Zpravodajství
10.7.2012 - Hotovo! Bohumín má obchvat
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 159
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek
Citovaný: Petr Vícha (starosta Bohumína)
Tranzitní doprava se od nynějška dostane k dálnici do Ostravy i polských Gliwic zcela mimo centrum města
Bohumín – Konečně! Míříte li třeba z Karviné na dálnici u Bohumína, už prakticky nepojedete přes město. Včera ve 14 hodin byl zprovozněn zbývající úsek přiváděče k dálničnímu obchvatu a k dálnici. Úsek dlouhý přibližně 1700 metrů vede od skřečoňského mostu a zcela mimo zastavěné území. Trvalo to čtyři roky a dva měsíce. V dubnu 2008 zahajovali politici spolu se šéfy stavebních firem budování dálničního úseku ze Starého Bohumína směrem do Polska a v návaznosti na to pak i nový skřečoňský most a přiváděč k dálničnímu obchvatu. A včera zástupci stavbařů a politici v pozměněné sestavě slavnostně přestřihli pásku, silničáři odstranili zátarasy a ve dvě odpoledne vjela na krásný nový asfalt první auta.
"Po mnoha letech můžeme tranzitní osobní i nákladní dopravu vést zcela mimo obydlené části města," konstatoval s uspokojením starosta Bohumína Petr Vícha. Uleví se tak jak obyvatelům centra, tak lidem v městské části Nová Ves, kudy kamiony dlouhé měsíce jezdily k dálnici. Prakticky celý přiváděč lemují protihlukové stěny. Tak jak to radnice chtěla. Po pravé straně totiž radnice plánuje vybudovat park, odpočinkovou zónu. Pod novou silnicí se dokonce počítá s podchodem pro pěší. Zatímco jedni zprovoznění přiváděče vítají, lidé ve Skřečoni nadšeni nejsou. Právě tato městská část, přesněji tamní hlavní dopravní tepna – ulice 1. máje – bude nyní zatížena dopravou ještě více. Zhruba kilometrový úsek z okraje města musí veškerý tranzit chtě nechtě projet.
"Nemám z toho radost. Hrozně se nám ty baráky třesou. Plánuje se sice nová cesta, ale kdoví, kdy bude," říká starousedlice ze Skřečoně Alena Franková. Na radnici to dobře vědí, ale řešení je v nedohlednu. "Dlouhodobě usilujeme společně s Dolní Lutyní, Dětmarovicemi a Karvinou o vybudování nové silnice, která by od dálnice vedla mimo zastavěné oblasti. Jenže všechno jsou zatím jen plány a nikdo dnes nedokáže říci, kdy se silnice začne stavět a zda vůbec," vysvětlil starosta Bohumína. Pro zvýšení bezpečnosti chce radnice vybudovat podél ulice 1. máje novou cyklostezku a hlavně tři nové nasvětlené přechody pro chodce. "Stavět se má začít na podzim a hotovo by mělo být v polovině příštího roku," dodává Petr Vícha.
Stavělo se osm let
Rozsáhlé stavební práce, pohyb těžké techniky, hluk a prach sužují Bohumín už téměř osm let. Tehdy se začalo pracovat v okrajové části Vrbice, po jejímž okraji vede dálnice z Ostravy do Starého Bohumína. Zbývající úsek dálnice D1 na polskou hranici už je na české straně hotový, Poláci finišují a zprovoznění je naplánováno na srpen. Policii však v souvislosti s novou dopravní situací čeká v Bohumíně ještě jeden úkol. Jak řekl starosta Petr Vícha, strážníci budou v nejbližších týdnech a měsících bedlivě dohlížet zejména na řidiče kamionů, zda nejezdí trasami, kde to mají od nynějška zakázáno.
"Je to samozřejmě o zvyku. Někteří jezdí po paměti, a strážníci proto budou situaci sledovat a korigovat. Nejde o udělování pokut, ale chceme naučit řidiče kamionů jezdit do místních podniků po správných trasách mimo město," říká Vícha. Jak říká, má ohromnou radost, že se dočkal okamžiku, kdy se dá Bohumínem k dálnici projet po obchvatu,mimo město. "Trochu mi to ale kalí vzpomínka na nešťastnou peripetii s exministrem dopravy Bártou, který stavbu mostu pozastavil a pak zase povolil. Kdyby tohoto extempore nebylo, mohlo být hotovo o rok dříve a celá dálnice vlastně taky," zrekapituloval vývoj událostí spojených s výstavbou nových silnic.