25.6.2012 - Provoz na komerčně zajímavých páteřních tratích ovládnou v budoucnu soukromníci

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 148
Strana: 12
Autor: Břetislav Lapisz

Provoz na komerčně zajímavých páteřních tratích ovládnou v budoucnu soukromníci,je přesvědčen Leoš Novotný, majitel společnosti LEO Express

Od letošního prosince začne na železniční trati mezi Prahou a Bohumínem jezdit už třetí dopravce. Po Českých drahách a soukromé společnosti RegioJet se do boje o pasažéry zapojí i LEO Express. Majitel firmy Leoš Novotný (na snímku) se zúčastnil v tomto týdnu veletrhu drážní techniky Czech RailDays v Ostravě. Využili jsme toho a zeptali jsme se jej nejen na to, jak se nový železniční dopravce připravuje na blížící se termín, kdy vlaky Stadler vyrazí na trať, ale i na to, jak chce do svých spojů přetáhnout dosavadní pasažéry jiných přepravců, a položili jsme mu další otázky.

  • Za půl roku už vaše vlaky Stadler budou jezdit po kolejích mezi Prahou a Bohumínem. Vybrat a proškolit personál, zajistit, aby bezchybně fungoval třeba rezervační systém při nákupu jízdenek, i mnoho dalších provozních věcí, je asi dost náročné. Jak daleko jste ve všech těch přípravách pokročili?

Když se bavíme přímo o vlacích, tak první z našich souprav už testujeme na zkušebním okruhu u Velimi. Dokončujeme nyní také nábor našich pracovníků, zejména vlakových posádek. Zároveň testujeme nový rezervační systém tak, aby byl co nejpřehlednější a umožňoval zájemcům snadno a intuitivně kupovat jízdenky. Řešíme i uniformy, nezapomínáme ani na spoustu dalších zdánlivě drobných, o to ale důležitějších provozních věcí. Chci upozornit, že jsme velmi opatrní a držíme se hesla, že lepší je něco otestovat třeba dvakrát než sebemenší maličkosti opomenout.

  • Už dříve jste oznámili, že zaměstnání u vás najde osmdesát lidí. Zájem byl až desetinásobný. Jak pokračuje výběr vašich budoucích zaměstnanců?

Pokračují další výběrová řízení. Musím říci, že jsou velmi náročná. Uchazeči už musejí prokázat daleko větší předpoklady pro práci u nás než v prvních kolech výběru. Třeba zkoušíme, jak obstojí ve stresové situaci, jak zvládnou a vyřeší situaci, která je nepředvídatelná, či zda si s úsměvem a profesionálně poradí v případě, že narazí na velmi nestandardní chování zákazníka. Celý tento proces je v běhu a zároveň už první nově přijaté začínáme zaškolovat. Zkoušejí si například uniformy a seznamují se s vlakem.

  • Zmínil jste uniformy. Můžete už o nich prozradit něco bližšího?

Celý náš koncept se snažíme stavět velmi kvalitně, ale zároveň chceme být jedineční. Zvolili jsme velmi spolehlivou precizní švýcarskou vlakovou jednotku, ale udělali jsme jí neortodoxní sexy design. Obdobné to bude i u uniforem. Jednak dbáme na to, aby se v nich naši pracovníci cítili pohodlně a byl to praktický oděv, jednak chceme, aby byl jedinečně ztvárněn a aby byl vidět.

  • Z vašich odpovědí je zřejmé, že nechcete nic ponechat náhodě. Jak ale chcete přilákat pasažéry? Právě o těch, kteří využívají železnici, se často říká, že jsou hodně konzervativní a neradi mění zaběhnuté zvyky…

