Město Bohumín

7.8.2012 - Region vítá konkurenční boj na kolejích

Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 32
Strana: 1
Autor: Libor Běčák, Libor Pristáš

KARVINSKO – Třinec bojuje za zachování přímého vlakového spojení s Prahou, ale v karvinském regionu spojů s hlavním městem přibývá. Zatímco soukromé firmy se předhánějí v tom, jak rozšířit služby a nalákat do svých vlaků co nejvíce cestujících, tak České dráhy (ČD) uvažují o tom, že přestanou provozovat rychlík Hutník. To je přitom jediný přímý spoj ČD, kterým se mohou s touto firmou dostat do Prahy bez přestupování i cestující z Havířova. "Důvodem zvažované změny je ekonomická situace. Stát si tento spoj pro příští rok zatím neobjednal a České dráhy by ho musely provozovat ve vlastní režii. Z oblasti Třinecka je přitom dopravní obslužnost na Prahu zajištěna několika jinými přímými spoji vedenými přes Karvinou i Bohumín. Cestující z oblasti Havířova by museli cestovat s přestupem v Ostravě", řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová s tím, že definitivně ještě rozhodnuto není.

Když České dráhy rychlík Hutník zruší, bude to voda na mlýn konkurenci – Regio Jet nejenže rozšiřuje nabídku spojů, ale hodlá i prodloužit trasy. "Připravujeme vedení dalších našich spojů až do Třince. Věříme, že cestující využijí našich spojů pro přímé spojení nejen s Prahou, ale i dalšími městy, kde stavíme. Lidé tedy budou moci využít nejen spoj, který zajíždí do slovenské Žiliny, ale také několik dalších s konečnou v Třinci," potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Tato firma doplňuje i nové vagony, když jako poslední představila nedávno i pojízdnou internetovou kavárnu. "Do našich dvou nejvytíženějších vlaků jsme nasadili konferenční vozy, upravené na internetovou kavárnu. Cestující mohou využít nainstalovaný počítač, velký televizor nebo jsou vhodné jako prostředí pro pracovní jednání. V těchto vagonech je i malý bar," přiblížil Ondrůj. A žluté vlaky u Havířovanů bodují.

Většina se při cestě do Prahy dívá jako první na spoje tohoto dopravce. "Cestuji do Prahy několikrát do roka a jet momentálně s Českými drahami by mě ani ne napadlo. Nejde jen o přestupování v Ostravě, to bych dokonce jako problém vůbec neviděla. Ale pohodlí a celkové služby jsou zde určitě mnohem lepší. Když vím, že pojedu domů do Havířova nebo zpět do Prahy, tak si objednám pohodlně lístky doma přes internet a nemusím se ničím stresovat," vysvětlila třiadvacetiletá Hana. Pomalu se blíží čas, kdy v regionu přibude Českým drahám další konkurent. Černé vlaky LEO Expressu budou jezdit také do Prahy, ale tentokrát z Bohumína. LEO Express na trať nasadí na konci roku pět zbrusu nových souprav Flirt rakouského výrobce Stadler, které se vyráběly v Polsku. Dopravce vyzdvihuje výhody pětičlenné ucelené soupravy, především její nižší hmotnost, díky které v provozu ušetří na poplatcích za užívání kolejí.

"Srovnávat tuto jednotku s letitými lokomotivami, na které jsme v naší republice byli převážně zvyklí, dost dobře nejde. Je to zkrátka vozidlo, které vzniklo v dnešní době a odpovídá dnešním požadavkům a představám. Tím myslím nejen jeho technickou úroveň, ale taky očekávání cestujících. Pracoviště strojvedoucího je velmi tiché, klimatizované, s dobrým výhledem nejen dopředu a do stran, ale díky velkým sférickým zrcátkům i podél vlaku," popsal vlak strojvedoucí Michal Miklenda. Dopravce už dříve avizoval, že pro své soupravy bude po dohodě s Českými drahami využívat depa v Praze a Bohumíně. Od platnosti nového jízdního řádu v prosinci bude dopravce nabízet šestnáct spojů. Stavět bude pouze v Olomouci a Pardubicích. Svižností svých vlaků a jízdou s minimalizovaným stáním ve stanicích chce LEO Express být tak rychlý jako vlajková loď Českých drah, Pendolino.

Na spoje LEO Expressu se těší i cestující z Karviné. Nejen oni by přivítali, kdyby soukromí dopravci začali jezdit i do jiných velkých měst. Poukazují přitom na to, že právě konkurence dokázala snížit cenu jízdného a zvyšuje komfort. Stejně to vidí například jednadvacetiletý Michal, který jezdí každý druhý týden z Karviné do Brna, kde studuje vysokou školu. "Vlak do Brna mě stojí 140 korun, což je podle mého názoru docela hodně. Když navíc potřebuji něco vyřídit mimo akademický rok, tak nemám slevu a musím zaplatit dokonce 260 korun," stěžuje si student. Jak dodal, rozhodně by uvítal, kdyby byl lístek alespoň o třicet korun levnější. To si myslí i devětadvacetiletý Mirek, který jezdí vlakem nepravidelně. "Myslím si, že nějaká konkurence, která by srazila ceny jízdenek, by vůbec neškodila," řekl.


Region vítá konkurenční boj na kolejích - Zvětąit
Velikost: 1 000 x 709 bodů - 255 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad