7.6.2012 - Do Wroclawi přes Liberec i Drážďany

Zdroj: Lidové noviny
Ročník a číslo: 133
Strana: 22
Autor: Luboš Palata

Jezdím do Polska jako novinář už dvacet let. Jeden z důvodů, proč někdy váhám s doporučením k návštěvě této jinak velmi zajímavé země, je pomalé cestování autem po zdejších silnicích.

Polsko má dvoutisícové hory, krásné pobřeží Baltského moře, starobylá a úchvatná města jako Krakov, Toruň, Poznaň, Gdaňsk nebo Zamosc, Bělověžský prales i okouzlující liduprázdné Bieszczady. Přesto tuto zemi Češi v porovnání s Rakouskem, Maďarskem nebo Slovenskem nepovažují za běžný turistický cíl. Jedním z hlavních důvodů, proč se do Polska jezdí tak málo, je to, že se tam prostě nedá dojet. Dálnice, přinejmenším v klasickém slova smyslu, v Polsku stavěl naposledy Adolf Hitler - a ten toho zrovna moc nestihl. Z jeho projektů zbyla na západě Polska jen torza a od války až do poloviny minulého desetiletí se v zemi prakticky žádné dálnice nevybudovaly.

Přitom v Polsku je i malá hustota železnic, lodní doprava se na zdejších mohutných řekách jako Odra, Warta či Visla příliš nepěstuje, a tak je Polsko doslova zasekáno kamiony. K tomu přispívá i fakt, že je hlavní tranzitní zemí pro kamionovou dopravu z Ruska do Německa a západní Evropy, takže od Brestu přes Varšavu do Berlína vede hlavní tah kamionové dopravy ve směru Východ-Západ. Nebezpečí skoro všude Hustota kamionů je pro českého řidiče prvním, ne však jediným nepříjemným překvapením. Na rychlostních silnicích, třeba na hlavním tahu na Varšavu, se vyskytují velmi nebezpečné pasti v podobě úrovňových křižovatek, kdy ve stokilometrové rychlosti můžete narazit na traktor s valníkem přijíždějící z vedlejší silnice.

Další vychytávkou jsou přechody přes čtyřproudovky, které byly v minulých letech doplněny semafory. Na trase z Katowic na Varšavu jich bylo jeden čas několik desítek. Správci komunikací a policie tyto sebevražedné kombinace doplňují přehršlí dopravních značek, podle nichž bysteměli každou chvíli na deseti metrech přeřadit z pětky na dvojku a ze stovky zpomalit na padesátku. Samozřejmě to dodržuje jen málokdo, ale pro dopravní policii je cizí poznávací značka vždy důvodem, proč pokutovat právě vás, a ne polského řidiče, byť jel o dvacet kilometrů rychleji než vy. Pokuty jsou i na české poměry drsné, a pokud nemáte na zaplacení, vystavujete se riziku, že vás dokonce zavřou nebo vám zabaví auto. Ještě větší hrozbou než pomalu se šinoucí kamiony, o nic rychlejší malé fiátky či traktory jsou polští zbohatlíci, kteří jsou schopní v rychlých pruzích čtyřproudovek jet i dvě stě a zásadně nebrzdí. Pokud se jim připletete do cesty, blikají, troubí a pak se vám nalepí na nárazník, dokud vyděšení nezahnete do štrúdlu kamionů.

Do Gdaňska vlakem Vyhráno nemáte, ani když si vyberete místo hlavních, stále přetížených tahů nějakou vedlejší komunikaci. Kvalita silnic je totiž v Polsku obecně o stupeň až dva horší než v Česku a provoz mnohem hustší. Ve venkovských oblastech počítejte s množstvím traktorů, čoudících přetížených starých náklaďáků, a dokonce i s koňskými povozy. Průměr lepší než 40 kilometrů za hodinu je jen zbožným přáním. Polsko před mistrovstvím postavilo na 800 kilometrů dálnic a okruhy kolem měst, zlepšilo i bezpečnost stávajících silnic. Hlavní výhodou Čechů zůstává, že je Wroclaw hned za hranicemi. Před cestou do Varšavy, Poznaně nebo Gdaňska ale předem varuji. Auto nechte doma a jeďte radši vlakem.

1. CESTA: německou dálnicí

  • Pokud se podíváte na mapu, bude vám hned jasné, že z Prahy do Wroclawi je tahle cesta nejdelší. Mohla by být ale i nejrychlejší.
  • Úplně se nemýlíte, 416 kilometrů by vám mělo trvat něco kolem čtyř hodin. A když dáte na německých dálnicích nohu na plyn, ušetříte dalších pár minut.
  • Několika problémům se ale nevyhnete. Prvním je nedostavěný úsek české dálnice mezi Lovosicemi a Ústím, kde se především ve všední den jezdí hodně pomalu.
  • Na německých dálnicích není sice omezená rychlost, ale je to jen teorie. V praxi vás čeká spousta úseků s maximální rychlostí 120 či 130 kilometrů, takže s průměrem nad 140 km/hod. nepočítejte.
  • Dálnice, zčásti zcela nová, vede až do Wroclawi. Stadion je navíc přímo u ní, na západě města.


2. CESTA: přes Liberec

  • Tato cesta, nepříliš obvyklá, se ukazuje jako zřejmě nejrychlejší a také přinejmenším z Prahy a větší části Čech jako zároveň nejkratší. Jejích 320 kilometrů lze ujet v čase kolem tří hodin. Její velká část také vede po dálnici - z Prahy do Liberce i úsek mezi Zgorzelcem a Wroclawí.
  • Mezi Libercem a Zgorzelcem vás ale nečekají, především na polské straně, žádné skvělé silnice. Proto možná stojí za to, zvážit, zda si neudělat menší zajížďku přes německou Žitavu (Zittau) a Görlitz. Obě města jsou navíc velmi pěkná, především Görlitz patří mezi nejhezčí města východního Německa.
  • Nevýhodou tohoto řešení se především na začátku šampionátu může ukázat invaze německých fanoušků, kteří do Polska pojedou právě z tohoto směru. S tím souvisí i obnovení kontrol na polsko-německé hranici, kdy se vám může stát, že uváznete v záplavě německých aut.


3. CESTA: náchodská klasika

  • Přes Náchod vede z Prahy do Wroclawi klasická obchodní trasa už od středověku. Dvě stě osmdesát kilometrů ujedete za čtyři hodiny, pokud nenarazíte na bouračku, zácpu nebo rozsáhlé hraniční kontroly.
  • Nutno říci, že od středověku se výrazně změnila jen cesta mezi Prahou a Hradcem Králové, kde je nová, byť před Hradcem velice nešťastně ukončená dálnice. Zvláště při cestě zpátky tady doslova vyrobili past na motoristy. Jinak je to klasická silnice první třídy z konce minulého století. Úzká, klikatá, zvláště kamiony se na ní předjíždí opravdu hodně špatně.
  • Před Wroclawí nejezděte do středu města, ale na okruh, který vás vyhodí přímo u stadionu. Při cestě přes město můžete ve špičkách ztratit i hodinu a více času a také nervy z ne úplně jasného značení.
  • Po cestě se zastavte v Kladsku, opravdu krásném městě kousek za hranicí.


4. CESTA: přes Ostravu

  • Z Moravy se do Wroclawi jede po dálnici přes Bohumín. Z Ostravy je to 240 kilometrů za 2,5 hodiny.
  • Nejhorší úsek je hned za polskými hranicemi, kde chybí necelých třicet kilometrů dálnice. Je potřeba jet po silnici první třídy přes Chalupki směrem na Rybnik. V obci Wodzislaw Slaski je nutné počítat s krátkým zdržením kvůli několika semaforům. Na kruhovém objezdu se dejte doprava a pokračujte po silnici 932 až do Swierklan, kde se i ve všední dny na dvou světelných křižovatkách tvoří dlouhé kolony. Standardně si zde řidiči počkají 5 až 10 minut, během pátku se čekací doba prodlužuje až na 20 minut.
  • Po nájezdu na nově vybudovanou dálnici by řidiče už neměly čekat žádné komplikace. U Gliwic se najíždí na starou dálnici A4 a pokračuje směrem na Wroclaw. Kvůli Euru je podél silnic i dálnic speciální přehledné značení, které fotbaloví fanoušci budou potkávat již od přejezdu hranic v Chalupkách.


Co vás čeká na polských silnicích. Levnější je to vlakem

Povolená rychlost na polských silnicích a dálnicích v obci - do 50 km/h mimo obec - do 90 km/h obytná zóna - do 20 km/h rychlostní silnice dvoupruhová - do 110 km/h jednopruhová rychlostní silnice - do 100 km/h dvoupruhová silnice s minimálně dvěma pruhy v každém směru - do 100 km/h dálnice - do 130 km/h Policie měří často v úsecích, kdy silnice stoupá do kopce, nebo hned za hranicí obce.

Bezpečnostní pásy a cestování dětí

Pro všechny cestující ve vozidle platí povinnost se při jízdě připoutat bezpečnostními pásy, ať už se jedná o cestující sedící na předních, nebo zadních sedadlech. Děti do 12 let věku musí cestovat na dětských sedačkách s atestem. Světla Při jízdě v Polsku je povinnost řídit po celý den s rozsvícenými světly. Platí po celý rok. Mobilní telefon Při jízdě v osobním automobilu je možné používat mobilní telefon výhradně s handsfree nebo s hlasitým odposlechem. Řízení a alkohol Řízení vozidel pod vlivem alkoholu je v Polsku přísně zakázáno. Přípustné množství alkoholu v krvi u řidičů činí 0,2 promile.

Při překročení 0,5 mg/l alkoholu v krvi se jedná o trestný čin s trestní sazbou odnětí svobody v délce do dvou let. Dálnice V Polsku jsou dálnice pro osobní automobily bezplatné. U některých nových úseků (např. na A1) se však vybírá mýto. Benzin a nafta Benzin a nafta jsou v Polsku přibližně o deset až dvacet procent levnější než v Česku, síť pump je srovnatelná. Problém ale může nastat na nově zprovozněných dálnicích. Alternativa: vlak České dráhy nabízejí zpáteční jízdenku do Wroclawi za 750 korun, což vychází levněji než autem. Koupit ji lze ale jen přes internet.


Do Wroclawi přes Liberec i Drážďany - Zvětąit
Velikost: 1 000 x 675 bodů - 264 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 11 938

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

27 °C