Už když jsme náš produkt připravovali, věděli jsme, že na trati, kde budeme jezdit, působí jeden dopravce, který je velmi rychlý, a druhý, který zase oslovuje zákazníka velmi dobrými službami. Takže jsme zvolili hybrid mezi tím, co je na trhu. Ten hybrid je ale míněn v kladném slova smyslu. My budeme jezdit tak rychle, jak to bude možné, srovnatelně, jako jezdí ten nyní nejrychlejší na trhu, nabídneme přitom ty nejlepší služby, které jsou v současnosti dostupné. Tak třeba sedadla v našich vlacích jsou velmi pohodlná a vyrobila je firma, která se zaměřuje na výrobu nábytku a zařízení pro medicínské účely. Klimatizace v našich vlacích je spolehlivá, materiály, barvy, design, tím vším ukazujeme, že chceme být novým a nejmodernějším produktem. K tomu samozřejmě patří velmi kvalitní informační služby, displeje budou například na našem vnitřním okruhu ve vlaku ukazovat, jaké počasí je právě v cílové stanici nebo kde se právě vlak nachází. K dispozici bude spolehlivý internet i vnitřní síť, kde budete moci sledovat videa či hrát různé hry. Obsluha vás obslouží nápojem a kvalitním jídlem za rozumnou cenu a bude se vám věnovat. Jsem přesvědčen, že náš projekt je natolik jedinečný, že zákazník, který se s námi sveze jednou, už od nás neodejde.

  • Můžete už prozradit ceny jízdenek, které zákazníci ve vašich vlacích budou platit?

Ceny bych vám rád řekl, ale nemůžu, ještě je nemáme finálně stanoveny. Oznámíme je přibližně měsíc předtím, než začneme jezdit, při spuštění rezervačního systému, aby si lidé mohli jízdenky objednat s předstihem. V této chvíli mohu říci, že cenybudou stanoveny tak, aby zákazník měl důvod zvolit pro svou cestu právě naše vlaky, ceny budou srovnatelné s konkurencí.

  • Netajíte se tím, že hodně sázíte na vlaky, které jste si nechali vyrobit u švýcarského výrobce, firmy Stadler…

Tyto vlaky nám vyrobil výrobce přesně podle našich požadavků. V mnoha parametrech představují to nejlepší, co budou moci naši zákazníci na tuzemské železnici vůbec využít. Samozřejmě to znamená, že jsme využili nejnovějších poznatků o chování zákazníků, třeba to, co nejvíce oceňují, kudy nejraději ve vlaku procházejí, a další. Kdybychom si pořídili soupravy takzvaně z druhé ruky, které byly před třiceti lety vyrobeny pro někoho jiného, tak bychom samozřejmě nejnovější poznatky zohlednit nemohli. Velký důraz klademe i na nízkou nákladovost provozu našich vlaků. Víme, že pokud chceme na trhu obstát, musí být každý ujetý kilometr našeho vlaku co nejúspornější.

  • Už dříve jste uvedli, že za pět souprav vlaků Stadler zaplatíte zhruba půldruhé miliardy korun. Jak dlouho je budete splácet?

Investiční návratnost je nastavena na dobu šest až osm let. Zároveň je třeba ale dodat, že za osm let vlaky splatíme a dalších dvacet let budou fungovat bez problémů, v tom vidím velké plus toho, že jsme se rozhodli pro nákup nových vlaků.

  • Troufnete si předpovědět, jak to bude vypadat na trati mezi Prahou a Bohumínem za několik let? Budou tu jezdit třeba tři nebo čtyři dopravci?

Jsem přesvědčen, že naším vstupem vznikne na zmíněné trati pnutí. Obdobně tomu bude i na dalších případných tratích, kam budou vstupovat soukromí dopravci. Myslím si také, že v horizontu několika let budou na páteřních tratích, které jsou komerčně zajímavé, mezi sebou soupeřit soukromí dopravci jeden proti druhému a budou se předhánět v nabízení služeb. To platí samozřejmě o době zhruba od páté hodiny ráno do třiadvacáté večer. V hodinách, které tak zajímavé z hlediska počtu zákazníků nejsou, bude muset stát či kraj v případě zájmu zajistit dopravní obslužnost, na provoz vlaků přispívat dotacemi. České dráhy mají podle mého mínění naopak silnou pozici na regionálních tratích či třeba v provozování vlaků v dobách mimo špičku. Tam by mohly ještě posílit. Jak to celé dopadne, to ale ukáže až čas.


Provoz na komerčně zajímavých páteřních tratích ovládnou v budoucnu soukromníci - Zvětąit
Velikost: 300 x 396 bodů - 29 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 1 928

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

27 °C