Město Bohumín

30.8.2012 - Ostravsko – "chudý východ", nebo kraj s perspektivou?

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 203
Strana: 10
Autor: Martin Schubert

Můj názor

Poslední dobou se čím dál více lidí zamýšlí nad tím, zda vůbec chodit do práce, nebo zda raději trávit časdomaa žít v systému dávek a sociálních podpor. Proč tomu tak je? Nejspíš proto, že měsíční mzda v mnoha podnicích Moravskoslezského kraje, zejména v montážních závodech umístěných v průmyslových zónách, je pod úrovní průměrné mzdy v ČR. Výsledkem tohoto specifika kraje je nejen nejnižší průměrná mzda v ČR, ale také nelichotivé označení – "chudý východ". Chceme­li, aby lidé v kraji neměli jen "práci", ale aby měli dobře placenou práci, pak musíme začít plánovat a v budoucnu zde zajistit nové pracovní příležitosti s mnohem vyšší přidanou hodnotou, než která je v případě montážních závodů. Po prostudování několika studií se jako jedna z možností dalšího rozvoje Moravskoslezského kraje nabízí oblast logistiky nebo také dopravních a tranzitních služeb. Lokalita Moravskoslezského kraje se doslova nabízí k tomu, aby se stala obchodním mostem – tranzitním místem mezi západními a východními trhy nebo také dopravní cestou pro tok zboží, s využitím doslova všech druhů přeprav (silniční, železniční, letecké a vodní).

Pominu-­li kvalitu současné D1, tak přesto je možné říct, že dálniční tah je dnes již minulostí. Aktuálně již "jen" chybí napojit sever kraje (Bruntálsko, Opavsko) a vyřešit východní směr, zejména obchvat Třince. Nepochybně velký potenciál rozvoje kraje do budoucna skrývá železniční přeprava. Abychom však oproti jiným regionům získali konkurenční výhodu, musíme přijít s něčím novým, stejně tak když nedávno slovenský premiér otevřel úvahy o výstavbě širokorozchodné tratě a napojení SK nejen na Rusko, ale také na Čínu. Je nepochybné, že z pohledu toků zboží mezi Evropou a státy východního bloku (RF, UA, BY a dalšími) a v podstatě i s Čínou je absence této tratě velkým handicapem nejen pro ČR, ale pro celou Evropu. Pokud bychom dokázali navázat na záměr vlády Miloše Zemana z roku 2001 (Terminál Bohumín) a realizovat takto velkou investici, pak získáváme obrovskou dopravní cestu, z níž bude mít užitek nejen průmysl na Ostravsku, ale také i celá Evropa, a náš kraj jako tranzitní území může tímto jen získat.

Východní trhy jsou stále a ještě dlouho budou obrovský potenciál pro evropské podniky, zejména co se exportu velkých investičních celků a dalšího zboží týká a naopak importu surovin, včetně pohonných hmot, uhlí, rudy a dalších. Nedávný vstup Ruska do WTO tyto možnosti jen umocňuje. Za dosud nevyužité a mnohdy i ztrátové investice tří předchozích krajských vlád a zatím bez náznaku na zlepšení se jeví přeprava letecká. Toto je zcela samostatná kapitola a určitě na delší povídání. Stejně tak jako doposud jen diskutované téma tzv. vodní cesty. Musíme si uvědomit, že letecká, silniční a železniční doprava má totiž své limity, jak rozměrové, tak hmotnostní. Vodní cestou bychomnejen vyslyšeli výzvu našich největších průmyslových podniků v kraji k dobudování zanedbané infrastruktury a tak pomohli k rozvoji českého průmyslu, ale také bychom lidem v kraje zajistili na dlouhá léta práci – dobře placenou práci! Vážení politici, prosím přemýšlejte, já budu také přemýšlet. Přemýšlet, jak změnit náš kraj z "chudého východu" na perspektivní, prosperující a soběstačný.


Ostravsko –
Velikost: 200 x 324 bodů - 24 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad