Zpravodajství
30.5.2012 - Černá místa na mapě D1: Praha, Brno, Humpolec
Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 105
Strana: 4
Autor: redakce
Doprava
Opravy prvních úseků D1, které potrvají rok a půl, zvýší riziko havárie Dálnice bude bezpečná, až když bude mít šest pruhů, tvrdí odborník
Dálnici D1 čekají nejrozsáhlejší opravy v historii a pro řidiče to znamená větší nebezpečí nehod. HN proto zpracovaly unikátní přehled nejrizikovějších úseků nejstarší české dálnice. Údaje vycházejí z policejních statistik z let 2008 až 2011 a přinášejí dosud málo známá fakta. Nebezpečné nejsou jen úseky v blízkosti hlavního města, ale třeba deset kilometrů před Humpolcem ve směru od Prahy. Klikatá a hrbatá "Těch nebezpečných úseků je tam řada. Jsou to například výjezdy z odpočívadel na stopku, kterou řidič může přehlédnout, krátké připojovací pruhy nebo sklopená místa, kde teče při dešti voda a hrozí riziko aquaplaningu," říká Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která se zabývá dopravním inženýringem.
Dva příklady za všechny: na 194. kilometru u Brna ve směru od Prahy se nebezpečně kříží auta, která vjíždějí a vyjíždějí z dálnice. Výsledkem je 10 zraněných a 56 nehod v průběhu uplynulých čtyř let. Na 190. kilometru je zase nebezpečně krátký připojovací pruh. Stalo se tam sedmačtyřicet nehod, při kterých se zranilo 15 lidí. Nejvíce havárií se ovšem stane těsně před Prahou, i když je úsek rozšířený a v relativně dobrém stavu. Na prvních šesti kilometrech dálnice se v průběhu čtyř let stalo v obou směrech 616 nehod. Důvodem je zřejmě frekventovaná doprava – mezi Spořilovem a Chodovem projede denně v průměru 84 tisíc aut, což řadí úsek mezi nejvytíženější v zemi.
Navíc na konci letošního léta odstartuje na dálnici oprava prvních pěti úseků za zhruba 4,5 miliardy korun. Doprava tak bude ještě komplikovanější a rizikovější – kvůli hustějšímu provozu a kolonám. Policie už se na složitou situaci při opravách speciálně připravuje. "Jednáme s Ředitelstvím silnic a dálnic o tom, jak by měly uzavírky probíhat. Přizpůsobíme tomu i výkon naší služby," řekl mluvčí policejního prezidia Jan Melša. Silničáři při modernizaci opraví a rozšíří vozovku, renovace čeká dálniční mosty i kanalizační systém. Doprava bude na opravovaných úsecích svedena na neopravovaný pás. Podle šéfa ŘSD Davida Čermáka se vše spustí v září a potrvá maximálně rok a půl. Policie očekává půlhodinové kolony.
Kosmetická oprava Přesto není jisté, zda nebezpečné úseky, jak je zmapovaly HN, z D1 zmizí. "Dálnice potřebuje daleko zásadnější opravu. Nová svodidla, ploty a povrch vozovky neudělají z D1 bezpečnou dálnici," obává se Jiří Landa. Podle něj by bylo potřeba postavit v každém směru regulérní tři jízdní pruhy a k tomu na okrajích brzdicí pás. I tak však bude oprava velkou zkouškou. "Jsem zvědavý, jak to celé proběhne. Jestli nebude na tabulích svítit nápis ,Pozor, kolona‘ až v místě, kde ta kolona bude," říká. Přestože mnoho lidí považuje D1 za velmi nebezpečnou, v letech 2008 až 2011 tam zemřelo 60 lidí. Přitom během těchto let na českých vozovkách zahynulo celkem 3284 lidí, většina z nich na silnicích prvních tříd.
Opravu D1 původně silničáři zamýšleli zahájit až v době, kdy bude hotová její severní varianta, tedy dálnice mezi Hradcem Králové a Mohelnicí v Olomouckém kraji. Ta je však zatím jen na papíře. "Stát touhle opravou D1 přiznává, že není schopen naplnit své plány. Původně měli na tomto úseku řidiči jezdit už v roce 2000," říká Jiří Landa. Ministr dopravy Pavel Dobeš však považuje stav D1 za tak špatný, že už není možné rekonstrukci odkládat. Nejpoškozenější úseky jsou na hranici havarijního stavu. Poté, co stát opraví prvních pět úseků, chce pokračovat v dalších rekonstrukcích páteřní dálnice za celkem 24 miliard korun. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic budou každý rok uzavřeny zhruba čtyři úseky podle toho, jak to umožní propustnost hlavního tahu mezi Prahou a Brnem. Opravy by mohly trvat až deset let.
---
Oprava D1
Průběh
Jezdit se bude ve čtyřech zúžených pruzích, vždy po neopravovaných pásech. Dálnice bude mít po rekonstrukci ploty proti zvěři, nová svodidla, kanalizaci a opravené mosty. Rekonstrukce začne letos v září a potrvá půldruhého roku. Poté chce ministerstvo dopravy navázat opravami dalších úseků.
Zádrhel
Jediným úsekem, kde má Ředitelství silnic a dálnic problém, je oprava vozovky u obcí Šternov a Psáře ve Středočeském kraji. Odvolali se totiž majitelé motorestu U Rybiček, kteří se obávají odříznutí od dálnice.
Ostatní úseky
- Kromě zmíněného úseku se budou opravovat:
- Loket – Hořice (Středočeský kraj)
- Větrný Jeníkov – Jihlava (kraj Vysočina)
- Lhotka – Velká Bíteš (kraj Vysočina)
- Velká Bíteš – Devět křížů (kraj Vysočina/Jihomoravský kraj)
další statistiky a zajímavosti o dálnici D1 a srovnání s evropou najdete na: ihned.cz/data