12.6.2012 - Menší investory si dovolí železniční byznys odmítat

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 114
Strana: 1
Autor: Roman Šitner

leo express míří na burzu – po letech skepse už jsou vlaky důvěryhodnou branží

Za majitelem Leo Expressu Leošem Novotným přišel jeho obchodní partner a nabídl mu investici dvě stě tisíc eur, tedy pět milionů korun. Nepochodil. Nabídl málo. Není však zdaleka jediný – český železniční byznys se mění. Důvěra investorů i bank roste. O jednotlivé dopravce se přetahují, a ti si tak mohou vybírat. A může si to dovolit dokonce i firma, která zatím žádný reálný byznys ani nemá, tedy právě Leo Express. Pronájem železničních vozidel dalším dopravcům teprve chystá, stejně jako hodlá v prosinci spustit osobní dopravu mezi Prahou a Bohumínem.

"Každá diskuse je časově náročná, a proto je lepší vést jich pár o větších částkách než spoustu o malých částkách," vysvětluje Novotný, proč menší investory odmítá. Ještě před několika měsíci přitom vůbec nepočítal s tím, že by v Česku mohl získat peníze. Dvanáct miliard korun v investičních příslibech firma získala jen v londýnské City od Britů, kteří na liberalizaci železniční dopravy hledí v evropském kontextu. Investoři už oslovují i RegioJet Radima Jančury. Ten však tvrdí, že zatím nikoho nepotřebuje. Pokud ale podepíše smlouvu s Deutsche Bahn a začne provozovat spoje na trase mezi Prahou a Hamburkem, zvažuje Jančura, že začne hledat. "Zatím to neřešíme, jde jen o 150 milionů korun," říká. Investor tak vůbec nemusí být potřeba. I banky jsou už vůči RegioJetu vstřícnější než dříve.

Pokud jde o Leo Express, rád by nabídky menších českých investorů aspoň částečně vyslyšel. Zatímco v Londýně považuje za minimální investici deset milionů eur, v Česku je to dvanáct milionů korun. A kvůli těm ještě menším zvažuje vstup na burzu. A i tady je zájem – jednání už probíhají s pražskou i varšavskou burzou. "Nechceme ale být bublinou, počkáme, až budeme mít reálné výsledky," říká Novotný. "Byla by to novinka, která trh obohatí. Budou ale potřebovat aspoň dva roky historie. Obor v Evropě budoucnost má," říka analytik Petr Kříž ze společnosti PwC.

Zájem dopravců o pronájem železničních vozidel od Leo Expressu mu dává za pravdu. Poptávají lokomotivy za více než tři miliardy korun a jedná se o nákupu osobních vlaků za deset miliard. Investoři se ale před rokem poprali i o České dráhy. Ty vydaly dluhopisy za tři sta milionů eur, investoři jich okamžitě objednali za čtyři sta milionů, a ne na všechny se tak dostalo.

---

Peníze tečou snáze

Leo Express Investoři z Británie a Švýcarska slíbili přes 12 mld. Kč. Investice pod 10 mil. Kč firma odmítá.

RegioJet Nemá problém získat stovky milionů korun od bank.

České dráhy Vydaly dluhopisy za 7,5 mld. Kč, přičemž zájem předčil očekávání.



Počet zhlédnutí: 1 791

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

18 °C