více než 110 korun za kilometr by ale jistě dokázaly nabídnout lepší služby i Slovenské dráhy, které za tyto peníze na trase roky jezdily se starými vlaky a nulovými službami. Státní podnik totiž nemá motivaci dělat zázraky. Soukromí dopravci, kteří se chtějí uchytit, musí naopak zázraky tahat z rukávu. Musí přetáhnout cestující od konkurence, vytáhnout je z autobusů, aut i z obýváků na výlet a musí pro výběrová řízení získat přesvědčivé reference. Čeští politici by měli malý slovenský zázrak Jančurova RegioJetu velmi pečlivě sledovat. Není totiž ničím jiným než úspěšnou trucakcí k jejich neochotě pustit soukromníky alespoň na některé tuzemské dotované tratě. RegioJet v letech 2009 a 2010 nabízel ministerstvu dopravy i několika krajům, že bude část vlaků provozovat lépe a levněji než České dráhy.

Jenže co mohlo způsobit nadšení, způsobilo paniku. Mnohasetstránkové detailní kalkulace byly označovány za cáry papíru, někteří politici dokonce hrozili, že Jančura nikdy nevyjede a staré babičky se nedostanou na úřad. Vše skončilo konstatováním, že konkurence na železnici chce čas. Aby České dráhy nabraly sil. Vzniklo "memorandum o stabilizaci" a čekání na to, že RegioJet nebo jiný soukromník dostane šanci, skončilo tím, že stát i všechny kraje až na Liberecký podepsaly s Českými drahami desetileté smlouvy. Jančura tedy se stejnou nabídkou vyrazil na Slovensko a uspěl. Daňoví poplatníci tak vidí, že stát si za své peníze může dopřát lepší železniční obslužnost a cestující si za své peníze mohou dopřát lepší vlaky i služby. Po osmi měsících v plusu V Česku se teď soukromé firmy pouští do riskantní nedotované dopravy. RegioJet na trať mezi Prahou a Havířovem vyjel v září loňského roku. Trvalo řádově hodiny, než České dráhy snížily ceny a vylepšily služby. Žluté vlaky ukázaly, že internet může fungovat poměrně snadno a k jeho zavedení nejsou potřeba dlouhé roky. Ukazuje se také, že i při poměrně nízké ceně jízdenky lze získat pití zdarma, dotované občerstvení a stevardku na každý vagon. Radim Jančura dokonce oznámil, že se ekonomika vlaků po osmi měsících provozu dostala do plusu.

Do situace, kdy se o cestující dělí Pendolina a expresy Českých drah a žluté vlaky RegioJetu, přichází Leo Express. Vlak mezi severovýchodem republiky a Prahou tak bude ještě silnější konkurencí automobilové dopravě. Touto tratí to ale nekončí. RegioJet i Leo Express se chystají na řadu dalších nedotovaných tratí a na všech se dá očekávat stejný scénář. Rychle se zlepší služby, sníží ceny a zvýší nabídka spojů. Největší česká revoluce má ale přijít s postupným soutěžením na všech rychlíkových i regionálních tratích. Během dvaceti let by české vlaky měli provozovat pouze ti, kteří nabídnou nejlepší poměr ceny a kvality. První, už rok zpožděná soutěž probíhá na státem dotovanou trať z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Trvalo jen týdny, než si první dopravce stěžoval u antimonopolního úřadu. Dceřiná firma nizozemských drah Abellio CZ tvrdí, že České dráhy jsou zvýhodněné, protože jako jediné vědí, kolik na trati cestuje lidí. I ČD si ale připadají znevýhodněné. Na rozdíl od svých konkurentů podléhají zákonu o veřejných zakázkách. Zatím se zdá, že konkurence v dotované dopravě se zpozdí.


Soukromé vlaky v Česku

2005 - Radim Jančura mluví o vstupu Student Agency do železniční dopravy.

2006 - Společnost Railtrans v dubnu oznamuje, že od prosince spustí provoz prvního soukromého rychlíku na trase mezi Prahou a Ostravou. Plán nevyšel, neboť drážní úřad neschválil firmě lokomotivu Siemens. Rovněž Jančura oznamuje své plány: linky Praha-Ostrava a BerlínPraha-Vídeň. Používat hodlá luxusní soupravy.

2007 - Jančura začal hledat výrobce pro luxusní vlakovou soupravu HighJet. Z plánu ovšem nakonec sešlo, HighJet na koleje nikdy nevyjel.

2009 - Jančura už hovoří pouze o dotované železniční dopravě (linka PrahaOstrava už není v plánu). Zakládá firmu RegioJet.

2010 - RegioJet se vrací k plánu provozovat rychlíky mezi Prahou a Ostravou. Záměr vstoupit na tutéž trať oznámil i Rapid Express (dnes Leo Express). 2011 RegioJet odsouvá termín spuštění provozu, v omezené míře nakonec vyjíždí v září.

2012 - RegioJet postupně přidává spoje a přibližuje se plánované kapacitě. Leo Express testuje první vlaky a provoz hodlá spustit v prosinci.

0,63 promile - Tak nízký je v Česku podíl soukromého sektoru na přepravě pasažérů. Zatímco České dráhy v roce 2011 svezly 165,8 milionu lidí, RegioJet jich za čtvrt roku provozu přepravil 105 tisíc.


Leo Express dnes ukáže, jak se bude v Česku cestovat - Zvětąit
Velikost: 985 x 694 bodů - 252 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 4 282

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

28 °C